Gå til innhold
Arkivverket

[#30907] Slottsfogden Erik Munk på Vardøhus.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Er det noen som kjenner til slektsforhold omkr. Slottsfogden på Vardøhus, Erik Munk n. 1562 - 64 ? - jeg leter fremdeles etter slekten til en Christopher Munk f.c. 1601.- Han hadde en sønn Erik f.c. 1636.- En mulig forbindelse ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sikkert ingen forbindelse. Du finner Erik Munk til Hjørne biografert en rekke steder. Hans mest kjente sønn var amerikafareren Jens Munk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Hvor denne Christopher M. er f. vet jeg ingenting om. Han var Sorenskriver på Helgeland rundt ca. 1630 og utover til 1670. Etter ham overtok Jacob Petersen Dass embetet. (Bror av Hr. Petter Dass)- Samtidig var lensmann Jens Nilsen Zahl på samme gård. Til han savner jeg navn på hans 1. kone. Men flere i etterslekten fra 1. ektesk. hette nemlig Karen Munk. Hvilket jeg hadde håpet på en 'forklaring' på. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du sitter helt fast får man snu på alle steiner som finnes så kanskje.....Funnet en ting på FS som kanskje ikke er verdt 5 sure sild. En Erik Munk fca. 1535 Kvinnherad Hordaland var gift med Anna Christoffersen f. 1539. Tanken var da at om de har eksistert burde de vel ha hatt en sønn som het Christoffer som kanskje kunne være farfaren til den Christoffer du søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Erik Munk til Hjørne var fra Hjørne i Halland. Ikke samme Erik med andre ord.FS--''kilden'' anvender navnet Anna Christoffersen. Det ville ha vært en nordisk sensasjon om noen kvinne hadde et slikt navn på 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen.-- Ja ikke vet jeg. Det ville vel kanskje være en slump, dersom denne floken kunne løses.- Jeg kom over denne Erik Munk i forb. med en art. om Falch-slekt i N.S.T.- Disse drev da åpenbart handel med fisk i Finnmark og Nord Russland. - Denne virksomheten blev jo også videreført av Fogden Petter Jacobsens sønn, hva jeg forstår. Sikkert også av Fogdens bror, som jo også slo seg ned på Helgeland.- At de eldre generasjoner da måtte ha vært i kontakt med Erik på Vardøhus får man vel regne med.- Så havnet jo denne Sorenskriver Christopher mitt i 'Falkland' så å si.- Hans etterfølger var jo da også en Falch, ettersom hans mor jo var datter av Fogden på Tjøtta.- Dennes etterfølger igjen var jo også en Falch, sønn av Fogden, - men bosatt et annet sted.--Vel, Jeg hadde da en liten forhåpning om at det skulle være noen som hadde kjennskap til Erik Munks barn.- (Erik var kallt Munken.- Det samme var Christopher.) -- Så kom jeg visst i skade for å skrive feil navn på denne Lensmann Zahl. Han hette altså Nils Jensen og ikke omvendt.- Noen mener da også at hans far skal ha virket lengre Nord. --Ellers var jo ikke det andre forslaget heller helt umulig ? --Vel, vel.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Erik Munks sønn var den berømte ishavsfareren Jens Munk. Om ham er det skrevet en hel bok, nemlig 'Jens Munk' av Thorkild Hansen, Gyldendal norsk forlag, Oslo 1966 (finnes også i dansk utgave). Hele første del av boka handler om Erik Munk. Det finnes rundt ti eksemplarer på norske antikvariat til en pris fra 125 kr. og oppover. Kan bestilles her: http://www.antikvariat.net/search.cgi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.