Gå til innhold
Arkivverket

[#30898] Meng


Gjest Svein Rindedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Rindedal

Savner en oversikt over familien Meng. Har ikke alle NST tidsskriftene,men fant i bind 12 en slags stamtavle over de 4 første slektsleddene. 1.generasjon Peder Meng framkommer formentlig av at 2.generasjon heter Hans Pedersen Meng som vel har levd på begynnelsen av 1600-tallet. Foreløpig er jeg bare interessert i opplysninger om ham,tenkte jeg skulle etterlyse opplysninger om neste slektsledd om en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans Pedersen Meng skal ha vært kjøpmann i Fredrikstad, og var vel (?) far til fogd og president i Fredrikshald, Niels Hanssøn Meng (1604-1676) (denne skal riktignok også være omtalt som en 'Jenssøn'). Niels var visstnok far til Hans, Maren, Dorthe, Mette, Knud, Anna og Cathrine, som vel er født rundt 1635-1650. Moren skal være Johanne Christensdatter, men hennes aner er såvidt jeg vet ikke kjent, selvom trelasthandler og rådmann (1649) i Christiania, Christen Olsen skal ha vært nevnt som aktuell far. (Nevnt av Holm, Else Marie: NSHT 29, i artikkelen 'Holberg-jubileum' s.229).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Slektstavla i NST XII s. 293 er høyst ufullstendig.Fredrikshalds magistratepresident het Niels Hanssen Meng (ikke Jenssen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Presidenten i Fredrikshald Niels Hanssøn Meng ble født 1604 i Fredrikstad. Hans far Hans Pedersen skal ha vært en formuende borger samme sted. Niels var først herredsskriver i nordre Bohuslen, senere fogd samme sted, så vel som i Idd og Marker. Han var kongelig toller ved Svinesund og oppover langs grensen helt til Østerdalen. I 1665 ble han Haldens første borgermester og fikk tittelen president. Gjennom ekteskap med Johanne Christensdtr (kilde: OUS GODS av Karl Georg Jacobsen) ble han eier av bl.a Dyne gård (Dynekilen like sør for Svinesund), gården Eskeviken ved Halden, og visstnok 72 andre gårder i Smaalenene og i Bohuslen. Han bodde en tid på Dyne, men gården Eskeviken skal ha vært hans avlsgård, selv om han visstnok aldri bodde der. Niels Meng døde 1676 under Gyldenløvefeiden som han skulle ha deltatt i.Jeg har lett gjennom det jeg har av Fredrikstadmateriale uten å finne Hans Pedersen (Meng), men jeg tror i det første bindet av Martin Dæhlis ”Fredrikstad Bys Historie” kan slekten være nevnt. C. Plunnekes ”Fra Fredrikstad Opkomst og Udviklingstid” (to bind) 1898, kan vel også inneholde noe.Dessuten anbefaler jeg hjemmesiden til Fredrikstad Historielag. Et spørsmål dit hadde heller ikke vært dumt. Haldendelen av denne slekta er godt beskrevet i eldre Haldenlitteratur og krigshistorie. Flere av Niels Mengs døtre giftet seg jo med noen av de ”store krigsheltene” i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vil mene at Niels Hanssen Meng bodde i Eskevika 1657. Han kan ikke ha deltatt i Gyldenløvefeiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Niels Meng bodde ikke på Eskeviken står å lese i all Haldenlitteratur. Jeg vil tro dette stemmer. Men at han kunne ha oppholdt seg der i perioder er vel temmelig sikkert, da mulig i året 1657 (?).At han døde under Gyldenløvefeiden står å lese i boken til Jacobsen som jeg refererte til i forrige innlegg. Til annet blir dokumentert har jeg full tillit til Karl Georg Jacobsen som skriver dødsår og årsak i boka. Alderen synes noe høy, men... Hvorfor mener du han ikke kan ha deltatt i denne feiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg arbeider med en bokmanuskript med tittelen 'Fredrikshald bys befolkningshistorie 1665-1750'. Det er på bakgrunn av dette jeg kan strø rundt meg med kilder om gamle fredrikshaldbeboere. 'Niels Hansön Meng i Escheuig' betaler odelsskatt 1657 i kategorien 'odelsgods som bøndene selv besitter og er påboende'. Etter Riksarkivet, Rentekammeret, Lensregnskaper, Idd og marker len, nr. 7-2, litra I.Jeg kjente forøvrig Karl Georg Jacobsen. Vi satt samtidig i Norsk slektshistorisk forenings styre for 26 år siden. Jeg ville ikke akkurat bruke hans bok som en fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

