Gå til innhold
Arkivverket

[#30897] Christian R. Pederson, f. Bodø 1848 - far frå Gausdal - hjelp til oppslag?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Christian R. Pederson, fødd i Bodø 17.5.1848 (eller kanskje i 1849?), skal vera son av husmann Peder Pederson på ein plass under Mosti(g) i Bodø landsokn og kona Berit Andersdotter. Foreldri gifte seg i Bodø 28.7.1842. Faren Peder Pederson skal vera fødd i Gausdal kring 1801, medan mori Berit Andersdotter var fødd i Bodø kring 1808.Kan nokon hjelpa meg gjera oppslag i bygdebøkene for Bodø, eventuelt i kyrkjebøkene for Bodø, for å finna svar på følgjande:* Stadfesta fødselsdatoen - og året - til Christian R. Pederson?* Kva mellomnamn (R...) hadde Christian?* Namn på plassen under Mosti(g) i Bodø der denne huslyden budde?* Kva gard i Gausdal hadde Peder Pederson opphavet sitt ifrå?* Kva gard i Bodø hadde Berit Andersdotter opphavet sitt ifrå?Nokre av desse spørsmåli vart òg tekne opp under tema #25142, men tittelen der vart etter kvart mistydande, so eg valde å leggja saki ut med ny ''heading''!Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da er det vel denne familien du mener [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61843.wc2&gardpostnr=139&personpostnr=879&merk=879#ovre>Lenke. Peder Pedersen og kona forsørges i 1875 av sønnen Simon LenkeI FS/VRI finner jeg to barn født og døpt i Bodø med foreldre Peder Pedersen og Bereth / Berith Margrethe Andersdatter: John Serinius, f. 21.7.1842, døpt 9.10.1842 og Ragnhild, f. 22.2.1845, døpt samme dag?? I FS/IGI finner ekteskapet mellom Peder Pedersen og Berith Andersdatter, datert til 28.7.1842 i Bodø.Så på tidligere tema og blant emigrantene i Trondheim finner jeg en arbeidsmann Kristian Pedersen som er registrert både i 1880 Lenke og én arbeidsmann Kristian Pedersen registrert i 1881 Lenke. I 1880 er destinasjonen Veroqua, Wisconsin, i 1881 er det Fargo, Dakota. Det kan selvsagt her dreie seg om to forskjellige personer. Antakelig er den første mest aktuell, siden Christ og kona for det meste bodde i Veroqua, Wisconsin, jf. tema 25142, hovedtekst og innlegg nr. 3 LenkeI FS/IGI har jeg funnet en Peder Pedersen, døpt 16.2.1800, Østre Gausdal, sønn av Peder Pedersen og Synnef Gudmundsdatter. Dette paret og sønnene Gudmund og Peder er husmannsfolk uten jord under ”Sejelstad” i Gausdal i 1801 Lenke. Det samme ekteparet er foruten Peder, i FS/IGI registrert med følgende barn: Gudmund, døpt 11.3.1798 (Peder, 1800) Simon, døpt 5.5.1805 Sidsel, f. 1.4.1808, døpt 10.4.1808 Simen, f. 23.3.1813, døpt 28.3.1813Peder Pedersen d.e. er 30 år i 1801, f. 1771, og ved søk på Peder Pedersen født 1771 +/- 2 år i FS, dukker disse ”kandidatene” opp: Lenke, Lenke og LenkeBruken av navnet Simon / Simen skulle nesten antyde at kandidat nr. 2, Peder Pedersen, sønn av Peder Simonsen, er den nærmeste?? Jeg finner en Peder Simonsen som iflg. FS/IGI gifter seg 24.10.1774 med Sidsel Guttormsdatter, og hvis vi ser på barna til Peder Pedersen og Synnef Gudmundsdatter, har de en datter som heter Sidsel…Dette kan muligens være Synnefs dåp Lenke. I 1801 finner jeg to Gudmund Olsen i Gausdal Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Ifølge bygdebok for Bodin II.4, side 402 er (I) Per Persson husmann på Mosti ( br.1838/41- 72/75 ). Per Persson var fra Gausdal i Gudbrandsdalen, trul. f. på Oppgjerde-eiet i Gausdal og dp. 16. feb. 1802, d. 3. mars 1883. G. I i Gausdal 15. okt. 1823 m. Sofia Hansdotter fra Dalseiet i Gausdal, f. ca. 1799, d. 22. juni 1841. Barn: Per, f. i Gausdal ca 1823 ( til Vardø 1852 ), Marta f. i Gausdal ca 1829 ( heime 1856 ), og Tora Sofie, f. på Bodøgård i Kirkegrenda 21. okt. 1832. G.II 28 juni 1842 m. Beret Margreta Andersdotter fra Skau på Nordstranda ( enke etter Jo Krestjansson Gromberg i Valvika på Nordstranda, dp.3. mai 1807, d. 18. sept. 1881. Barn: Jon Serinius, f. 21. juli 1842, Ragnel, f. 22 feb. 1845 ( død lita ), Simon, f. 4. juni 1846 (II her) og Kristen Rasch, f. 