Gå til innhold
Arkivverket

[#30872] Giert Jansen (Moss Verk?) g. 1735 m. Kirstine Gustavisdtr.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I innlegg 16 i denne debatten [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=22057&sok=oddbj%F8rn+johannessen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke er det nevnt en Giert Jansen (død 1749) som 21/10 1735 gifter seg i Moss med Kirstine Gustavisdtr. Han var sannsynligvis ved Moss Verk. I perioden 1736-1748 får de barn med følgende navn: Petter Nicolai, Maren, Anders, Maren, Jonas og Johanna. Er det noen som vet noe mer om opphavet til dette ekteparet? (De er også nevnt i innlegg 30 i den nevnte debatten og i innlegg 65 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Anders, også i Moss i 1741.LenkeDu har jo disse opplysningene fra før, men det kan være greit med en oppfriskning.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har sett disse før - men takk for at du har lagt inn lenkene. Ellers kan en jo registrere at Jansen ofte blir Jonsen i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jansen i Eiker/Vestfossen er ikke uinteressante, men jeg ser ikke umiddelbart noe som kan knytte dem til den Giert Jansen dette temaet har som utgangspunkt. Jan/Jansen var navn som var hyppig i bruk ved flere jernverk på 1600- og 1700-tallet, og i flere tilfeller er nok dette navnet 'importvare'. Det jeg imidlertid i denne tråden først og fremst er opptatt av, er koplingen Giert + Jansen, som jeg i samme periode har funnet ved Egelands Verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Legger ved litt utfyllende opplysninger.Gjert Jansen (Jonsen) og Kirstine Gustav(i)sdatter er nevnt med følgende dåpsinnføringer:2/2-1736 Petter Nicolaj Fadderne: Gulbrand Torderøds qvinde, Ingeborg Clausdatter, Lars Rosnes, Peder Joenfugel og Niels Nielsen Mising28/9-1738 Maren Fadderne: Rasmus kudskes hustrue, Nicolay Langs hustrue,Peder Jensen, Niels Nielsen og Peder Cortsen26/2-1741 Anders Fadderne: Christian Nielsens hustrue, Johanne Clausdatter?, Peder Jungfogel, Niels Missing og Erik Andersen3/3-1743 Maren Fadderne: Iver Koeks hustrue, Ragnild Gulbrandsd[atter], Anbiørn Eriksen, Hans Reyersen og Ole Eriksen20/6-1745 Jonas Fadderne: Peter Gasmands hustrue, Johanne Clausdatter, Niels Hansen, Anders belgmager og Lars Markusen21/1-1748 Johanne Fadderne: Peder Jungfogels hustrue, Mari Christiansdatter, Niels Evensen, Bent Clausen og Hans Igelsen Gjert er forøvrig ikke nevnt i kirkeboken før 31/3-1734, da som fadder. Begravelser:22/11-1738 Gjert Jansens (Jonsens) søn1/4-1742 Gjert Jansens (Jonsens) søn5/8-1742 Gjert Jansens (Jonsens) datter31/3-1748 Gjert Jansens (Jonsens) barn20/4-1749 Gjert Jansen (Jonsen) Gjert Jansen er forøvrig kausjonist i følgende trolovelse:13/3-1745 Peder Jansen Gasmand og Karen Pedersdatter Terje Pettersen-Dahl, Norsk slektshistorisk forening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte litt på noen av fadderene ved dåpen til Giert og Kristines barn.Her er nevnt en Nicoliay Langs hustru. Finner Nicolai gift to ganger i Moss.1. Gang her: LenkeDet er vel denne hustru som er nevnt som fadder.Neste ekteskap er 4 des 1759, Brudens navn Maren Jørgensdatter.Det var en del merkelige etternavn her hos faddere. Her er nevnt en Peder ( Jonfugel/ Jungfugel) Mulig dette kommer av Tysk navn Jungvogel? Finner ingen med noe liknende navn i 1801.Har heller ikke funnet noen flere opplysninger om den Peder Jansen Gasmand som gifter seg med Karen Pedersdatter.I 1801 finner jeg riktignok en Peder Gasmand som enkemand i Gjerpen, Telemark, men han må være litt i yngste laget til å ha giftet seg i 1745?Du har vel sikkert oversikt over denne Peder Jansen Gasmand ?Mener jeg har støtt på fadder Ingeborg Clausdatter før. Muligens i Eiker? Det kan selvfølgelig være like navn?Er litt spent på hva du får ut av disse faddernavnene?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen, Terje, for nye spennende opplysninger. Som Gunn er inne på, der det ut til at flere av de nevnte fadderne kan ha utenlandsk bakgrunn (tysk?). Det sannsynliggjør en tilknytning til Moss Verk. Også tilknytningen til Peder Jansen Gasmand trekker i den retning. Han er jeg for øvrig usikker på hvor jeg skal plassere. En mulighet er at han kan være en sønn av Jan Hansen Gasmann (nevnt f.eks. i innlegg 16 her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=5396&sok=gasmann&startnr=&antall=&spraak=>Lenke). Det kan imidlertid virke som om han er litt for gammel til det. I hvert fall må han da være fra et tidligere ekteskap enn det som er nevnt i innlegg 3 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det gikk visst ikke å lage lenke til den siste debatten, men det gjelder altså nr. 13525.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det er den samme Jon Gasmann som er nevnt i lenken i foregående innlegg (takk for den forresten!). Hans er sønnen. Og Jon er altså igjen sønn til den Jan Hansen Gasmann jeg nevnte i innlegg 15 (og altså en mulig (?) halvbror til Peder Jansen Gasmand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Peder Jansen Gasmand kan jo muligens også være sønn til Jan Hansen Gasmands ekdre bror, Johan Hansen Gasmand - som bl.a. er nevnt her (rett under årstallet 1698): [url="http://www.vigerust.net/immigrant/aker1.html>http://www.vigerust.net/immigrant/aker1.html. Jan og Johan er jo språklig sett varianter av samme navnet.Når det gjelder Giert Jansen, så ser det altså ut til at han først er nevnt i kirkebøkene for Moss i 1734. Det kan jo da tyde på at han var innflytter til byen (muligens f. ca 1710?). Kirstine kan være datter til en av de svenske Gustav'ene i Moss - matros Gustav Gustavsen eller hammersmed Gustav Lucassen (eller kanskje Gustavis snedicher/Gustav snekker, jf. innlegg 32 i dette temaet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Peder Jansen Gasmand, som bl.a. er omtalt i innlegg 20, finnes det et eget tema på (inkl. tilstøtende lenker) der informasjonen er mer oppdatert: Lenke.Ellers løfter jeg dette temaet opp igjen i håp om at noen her i forumet har nye tips vedr. Gjert Jansens og Kirstine Gustavisdatters opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.