Gå til innhold
Arkivverket

[#30896] En kan vel ikke tro på alt en leser i avisen, The Times, London, 11.06.05?


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

I en artikkel i The Times på lørdag 11 juni, 05 Myfamilyandotherweirdos.com, http://www.timesonline.co.uk/printFriendly/0,,1-168-1649516,00.html skriver Ben Mackintyre om den voksende interesse, i UK og i resten av verden, om genealogy og genetics.Blant annet skriver han som følgende: 'Family genealogy can be addictive, and expensive. James LeVoy Sorenson, the American catheter billionaire, so enjoyed discovering his Scandinavian origins that he decided to draw up the entire genetic map of Norway, at an estimated personal cost of $500 million.'Jeg har Googled James LeVoy Sorenson og har sett at han har sikkert nok råd til å bruke $500 million til dette projektet, men hvis han gjør det/har gjort det hva skal vi andre bruke vår fri tid til, hva annen hobby kan vi velge?Har noen hørt om dette projekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Linken din virket ikke-:( Nei, jeg har ikke hört om dette prosjektet -mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det ikke egentlig snakk om en DNA base. James LeVoy Sørensens slektstre ligger jo allerede inne på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hva med dette prosjektet fra National Geographic? Fandt det omtalt i et engelsk slektsblad fra denne måneden:'You may have your mother's smile. Or your father's hair. But why do you look the way you do? How do we explain the incredible diversity of people from around the globe? How did your ancestors find their way to the place where you live today?Questions like these are the focus of a landmark study that will change the way we think about human history: The Genographic Project http://www.nationalgeographic.com/genographic/ The project is a five-year, global DNA-sampling research partnership of National Geographic and IBM, led by distinguished population geneticist Spencer Wells, the Society's newest explorer-in-residence. The project is a five-year, global DNA-sampling research partnership of National Geographic and IBM, led by distinguished population geneticist Spencer Wells, the Society's newest explorer-in-residence.'Interesserte kan avlevere sin egen DNA-test!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Interessant tema.-- Det skal jo ha vært gjort en del DNA tester som bl.a. skulle vise at Baskere og Samer hadde mye felles.-- I samme 'slengen' er det lansert at det langs Norges lyst er en rekke stedsnavn (som i dag er ubegripelige)- som man mener er av Fønicisk opprinnelse.- Ant. var vel da Norge 'invadert' av Føniciske kjøpmenn som satte seg ned og gav steder navn.- Så er det vel en grunn til Nordmennenes lengsel til Middelhavet. - Kanskje burde vi også 'ha rett til' en strandtomt i området rundt Cartago eller der et sted.- Forutsatt at DNA stemmer da.--Akk ja !--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Dere får undskylle at lenken ikke virker helt, som Harald sa (3) må det være kommaene som er problemet.Den websiden Odd (6)satte inn er jo veldig interessant og jeg har allerede meldt meg på for å få min DNA inkludert.Jeg har også, for noen uker siden, levert inn min DNA sample til det National Geographic Genographic projektet Gine nevner i (7). Akkurat nå holder de på med PCR processen og om noen uker vil jeg vite hvilken haplotyper mine paternal og maternal aner kom fra. Så de som er interesert fra min paternal side i Hedrum, VF, og min maternal side fra Inderøy, NT, må bare spørre hvis de er intereserte.Alv har nok rett i at Nordmennene lengter etter Middelhavet - jeg skriver dette et par km fra kysten i Cote d'Azur!!(Jeg bor i Sveits, men liker meg best her i Syden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.