18. juni 1849 ( til Wisconsin i USA 1880 ). Det finnes mer info. under gardshistoria.Ifølge kirkebok for Bodø MINI 801A06, kort 4 av 6, G4, ble Per og Beret Margreta gift 28.juni 1842. Ifølge kirkebok for Bodø MINI 801A07, kort 1 av 10, L3, ble Christen Rask født 18 mars 1849, døpt 5. august 1849. Foreldre: Husmand Peder Pedersen og Berith Andersdtr. Mostie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Grethe og Gisle for interessante og nyttige innlegg. De har svart på alle spørsmåli som eg hadde om denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Hei! Per Persson og Beret Margreta Andersdotter er mine tipp,tippoldeforeldre. Jeg er etterkommer av Simon Pedersen. Mine barndoms somre tilbrakte jeg på Mosti. Kanskje vi kan hjelpe hverandre med opplysninger?Mvh Greta Voigt Nesbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hei Greta! For mitt føremål (bygdebokskriving for Luster kommune) treng ikkje eg fleire opplysningar om forfedre, men her er dei opplysningane eg no har om Christian og huslyden hans, saksa frå manuskriptet mitt for gnr. 100, Kjørlaug:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 9. Britha Eriksdotter [Kjørlaug], f. 22.11.1856, Bertha Lee utvandra òg til Amerika med foreldri i 1862 og gifte seg i Vernon Co., Wis. 18.5.1891 med Christian Rasch Pederson frå Mosti i Bodø, i Amerika kjend som Christ R. Peterson. Han var son av husmann Peder Pederson på ein plass under Mosti, opphavleg visstnok frå Oppgjerde i Gausdal, og andre kona Beret Margretha Andersdotter frå Skau i Bodø og f. i Bodø 18.3.1849, men utvandra til Amerika i 1880. Christ var snikkar ('”carpenter”'), og han og Bertha budde nokre år i Viroqua, Vernon Co., Wis., men flytte kort etter hundreårsskiftet til ein farm i Jefferson township, Vernon Co., Wis. Der farma dei til dei i 1920 som pensjonistar flytte attende til Viroqua, Vernon Co., Wis. Bertha d. i Viroqua, Wis. 28.3.1924, medan Christ Peterson d. nær Westby, Wis. 10.2.1926. Dei fekk ikkje born i lag, men adopterte ein son:a. Selmer Omen Burkum Peterson, f. i Crawford Co., Wis. 14.8.1895, d. i Tomah, Wis. 19.2.1973. Selmer gifte seg første gongen i Vernon Co., Wis. 25.9.1919 med Mamie Irene Tryggestad, f. i Vernon Co., Wis. 12.1.1897. Ho d. i Viroqua, Wis. 22.9.1943, og Selmer gifte seg att i Iowa i 1953 med Minnie Cushing, enkje etter Clare W. Cushing og f. i Wisconsin kring 1904. Ho d. i Viroqua, Wis. kring 1965. Selmer Peterson var byggmeister (“'building contractor'”) og budde levetidi ut i Viroqua, Vernon Co., Wis. Han fekk tre born, som alle var frå første ekteskapet; dessutan hadde andre kona Minne to døtrer frå første ekteskapet sitt.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~For nokre dagar sidan tala eg på telefonen med den einaste attlevande av dei tre borni etter Selmer Peterson, ei dotter som bur i Tomah, WI. Om du er interessert og sender meg e-post adressa di, kan eg formidla telefonnummer etc....Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Tusen takk for opplysningene! Jeg er interessert i telefonnummeret og også eventuelt e-mailadresse og navn til denne etterkommeren. Min e-mailadresse er: gretane(alfakrøll)online.noMvh Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Hei Lars,Jeg tror Peder brukte hele Mosti og ikke en plass under Mosti. Jeg skal undersøke dette senere.Gisle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Hei Lars,Bodin bygdebok II.4, side 396:”I den nye matrikkelen 1838 blir Mosti for første gang oppført som egen matrikkelgård – med matrikkelnummer 34 (mlnr. 92) og ei skyld på 1 daler 4 ort 4 sk.Det var Jacob Coldevin som sørget for at det på nytt kom folk til Mosti. Det skjedde rundt 1840, da Gudbrandsdølene Per Persson og Sofia Hansdotter kom flyttende til gårds. Per blir kalt husmann, og Sofia og han fikk bruke bare en mindre del av jordveien. Men de hadde ansvaret for å holde oppsyn med hele Mosti.”Hilsen Gisle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.