Gå til innhold
Arkivverket

[#30861] Hvor kommer etternavnet Widerberg fra?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Widerberg ser ut til å kanskje å bli brukt som etternavn på 1800-tallet. Ihvertfall i Bergen. Jeg lurer på hvor navnet kommer fra?Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er nok flere personer som bruker navn som til tider bokstaveres Widerberg eller Wideberg. Noen av disse personene har opphav i Sverige, mens andre har hentet navnet fra garden Veiteberg i Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Kristin!, tenker du på en spesiell Widerberg-slekt?.Det finnes en utdødd Widerberg-slekt som har bodd i Skien og i Oslo, disse kan vi sannsynligvis spore frem til Malmö og derifra muligens frem til Smålandstraktene i Sverige.-I Malmö eksisterer det fortsatt en Widerberg-slekt denne stammer fra gården Widerup i Skåne, og da slekta het Holmberg ved slutten av 1700-tallet blandet de slektsnavnet og gårdsnavnet sammen til Widerberg.-Min slekt stammer fra Småland ,fra Vimmerby rett utenfor sentrum finnes det en plass som heter Vidersborg, her skal det ha bodd Widerbergere en gang i tida.-Desuten stammer alle norskfødte som heter Widerberg fra min oldefar Frantz Gustav Widerberg.det skal også finnes en slekt Widerberg i Tyskland(Bayern?).-Språkforskere mener navnet kan komme fra gammelsvensk og kan bety noe lignende som: Ved/Mot-Berget.men da flere steder i Tyskland som heter Wiederberg/Wiedersborg o.l. ligger tilfeldigvis ved store gruve/malmdistrikter kan det være at de har fått navn av: Hente-ut/Fra Berget eller ovenfor nevnte.Det Yngve nevner ser nok ut til å stemme delvis med Widerberg-slekta i Bergen o.a.steder,men tror nok også endel av disse også kommer fra Malmö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Takk til David Widerberg Howden for fin info om Widerberg.Jeg la inn innlegget da jeg syntes at Widerberg ikke var vanlig gårdsnavn her i Norge. Og Widerberg var ikke regr. som gårdsnavn i 'Norske Gaardnavne'.Jeg er i slekt med Niels Nielsen Widerberg gift med Ragnilde Gurine Larsdatter i Domkirken, Bergen 1851, 28. juni. Niels Nielsen widerberg var sønn av Niels Nielsen Widerberg og Johanne Marie Hansdatter. Vielsen mellom Widerberg og Hansdatter foregikk 6/8-1826 i Korskirken,Bergen. Der fant jeg ut at Niels Widerberg kom fra Carlshavn i Sverige. Antar at det er samme som Karlshamn. Der stopper det foreløpig ang. det å prøve å gå bakover i slektshistorien. Niels N. Widerberg og Ragnhild Gurine Larsdatter fikk flere barn, bl.a. Petra Marie. Petra Marie er nevnt i innlegg/temanr. 30857.Ang. det du (DWH) nevnte om slekt i Skien og oslo. Kom de fra Bergen? Har du noen navn på personer i slekten i Skien og i oslo?jeg vet ikke om vi (jeg og DWH) dermed har slekt som krysser hverandre ut fra de opplysningene jeg nevner nå.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.