Gå til innhold
Arkivverket

[#30870] Birte Maria Knudsdtr. g.i Larvik 26.11.1802 m. Børge Gunderssøn


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg søker etter opphavet til Birte Maria Knudsdtr.Det er svært lite opplysninger jeg har om denne min tipp-tippoldemor. I k.b. for Larvik 1782-1802 s.152 (rull 515): 26.nov.1802; Børre Gundersen Waal, 26 år viet til Berte Maria Knudsdtr. 24 år. Forlovere: Andreas Fredriksen - Halvor Andersen Langerø.Gunn Huglen har funnet disse barn på Fam. search: (etternavnet er Borgersen) Ingerine Christiana B. dpt.15 juni 1814.- Birgitte Sophie B. dpt.14 feb.1819.- Karen Severine B. dpt. 6.juli 1806.- Gulbrand Christian B. dpt. 2 okt. 1801. (min tipp-oldefar).Selv om vielsen var i Larvik, kan selvfølgelig B.M.K. være født andre steder. Igjen så takker jeg for all velvillig dedektiv-hjelp.Mvh. Einar. __________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg fant en Berthe Maria Knutsdatter som ble døpt i Tjølling i 1781, Far Knut Larsen.LenkeHer er i så fall en aldersforskjell på 3 år, i forhold til alder oppgitt ved giftemål i 1802 .Den Birthe Maria Larsdatter skulle være 24 år. dvs f. 1778. Lurer likevel på om det kan være henne? Mulig du finner noe om det i Bygdeboka for Tjølling som jeg ikke har foran meg i dag.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg igjen din Birthe Maria i 1825 tellingen for Larvik. Hun kalles nå Voll , er enke og bor sammen med den ene datteren Birgitte Sophie , 6 år, som jeg fant på F. S. og sønnen Gulbrand f. 1803.LenkeHar ikke funnet mange med mellomnavnet Maria, som passer til den damen som er 24 år ved vielsen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en i passe alder i Larvik i 1801.Hun er tjenestepike. Dessverre sier det ikke noe om hvem som er hennes foreldre, eller hvor hun kommer fra.LenkeGunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en dame i Hedrum ned navn Birthe Knudsdatter. Her har du faddere ved hennes dåp med så du kan se om du kjenner noen navn her?LenkeKan hende du finner ut noe om henne i bygdebøker for Hedrum. Er du heldig så kan det hende du finner ut der hvem hun giftet seg med.Faren bruker gårdsnavnet Eftedal, så om du slår opp på det håper jeg du kan få bekreftet om dette kan være rett dame.Kan hende noen kan slå opp i kirkebøker for deg for å se om hun er konfirmert i Hedrum? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Den eneste Knut Olsen Eskedal som passer i det aktuelle tidsrommet stå oppført med kun ett barn. Jeg har tidligere lagt til Birte, f.22.10.1775. Det er lite trolig at når det i k.b. (micro-film)står kun 'Birte', at hun da senere legger til Maria.Mvh. Einar --------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja da tror jeg at jeg ville prøve å finne flere opplysninger om den Birthe Maria Knudsdatter, som er døpt i Tjølling 1781, far fra Dreng, se innlegg nr. 2. ( lenken)Bygdebøkene for Tjølling har du, så der finner du muligens faren Knud, i alle fall.Jeg har ikke funnet flere Birthe Marier som passer med ca alder i Vestfold.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Birthe Maria Knudsdater som ble døpt i Tjølling i 1781, finner jeg ikke gift i Tjølling, heller ikke under døde. ( Vestfoldslekt)Da kunne hun passe bra med alder på den tjenestejenta Birthe Marie Knudsdatter som jeg fant ved 1801-tellingen i Larvik. Hun er oppført med alder 21 år. ( Normalt avik i folketellingen)Lurer på om du finner noe om Faren , Knud Dreng, i Bygdeboka.