Gå til innhold
Arkivverket

[#30913] Johannes Erlandson Aabakken f. Valde i Vågå 1846 - fødselsdato og foreldri hans?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Johannes Erlandson Aabakken, fødd på plassen Åbakken under Valde nordre i Vågå i 1846 (døypt 19.4.1846), flytte til Hafslo i Sogn der han var vegarbeidar og husmann og døydde i 1924.Foreldri hans var husmann Erland Olson og kona Rønnaug Olsdotter.Er det nokon med lokalkunnskap i Vågå som kan fortelja meg:* Nøyaktig fødselsdato for Johannes Erlandson?* Kva gard (og eventuell plass) hadde Erland Olson opphavet sitt?* Kva gard (og eventuell plass) hadde Rønnaug Olsdotter opphavet sitt?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel den aktuelle huslyden i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60515.wc2&gardpostnr=450&personpostnr=3081&merk=3081#ovre>Lenke.Her er fødselsdatoen til Johannes Erlandsen funnet på nettsidene til Opplandsarkivet, inkludert foreldrenes navn og faddere LenkeOg her er søsknene til Johannes:Ole, 1832 LenkeKari, 1835 LenkeOle, 1838 LenkeErland, 1841 LenkeJohn, 1843 LenkeToline, 1851 LenkeKirkebøkene før 1811/1812 er ikke søkbare LenkeDette er vel dåpen til Erland Olsen LenkeSer at det er føderådsfolk i huslyden: Ole Erlandsen, 88 år, og Tolline Jonsdatter, 83 år. Dette kan vel være foreldrene til Erland og farfar og farmor til Johannes Erlandsen. Ole Erlandsen skal være f.ca. 1777, og i 1801 finner jeg denne Ole Erlandsen, f.ca. 1779 (alder kan jo være +/-) Lenke.Dette er hva jeg finner om Tolline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da er vel dette giftermålet til Johannes Erlandsen i Hafslo i 1873 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAFSVI&gardpostnr=2684&merk=2684#ovre>LenkeSer at Johannes og Anna Pedersdatter får fem sønner:Peder, 1872 LenkePeder, 1874 LenkeJohn, 1884 LenkeOle, 1887 LenkeErland, 1891 LenkeHer er vel familien i 1900; Johannes er midlertidig bosatt i Luster LenkeKan dette være en datter av Johannes og Anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

I FT1875 er Erland Olsen og kona Rønnaug Olsdtr ført opp som selveier og gaardbruger på Aabakken med sæteren Dybvigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

* Johannes Erlandsen f. 06.02.1846 - til Luster i sogn i 1873.* Erland Olsen (1807-1881) sønn til Ole Erlandsen Åbakken (1779-1866) og hustru Toline Bastine Johnsdtr. fra Storvik nordre. (1784-1866)* Rønnaug Olsdtr. (1813-1892) datter til Ole Johannesen Visdal (1760-1848) og hustru Rønnaug Johnsdtr. fra Nyrnes/Sandviken, Lom (1776- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Grethe, Lisa, Kai og Aud for interessante innlegg!Spørsmåli mine ser ut til å vera besvarte, men eg stussar på følgjande:Kvar ligg eigentleg denne Aabakken plassen? Folketeljingi for 1865 plasserer Aabakken under Valde nordre. I 1801 kan det sjå ut som han ligg under Valdre søndre, medan fødselsbasen seier Aabakken under Moe!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er sikkert andre, mer lokalkjente folk som kan gi et bedre svar enn meg på dette. Jeg kan bare gjøre en antagelse ut ifra tilsvarende erfaringer.Jeg tror Åbakken var delt mellom gårdene Moe og Valde (usikker på om det var søre eller nordre) slik det fremkommer i kirkeboka da John, broren til Rønnaug Olsdtr. Åbakken, ble døpt i 1820. (se innlegg (3)) Der kommer det klart frem at Åbakken var et 'Moe- og Valde-eie'.Det var ikke uvanlig at en husmannsplass var delt mellom to gårder, slik at husmannen arbeidet halve husmannsplikten på den ene gården, og tilsvarende på den andre.Hva som kunne ligge til grunn for en slik ordning var sikkert ymse: praktiske årsaker, uenighet om grenser etc.Jeg kan dessverre ikke svare deg på nøyaktig hvor Åbakken ligger rent geografisk, men gården ligger i det området i Vågå som kalles Nordherad, på nordsiden av Vågåvatnet i retning Lom. Der ligger også Moe og Valde-gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.