Gå til innhold
Arkivverket

[#30870] Birte Maria Knudsdtr. g.i Larvik 26.11.1802 m. Børge Gunderssøn


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

Hei Aksel EinarJeg tror det kan være lurt for deg å fjernlåne kirkebøkene for Larvik og så sjekke faddere på barna til Børge og Birte Maria. Der kan det jo være spor å hente. Mener å huske at de ikke var så veldig vanskelige å lese.Videre kan du sjekke død til Birte Maria slik at du får enda en opplysning/antydning til når hun kan være født.Lykke til videremvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Laila. Takk for ditt innspill. Som du ser av mine tidligere innlegg så er jeg i ferd med å låne k.b. for Larvik.Av tidligere avskrift så kan jeg vise til følgende:Gulbrand Kristian Børresen f.25.09.1803, dpt.2.10 Faddere: Berthel Hansen,-Margrete Falkenberg,- kjøpm.Fredrik Harris (kan være:Farris),-Jens Ettergard,- Christopher Nielsen,- kjøp. Jensen.Karen Severine Børresdtr. f.17.6.1806. Faddere: Lorentz Lorentzen,- Anne Magrethe,- Else Christensdtr. Øvet,- Andreas Fredriksen,- Christian Horn,- Halvor Andersen Langerø,- Ole Nilsen,- Jesper Smith.Barbro Helene Børresdtr. f.13.19.1807. Faddere: Even Brunvalde,- Karen Langerøe,- Andreas Fredriksen,- Lorentz Lorentzen (? Brun),- Frantz Efterdahl,- Jens Ingebretsen,- Ingebret Backe.Kilder. Larvik k.b.1787-1807, rull 515.Om du Laila eller noen andre klarer å koble noen av disse faddere på en slik måte at det kan vise fram mot Birte Maria Knudsdtr. sitt opphav, da vet dere en som vil bli glad.Mvh.Einar _______________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i første omgang to av faddere ved barndåpene i 1801 tellingen.LenkeLorentz Lorentsen og hustru Anne Margrethe er faddere ved Karen Severines dåp. 1806.Skal se hva jeg ellers kan finne om både disse og de andre faddere.Flott at du hadde dette fra kirkebøkene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel flere faddere ved Karen Severines dåp.Både Christian Jansen Horn og Andreas Fredriksen.LenkeMuligens en svigersønn og svigerfar om jeg leser rett.Det er fler med etternavn Horn i Larvik. Kjenner igjen navnet fra skifter under Larvik.Skal fortsette letingen for å se om jeg kan finne noen forbindelser til Dåpsbarna.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at et par av faddere kan komme fra Sem. Halvor Langerød og en Karen Langerød.Jeg finner ved søk på gårdsnavn Langerød gårder i Sem , der finner jeg disse navnene.LenkeHer blir det mange tråder å holde styr på etter hvert. Det er flere gårdsnavn nevnt. Får se hva det kan finnes av interesse bak flere navn.I Sem er det flere søkermuligheter, både i Bygdebøker og i digitale arkiv. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også en Frantz Eftedal.( mulig fadder ?)LenkeHar sett at det er Eftedalgårder i Hedrum, så han kommer kan hende herfra.Det blir mange mulige plasser å lete etter hvert, men her er også flere digitale kilder.Ellers ser du at det skomakere, sjøfolk og bønder og kjøpmenn som er faddere til barna.Du finner også forloverene igjen som faddere.Dette blir mye på en gang. Der tar jeg en pause så du kan fordøye noe av dette.Hedrumbøkene har du, og bygdeboka for Sem ligger på nettet.God jankt!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Til Laila eller noen andre med lokalkunnskap.Jeg skal på biblioteket i morgen for å bestille fjernlån av kirke/klokker-bøker for Larvik. I tillegg vil det være av interesse å låne inn 'by/bygdebok' for Larvik.Hva er tittelen på det jeg etterspørre ?Mvh.Einar _______________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenDet var flott at du hadde faddere, noen av barna manglet du så jeg, kanskje det kan løsne når du får de:-)Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med aktuell litteratur. Tror ikke det finnes bygdebok for Larvik. Kanskje noen andre der ute vet?I alle fall kan du sikkert ringe i morgen til Larvik Bibliotek 33 17 10 50. Jeg har veldig positiv erfaring med Larvik, veldig behjelpelige. Kanskje de kan anbefale deg aktuelle bøker.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag fant jeg en av fadderene ved dåpen til Gulbrand 1803.Margrete Falkenberg bor i Kongsberg i 1801 tellingen. LenkeHun kan jo også ha flyttet til Larvik senere.Finner en C.Bugge Falkenberg i Larvik i 1801. Om Falkenberg er venner eller familie er ikke godt å si, men det var mye flytting mellom Verket på Fritzøe og Kongsberg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Til Gunn. Du skriver i innlegg 16: Om Børge Gundersens far, Gunder Ingebretsen, fortsatt lever i Lardal i 1802 vet jeg ikke ?Hvor har du funnet at Børges far heter Ingebretsen til etternavn og bor i Lardal?