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere som følger debatten.Gunn peker på en Knut Dreng. Under Dreng i bygdeboka, s. 57 står følgende:Knut Larsen f. 1745, br.1780-81. Sønn av Lars Knudsen her. G. m. Maren Nilsdtr. Eftang Lille. Måtte overlate bruket og fl. vekk.Så her er ikke mye å gå på.Mvh. Einar. --------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var synd at det ikke var flere ledetråder i Tjøllingboka.Jeg finner hverken Knut Larsen eller hustru Maren Nilsdatter ved søk i Vestfold 1801. ( alle mulige eller umulige navnvarianter.)De kan jo være flyttet til et område hvor folketellingen 1801 ikke dekker, feks. Brunlanes, utenom Tanum?Likevel svekker det ikke muligheten for at den Birthe Maria Knudsdatter som tjener i Larvik kan være den rette damen?Håper noen har tilgang til utflyttinger fra (Tjølling mellom 1781-1801) Eller har forslag om hvor vi kan lete .Har også sett i skiftene under Larvik, med negativt resultat.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her er et forsøk på å samle noen tråder.Jeg er rimelig sikker på at den Berthe Maria Knudsdtr. som er nevnt i FT.1801 for Larvik (innl. nr.5) med alder 24 år, er samme damen som nevnt i innl. nr. 3. Her i 1825 tellingen med en alder på 49 år. Dette gir jo samme f.år. + - 1 år. At hun her har tatt Wold som etternavn, har nok sin årsak i at hennes mann var fra Waal, se innlegg nr. 1.Dette betyr at f.år må være ca.1776-77.Når det gjelder bygdebøker, så er min erfaring så langt, at de i svært mange tilfeller ikke er noen fasit.Skulle det være en som har tilgang på k.b. for Larvik, og som da vil ta en titt, så er jeg svært takknemlig.Selv blir jeg bortreist fra i kveld og fram til torsdag.Mvh. Einar. ----------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i alle fall et spor etter Birthe Marie Knudsdatter,foreldre. I bygdeboka står det at de måtte flytte fra Dreng Øvre.Her får de en sønn i 1786 i Stavern, døpt Lars Knudsen.LenkeSkal se om jeg kan finne flere opplysninger om familien. Kort vei til Stavern . Kan hende jeg finner dem i 1801-telling for Fredriksværn?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ikke igjen familien til Knud Larsen i Stavern i 1801. derimot finner jeg en Lars Knudsen , 13 år som bor sammen med moren som er enke. Her er også tvilling-halvsøsken.Her er morens fornavn blitt til Mari, men Nilsdatter passer, samt navn og alder på sønn f. 1786.LenkeDa er det heller ikke så merkelig om den eldre datter av Knud Larsen, Birthe Marie Knudsdatter var i tjeneste i Larvik 1801?Dette synes jeg var ganske spennende funn.Er det noen som kan sjekke disse opplysningene i kirkebøker?Kan dette være den Birthe Maria Knudsdatter som Einar leter etter?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiSer ut som det er mye skomakerfolk i denne familien. Her har du muligens Børre og kanskje den ene av forloverene? LenkeKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kolbjørn! Flott å få deg på banen igjen!Tror nok du har funnet den rette skomaker, og muligens forloveren også.Hva mener du om min teorie om Birte Maria Knudsdatter , at det kan være den som er døpt i Tjølling i 1781 ,med far Knud Larsen ?Jeg finner få med dobbeltnavn Birte Maria som ellers kan passe.Du skulle vel ikke også ha tilgang til kirkebøker for Larvik?Det hadde vært flott med bekreftelse. Fedre til brudeparet er vel muligens ikke oppført ved vielser i Larvik på den tiden?Om jeg har funnet den rette damen, så er faren død på det tidspunkt. Om Børge Gundersens far, Gunder Ingebretsen, fortsatt lever i Lardal i 1802 vet jeg ikke ?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Disse Gunder og Ingebret kan vi lese om i bygdebok for Lardal. Til nå har jeg sporet dem og deres hustruer på gårdene: Nordre Hvaal,- Øvre Kalleberg og Nordre Styrvold. Jeg kommer bakover til begynnelsen av 1600 tallet.Men mitt spørmål i innlegg nr.1 gjelder fortsatt det samme; Hvem er opphavet til Birte Maria Knudsdtr. Foreløpig velger jeg å tro at kandidaten i innlegg nr 8 må være en annen. Hun er i følge k.b.f.1781 = 20 år i 1801. Vi har tre andre sammenfallende indisier på at min B.M.K. må være f.1776-78. Ved vielsen i 1802 er alder satt til 24 år,(=f. 1778). FT. 1825 