Gå til innhold
Arkivverket

[#30916] Lesehjelp - Hva het gjøken i Värmland?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Min tipp, tipp, tipp osv.. oldemor het Birgitta Helena Örneberg. Hun var født med sølvskje i munnen i 1714, og giftet seg absolutt ikke under sin stand. I det herrens år 1740 (mens hennes ektemann David Niclas Pemer var i Finland) så får hun en sønn på sin setegård Søndre Vålsäter i Stora Kil i Värmland. Problemet er bare det, at ektemannen ved nedkomst hadde vært lengre bortreist mye lengre enn i 9 måneder...om du skjønner hva jeg mener.......Nok om det. Hun ble skilt. Og gifta seg seinere min tipp-tipp-tipp osv. oldefar...Men til saken. Hvem fikk hun barnet med i 1740? Blir glad om noen kan hjelpe.Jeg skjønner såpass som at det er snakk om Britta Lena Örnbergs oäkta barn i S. Wålsätter som doptes....Men hvem er gjøken som hun fikk barn med? Var det Svend Rinkgren?bilete0352.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

Enig med at etternavnet må være noe med ?ielgren, men synes nok første bokstav ser ut som en R siden den er mer lukket enn en K. Men siden dette foregikk i Kil, så kan jo Kielgren.Fornavnet er 'Swen', og w-en gjentar seg i navnet 'Oluf Swend' 3 linjer under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tusen takk til Oddbjørn, Magne og Torkel for nyttige og gode innspill. Via ulike kilder og kanaler har jeg nå identifisert 'gjøken'. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.