Gå til innhold
Arkivverket

[#30889] Søker foreldrene til Tron Hallgrimsen i Kristiania


Gjest Inger F.Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger F.Kristiansen

Han var gift med Berhe Kjælsd.Fant det i folketellingen 1865.Han var født 1828.Far Halgrim Johnsen .Mor Gunhild Tronsd bor Smedstuen Tøyen Vennlig hilsen Inger F. Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er det nærmeste jeg har kommet en Tron i 1865, gift med en dame med farsnavn Kjælsdatter: Tron Johnsen, vognmann i Kristiania, gift med Mathea Kjælsdatter, fiskeselgerske. Er det dette ”ditt” par? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Ja det er mitt par.Skulle vist litt mere om hans foreldre,hennes har jeg opplysninger om Mvh.Inger F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

T(h)ron er et mindre vanlig navn som Abdonius og Tjodolv i Christiania og Aker i 1826, 1827 og 1828 (dette er faktisk alvor). Jeg har ingen Tron (i en eller annen skriveform) i Aker, Garnison, Fødselstiftelsen, vor Frelser eller Oslo disse årene (selvsagt kan jeg ha oversett noen, men...)Hvor kommer opplysningene om fødselsår, fødested og foreldre fra ?Så heller ikke Grethe's Tron er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Hei Han kalte seg Tron .Navnet hans sto Thronhan ble døpt den 12/101828.Giftet seg 16.juli 1854 Fant den gang i Vestre Aker kirkebok nr 21. Det er noen år siden jeg leitet etter disse. Far Halgrim Johnsen.mor Gunhild Thronsd. M.V.H.Inger.F.Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Aker Mini 20 står ingen dåpsdata ved vielsen, men det står alder 25 3/4 år og at han er født i Aker, overskriften forvirret meg da jeg trodde han skulle være født i Christiania. Dessuten kun farens navn, Halgrim Johnsen. Heller ikke klokkerboken sier noe mer, tvert imot.12.10.1828 er i Aker døpt Niels, Anders, Carl og Carl August.Hvor har du dåpsdatoen fra ? Jeg finner ingen i Aker ( eller Oslo menighet )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

FS skal man som kjent ikke stole helt og holdent på. Men jeg har i allefall funnet en Thron Halgrimsen som gifter seg med en Berthea Kjelsdatter i Gamle Aker Menighet 16.7.1854. Gamle Aker i 1854 er vel en heller usikker betegnelse, jf. [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-oslo.html#GamleAker>Lenke. Finner også denne (FS/VRI):Thron Event(s): Birth: 12 Oct 1828 Place:Christening: 02 Nov 1828 Place: Oslo, Akershus, NorwayParents: Father: Halgrim JOHNSENMother: Gunhild THRONSDRSource Information: Batch Number: C426255Source Dates: 1828 - 1837Film or Fiche Number: 125849Collection Details: Aker, Vestre Aker; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Hvis disse opplysningene stemmer, synes det som Trond bruker farens patronymikon som etternavn i 1865-tellingen. Men i 1865 heter kona Mathea og ikke Berthea, men det kan like godt være en feil i FS, som i folketellingen. I FS/VRI finner jeg også en yngre bror av Trond; han heter Hans Jacob LenkeI FS/IGI finner jeg et ektepar Halgrim Jonsen og Gunhild Trondsdatter som giftet seg i Norderhov 31.10.1813. I 1801 bodde det en ni år gammel gutt i Norderhov som het Halgrim Jonsen, og hvis dette er samme personen, var han 21 år da han giftet seg Lenke. Det bodde også en 10 år gammel Gunhild Trondsdatter i Norderhov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant ham, oppført senere enn dåpsdagen skulle tilsi, døpt nettopp 2. november 1828, men ikke i Aker kirke (trolig derfor oppføringen står litt senere). Det står døpt i Ops: (han står ikke oppført der)Fødselsdato er altså 12.10.1828, Tøyen-eie, dette og øvrig som Grethe skriver (10).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiania

Hei Tusen takk alle sammen.Det er riktige Tron. Kona hetter Marthe.fikk en datter som hetter Gunda i 1851.Jeg fant det i folketelling for 1865 CHRISTIANIA.Ser Berit skriver at hun fant Hallgrim og Gunhild det står Nordrehov,Er det Nordrehov i Hønnefoss .M.v.h.Inger F.kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innlegg (1). Følgende opplysninger kan være av interesse. Mangler kildene og har ikke sjøl undersøkt. Men sakser litt av hva en lokal slektsgransker samlet, trolig for godt over 50 siden. Under gården Bjørke i Soknedalen (Lunder anneks til Norderhov):'Jon Hansen var sønn av Hans Olsen Haukedalen. Han var f.1761 og d. som livøremand på Bjørke i 1831. Gift 2 ganger. Først med Gunhild Halgrimsdt.Kjos f.1761 - d.1795, og hadde med henner 3 barn: 1. Anne f.1788 d.før mora. 2.Hans f.1790 gm Margit Olsdt.Sandvassbråten, og 3. Halgrim f.1794 gm Gunhild Trondsd.Gardhammer. Både Hans og Halgrim flyttet til Manglerud i Aker i 1831'.Videre tar han med de 7 barna i Jon's annet gifte. Også et par av disse dro innover mot Oslo. '1. Jørgen f.1802, reiste til Kristiania for å tjene i 1836' og '7. Gunhild f.1816, flyttet til Asker for å tjene i 1834'. Sitater slutt.Mener å huske at Halgrim og Gunhild giftet seg rundt 1813. Samt at de bodde flere forskjellige steder i Soknedalen, og fikk noen barn før de flyttet til Aker. Det må du i så fall kontrollere, da dette siste ikke er annet enn hva jeg har i hodet.Til innlegg (12): Gårdene Bjørke og Haukedalen ligger i Lunder anneks til Norderhov. Hønefoss var på den tid en del av hovedsognet Norderhov. Lunder anneks dekker øvre delen av Soknedalen, Strømsoddbygda, Havikskogen, og etter 1964 også Brekkebygda. Gårdene i Lunder anneks er ikke tatt med i bøkene Ringerikske Slekter. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Inger. Hvis du vil følge slektslinjene i Soknedalen lenger bakover, kan jeg som en begynnelse sende deg Hringariki nr.2 2004. (Bladet utgis av Ringerike Slektshistorielag og er lagets eiendom, så jeg kan ikke spandere det på deg). Pris kr.100.- + porto. Du må i tilfelle gi meg din postadresse. Bladet er også tilgjengelig i Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek eller på Deichmannske Bibliotek. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristiansen

Hei Tusen takk for så mange opplysninger. Til deg som er så vennlig å vil sende meg dette bladet,jeg må først være sikker på om det er den riktige slekta.Finner jeg samme slekten langt tilbake i bladet.M.v.h.Inger F. Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

Hans Olsen Haukedalen volder nok hodebry, men det er flere sidelinjer som er vel så interessante, bl.a. Kjos-slekta som omtales i nevnte Hringariki. Ei linje går også bakover til Sjugurd Bonde på Gulsvik i Hallingdal, som døde i 1482 eller litt før. Jeg tror nok at du nå er på riktig spor.Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger F.Kristinsen

Det ville være hyggelig om du sente meg dette bladet.DU får skrive opp bankgiro.nr.dit. Inger F.Kristiansen Sjøliesvei 24 1450 Nesoddtangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.