Gå til innhold
Arkivverket

[#30878] Anders Hansen Svorkmo f. ca. 1791, Orkdal ST


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Lurer på om det er noen som vet mer om denne familien Lenke ? Finnes det bygdebok med gards- og slektshistorie for Svorkmo? Er Anders Hansen omtalt der i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Hei Håvard Det finns ei gammel gardshistorie for Orkland der Svorkmo. Den heiter GARDTALES I ORKLAND og er skreve av ein ELDA eller Elden. Den er ikke så veldig utfyllande men er skreve på ein ganske fargerik måte. Er vel skrive ca 1930. Eg har lånt den på fjernlån Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Håvard Ler

'Gjenoppdaget' dette innlegget og prøver det en gang til.Har funnet en Anders Hansen Svorkmo f. 1790 Sprangflotten? på Svorkmo i Orkdal. Han flytta til Tjøtta i Nordland hvor han ble gift i 1821 m. Else Johanne Pedersdatter, og han døde på nedre Sundet på Tjøtta i 1865. Noen som har opplysninger som kan belyse om det er denne Anders Hansen som var far til Elen Andersdtr. som ble døpt i Orkdal i 1820?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg kan ikkje hjelpa deg med å kasta nytt lys over det du spør om. Kring 1963 kom dei eit bokverk i tre bind som vart kalla Orkdalsboka (forfattar; A. Skrondal). I denne er garden Svorkmo omtala, men svært kortfatta. Svorkmo var vel nærast ei lita grend med kyrkje og gruvedrift. Staden hadde også ein av dei første almennskulane i Sør-Trøndelag, etablert ca 1690. Dei ymse gardane er svært generelt omtala i dette verket og berre nokre 'storfolk' som held til på Svorkmo er omtala med namn.Seinare kom noko som vart kalla Orkdal bygdebok, men så vidt eg kan sjå så er det berre gardane i gamle Orkdal kommune som er omtala der. I sin tid var det tre kommunar i Orkdal, nemleg Orkanger, Orkdal og Orkland. Svorkmo låg i den sistnemnde av desse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Takk for opplysningene, men jeg tror heller ikke jeg finner det jeg er ute etter i disse bøkene.Det er vel ikke sikkert det er mulig å finne noe svar i det hele tatt, men om man holder øyne og ører åpne så hender det at det dukker opp interessante opplysninger med åra i slike tilsynelatende uløselige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Elen Andersdtr. er min tippoldemor, og jeg har funnet mange opplysninger om henne, men det er verre å få fastslått hvem foreldrene var har det vist seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

På hjemmesiden til Orkdal Historielag finnes en oversikt over boplasser. Der finner jeg en Ole Andersen som bosatt på Svorkmo gnr 166a (matrikkel 1838)ny: gnr 154, 155. I 1801 het brukeren Hans Andersen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.