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her er en Gunder Ingebretsen som gifter seg med Eli Borgesdatter i Lardal i 1758.LenkeDet er også en Eli Borgesdatter som gifter seg med en Gunder Hansen i Lardal i 1771.Vet ikke om dette er samme Eli som er enke og gifter seg på nytt. ( Skal se om jeg finner hvem av disse Gunder som kan være far til Børge Gundersøn ) Det burde faktisk være Gunder Hansen om Børge Gundersen som gifter seg i 1802 ( 26 år) skulle passe som sønn.At faren skulle hete Gunder Ingebretsen mener jeg å ha fått opplysninger om i mail tidligere, uten at jeg har kunnet finne bekreftelse på dette farskapet?Skal se hva jeg kan finne.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er gården Nordre Styrvold i Lardal som du vel mente at Gunder Ingebretsen og Eli Borgersdatter hadde tilknytning til?I 1801 finner jeg ikke noen av dem eller etterkommere her . Lenke Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På denne gården Wergedal i Lardal ble en Eli Borgersdatter f. 1753, forleldre Borger Wergedal og Sibilla Jacobsdatter.( F.S)LenkeKan det være herfra den Eli Borgersdatter som skulle være mor til Børge Gunderssøn, kommer?Det ser ut til å være noe oppkalling i familien som bor her i 1801.Det er så langt hva jeg har greid å finne om mulige forfredre til Børeg Gundersen, Lardal.Håper du finner ut av dette i dine notater eller at noen kan lett slå opp i bygdebøker for Lardal?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Ang. Ingebret Gundersen.Lardal Bygdebok b.3 s.668, Nordre Styrvold:'Ingebret Gundersen hadde bygselen på halve Nordre Styrvold av grevskapet. Han var sønn av Gunder Christophersen N. Hvaal. Han var g. m. Marte Andersdtr., datter av Anders Tollefsen Bårnes, se Søndre Styrvold. De hadde barna: 1.Gunder f.ca. 1731, g.m. Eli Borgersdtr. Sjulstad, se No. Hvaal. 2. (flere barn nevnes).Ingebret døde ca. 1772, 74 år gl., Marthe i 1778, 73 år gl.(osv) Etter Ingebret fikk hans to sønner Herbrand og Ole av grevskapet bygselen på hver sin halvpart av farens bruk. (osv)'.Gunder Ingebretsen f.ca.1732 (s.av Ingebret Gundersen N.Styrvold g.nr.62 og Marte Andersdtr.), g. i 1758 m. Eli Borgersdtr. f.1736 (datter av Borger Abrahamsen, Sjulstad g.nr.42,Sø-Stua og Borrild Mathisdtr). De var først på Åkerud, hvor de fikk barna: Anders f.1759,- Marthe f. 1760. Så var de noen år på Hauen v/Linnersholm hvor de fikk barna: Berte f.1761,- Mari f.1765 (d.2 år gl.)- Jakob f. 1767. Her på Hvaal fikk de barna: Borger f.1770,- Mathis f.1771,- Borger f.1775,- Gunhild f.1778.I 1807 kjøpte Torgrim Tovsen odelsretten for 201 rdl. av Børre Gundersen Vold, Larvik og Berte Gundersdtr. g. m. Anders Larsen Hobæk.Jeg har lagt til grunn at dette Vold tilsvarer Hvaal.NB. Angående søken på Søndre Hvaal, Lardal, finner vi stedet Lyngdal, det ligger i Flesberg. Der er det utgitt flere bygdebøker.I Lardal b.b. b.2, s.536 Nordre Hvaal g.nr.52. Gunder Christophersen 1698-1719. f.ca. 1657, sønn av Christopher Kalleberg, g.m. Anne Nilsdtr. f.ca.1674, datter av ovenn. Nils Olsen.Jeg håper at dette vil være avklarende for spørsmålet til Kolbjørn (innl. nr 38).Mvh. Einar _______________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til alle mine hjelpere!Jeg har i dag vært på biblioteket her i Arendal og bestilt/fjernlån av minist. og klokker bøker, samt Larvik Historie i fire bind. Det ser ut til at det er ei lei nøtt å knekke, dette med opphavet til Birte Marie Knudsdtr.Så jeg går fortsatt med et håp om at det må være en 'der ute' som klarer å finne sporet.Mvh. Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Gunn.Ang. ditt in.nr.31 så må det være noe feil. Innlegget viser til Halvor og Karen Langerø, men den lenke du har lagt inn viser til gården Stuverød, og med helt andre personer.Ang. in.nr.41 så er det riktig at her finnes navnelikheter, men når det gjelder min Eli Borgersdtr. Sjulstad, f.ca.1731 så stemmer i alle fall ikke gårdsnavnet 'Wærgedal' med 'Sjulestad'.Ellers takker jeg for din lenker til forskjellige faddere. Disse kan komme til nytte i en rekke av indisier. Laila etterlyser jo også flere faddere.Mvh. Einar _______________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg vet ikke hva som er skjedd med lenken til Langerød-gårdene i SemPrøver på ny her, så får vi se om det lykkes denne gangen.LenkeDet skulle være tre gårder med det navnet i Sem.Den Eli Borgersdatter fra Wærgedal, er nok den andre med samme navn, g.m. en Gunder Hansen . Du har funnet rett far på Eli f. ca 1731.gift med Gunder Ingebretsen. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har vi hustru til Fredrik Hansen Harris , Margrethe E. Schieldrup som arving ved et skifte under Larvik.LenkeMuligvi kan finne flere opplysninger i skiftene. Synd de bare er digitaliserte til 1812.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.