En Hans Pedersen omtales i Norske Herredags-Dombøger bind I, i sak i Fredrikstad 13 oktober 1578, hvor han ser ut til å være blandt rådmennene i Fredrikstad, som da lå i sak med Daniel Bildt til Nes om en gård 'Segiested'. Eventuellt kan dette dreie seg om samme person. I registeret til NHD henvises denne person til 'Basse', uten at bakgrunn for dette ser ut til å fremgå av Dombokens tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den nevnte Hans Pederssen er den senere norske rikskansleren av slekten Litle ('De norske Bass'er') og bodde på Eiker, d. 1604.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Både Hans Pedersen Litle (død 1602, ikke 1604, hans ettermann ble utnevnt 1604) og Daniel Bildt var begge odelsberettigede til gården Sigerstad, som tidligere var bebodd av Hans Pedersens mormors farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette bokmanuskriptet til Vigerust høres jo ut som 'en drøm' for oss haldensere! Det får vi glede oss til. Spennende!Nå har jeg fått sett i enda flere bøker som omhandler Halden og Mengslekta. Det står i alle sammen at han ikke skal ha bodd på Eskeviken, men at det var hans 'avlsgård', hva nå det ligger i det. Odelsgård er vel navnet i dag.Noen 'fasitbok' kan jeg love at ikke Jacobsens lille hefte om Os Godset og familien Nettelhorst er for meg når det gjelder generell Haldenhistorie. Mengslekta er en av de familiene som en ikke bør lete lenge etter i alt som er skrevet om gamle 'Hallen'.I denne debatten er vel Fredrikstad som er den mest interessante byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fredrikstad er også interessant. Men det er viktig å poengtere at mange borgere i Fredrikstad *fysisk* og *geografisk* bodde i Halden, inntil Halden fikk kjøpstadsrettigheter og borgerne skiftet borgerskap fra Fredrikstad til Fredrikshald.Ett av problemene med den nyere Haldenlitteraturen, er at den reproduserer tidligere kunnskap og antagelser, uten å finne frem så mye nytt. Viktige slekter i byen - som ennå ikke er utredd i litteraturen - ligger fortsatt i glemmeboken. (Samme problem har vi når det gjelder Fredrikstd i tiden før 1750.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg er helt enig dette med reprodusering av gammel viten i Haldenlitteraturen. Dette gjentar seg hver jul... Men gudskjelov finnes det eldre perler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Det var ei Maren Meing (kan det være Meng?) d. 1747, som var g.m. Urbanus Jochumsen Moltzau. Han kom fra Dønna i Nordland og var feltskjær (lege) på Tordenskjolds flåte i 1718. De flyttet til Lensvik i Sør Trøndelag.Denne Maren var født ca. 1685 og kan vel ikke være datter til Niels Hanssøn Meng, men kan det være andre i den nevnte slektstavla? Moltzau-slekta kom opprinnelig fra Tyskland, så Meing kan også stamme derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er denne Urbanus Jochumsen Moltzau bror av Cathrine Moltzau (g. Lauritz Hanssøn Blix) og sogneprest i Øksnes, Jochum Frederik Moltzau (1682-1716), og dermed sønn av Jochum Moltzau (1644-1726) og Tedichen Nielsdatter Lindschow ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Catrine Moltzau skal være født (rund 1670 ?) i Hernes, Bodø. Hva slags yrke hadde faren (Jochum), som altså senere (når, rundt 1675-80 ?) flyttet til Dønna ?Kapellan til Saltdalen, Knut Larsen Rist (f.ca.1652) skal han blitt gift 3.g. (i 1709) med Helene Catharina Moltzau (1680-1762). Er hun søster av Catrine, Urbanus og Jochum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Takk for alle bidrag. Til Per Nermo: Hvorfor lager du ikke nytt emne ? Meningen her var å samle fakta om Meng slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

En Hans Pedersen omtales som lagrettsmann i Fredrikstad lagtingprotokoll 1607-15, Protokoll VIII, 5 mai 1614, i en sak hvor bl.a. Jens Bjelke, Dorthe Juul, Anders Lauritsen og Oluf Christophersen på Østby nevnes. Forøvrig ingen Meng i registeret der.Mht. Niels Hansen Meng, kalles han i tingbøkene i en sak på vestre Torp i Berg 20.06.1665 for Kommisarie, og det nevnes her at hans formann for 18 år siden var Jens Christensen (evt. forbindelse til hans ektefelles bror?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Artikkel om (bl a) slekten Meng:E. A. Thomle: Lidt om Familien Prydz i Norge, Personalhistorisk tidsskrift 2.rk. I (1896), a. 70–80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En tastefeil i (23), årstallet er 1886 (rekkenr. og bindnr. er jo riktig så dette er kanskje unødvendig). Det er en oppfølger fra PHT 1881 s.365 (som ikke har noe om Meng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.