Gå til innhold
Arkivverket

[#30866] Gunilla Andersdotter f. 11/11 1811 i Christiania


Gjest Gunnar Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Zetterström

Jag söker efter Gunilla Andersdotter och hennes föräldrar. Enligt Svenska kyrkböcker var hon född 11/11 1811 i Christiania. Hon var gift med Johan Jacob Daniel Pæpke och de bodde bland annat en tid i Tanum, senare i Fredrikstad men Gunilla kom åter till Göteborg 1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FS er en base man aldri skal stole helt og fullt på, men hvis opplysningene stemmer, kan den benyttes som et utgangspunkt for søk i kildene. I FS/IGI finner jeg en Johan Jakob Paepke som gifter seg 13.6.1869 i Østre Fredrikstad med Bolette Mathisen, men dette kan selvsagt være feil…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det nærmeste er Gunild født 16.11.1811, døpt i Slottsmenigheten på Akershus Festning 23.11.1811, datter av Anders Andreassen og Gunild Jensdatter. (Aker Mini 11 f.20a).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Zetterström

Johan Jacob som gifter sig med Bolette var en son till J.J.D. och Gunilla. J.J.D. var född 10/5 1815 troligen i Göteborg.Familjen kom från Fredrikstad till Strömstad i början av 1850 men redan i november samma år flyttar de till Tanum där de stannar till 1873 då de flyttar till Fredrikstad. De hade 4 söner 1850. En möjligen född i Kragerö. Troligen gifter de sig i Norge.Enligt flyttboken i Strömstad är Gunilla född 1?/11 1811. Jag tolkar det inte som 11/11. När jag följer henne fram till 1890 står det alltid 11/11. Hon skrivs ibland som Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gunnar Zetterström

Gunhild Anderdotter kommer i november 1878 tillsamman med sonen Julius Efraim och hans fru och deras dotter från Fredrikstad till Domkyrkoförsamlingen i Göteborg. Det framgår att hennes make J.J.D. Paepke avlidit den 16 oktober samma år.Avled J.J.D. Paepke i Fredrikstad?Jag söker också uppgifter om Gunhilds föräldrar Anders Andreassen och Gunild Jensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnar Zetterström

Jag har nu fått bekräftat att enligt en flyttningsanmälan i Tanum 1851 (finns ej på mikrokort) är Gunhilds föräldrar Artilleristen Anders Andreasson och Gunild Jensdotter.Gunhild anges även där vara född den 11/11 inte 16/11. Detta kan givetvis vara en felskrivning som följt med senare förutsatt att det är rätt i Digitalarkivet.Jag söker fortfarande hjälp angående Anders Andreasson och Gunild Jensdotter.Se även 33134!Eftersom Anders var artillerist undrar jag om det finns något digitalt soldatregister i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.