sier 49 år (=f. 1776). Den B.M.K. vi finner på FT. 1801 sier 24 år, (=f.1777)Det ser ut for meg som at denne debatten ingen annen mulighet har enn å ty til K.B. Finnes det en i Vestfold/Larvik som har mulighet til en slik sjekk.Mvh.Einar ---------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dere har vel allerede utelukket Berte Knutsdatter fra Eskedal (innlegg 6 og 7), og det har dere gjort rett i. Denne jenta døde allerede 1777.Gunn (innlegg 11): Folketellinga 1801 dekker hele Brunlanes, selv om det står Tanum. Det står slik også i originalen, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg Kristian for den informasjonen om at Berte Knudsdatter Eskedal døde i 1777.Takk også for at du klarla det med folketellingen for Brunlanes 1801.Jeg lurer likevel svært på om den Birthe Marie Knudsdatter som ble født i 1781 i Tjølling, kan være identisk med damen som er i tjeneste i Larvik i 1801.Det at mor til Birthe Marie Knudsdatter dukker opp som enke, med tvillingbarn ( uekte) samt sønnen Lars Knudsen,rett i nærheten av tjenestejenta fra 1801, Larvik kan vel være et spor.Aldersaviket til f. 1781 til 24 år i folketellingen 1801 er ganske mye, men ikke helt umulig? ( 4 år)Har du Kristian tilgang på kirkebøker for Larvik? Jeg har ingen mulighet til å dra til Larvik for å sjekke kirkebøker i nær framtid.Jeg er litt spent på om det kan dukke opp en Birte Maria i et annet distrikt. Finner ikke mange ved søk på Vestfoldslekt og i digitale arkiver.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag fant jeg en Berthe Maria 21 år i Folketellingen for Larvik.Hun var oppført med etternavn Nordby. LenkeHva hennes far het til fornavn, framgår ikke her.Det finnes noen gårder med det navnet i Vestfold. Skulle være artig om det fantes en Knud(T) på Nordby som kunne passe til far til denne damen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, der fant jeg Berthe Maria Norby g. i Stavern i 1806 med en helt annen mann.Nytt Bomskudd!Da er det ikke mange Berthe ( Birte) i alle navnvarianter i passe alder, som ikke er undersøkt i Vestfold.Har nå prøvd å finne alle som ikke er oppført etternavn,( barn i familier) eller som er i tjeneste og oppført med gårdsnavn.Ingen som ser lovende ut, utenom damen fra Tjølling.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne damen kunne passe i alder , men mangler mellomnavn Maria. Dessuten tror jeg hun er født litt langt unna Larvik?LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hjelp !Ved henvendelse til biblioteket her i Arendal, får jeg opplyst at det for Larvik er film kun fra og med 1779 og framover som er tilgjengelig. Det finnes også noe på 1600 tallet.Om dette er riktig, så finnes jo ingen mulighet for meg å sjekke om Birte Marie Knudsdtr. kan være født i Larvik i tiden 1775-78.Derfor spør jeg nå om det virkelig er slik at kirkebøkene for Larvik i den aktuelle tid ikke er tilgjengelig. Om mulig så ber jeg også om navn og nr. på eventuell filmrull.Mvh.Einar _______________________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirkebøker for Larvik er det rett og slett skralt med. For Larvik by er klokkerbøkene fra 1785 de eldste - for bydelen Langestrand begynner det i 1779.Dermed har vi ikke oversikt over døpte 1775-78, for eksempel. Og det gjør selvfølgelig at det ikke er treff i FamilySearch på Berte Knutsdatter født i Larvik før 1780.....En oversikt over bevarte kirkebøker for Larvik: LenkeJeg ønsker lykke til videre. Jeg skal feriere og kommer ikke til å få fulgt med på debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Kristian.Jeg griper muligheten for et konkret spørsmål til deg: Inneholder noen av de kilder du viser til innføringer av konfirmanter i Larvik i tiden 1790-95 ?. Hva heter i så tilfelle den aktuelle filmrull ?Mvh. Einar. ___________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.