Gå til innhold
Arkivverket

[#30918] Anna Monsdotter, f. i Masfjorden 1860 - gift til Hope på Lindås - kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hans Johannesson, gardbrukar på Hope i Lindås, gifte seg kring 1881 med:Anna Monsdotter, fødd i Masfjorden kring 1860.Kan nokon med lokal kunnskap fortelja meg på kva gard i Masfjorden Anna høyrer heime? Kan det ha vore Kringlebotten?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Lars.I følge FamilySearch IGI giftet Hans og Anne seg i Lindås 06.10.1880.Om noen kan sjekke kirkeboka for deg, burde du få svar på far til Anne og kanskje fødestedet hennes.Den samme kilden viser to kandidater født i Mashjorden.Det er Anna f.20.05.1859 av foreldre Mons Andersen og Margrethe Trulsdtr.De befinner seg i 1865 på gården Store Sleire, men jeg ser ikke Anne der.Enten er hun død, eller bortsatt.Den andre Anne ble født 15.02.1860 av foreldre Mons Monsen og Anne Johannesdtr.Jeg finner ikke noe ektepar som passer i 1865.Anne kan derfor være født utenom ekteskap.Der er flere Anne Johannesdtr. som tjenestepiker i området i 1865.Dessuten finnes der to Anne Monsdtr. som fosterbarn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Anne Monsdtr. f.15.02.1860 med foreldre Mons Monsen og Anne Johannesdtr. ble konfirmert 11.10.1874.Hun bodde da på gården Kringlebotn i Lindås.Jeg finner fortsatt ikke foreldrene hennes som samboende i 1865, og det styrker mistanken min om at hun var født utenom ekteskap, og trolig er en av dem vi finner som foster/fattigbarn i 1865.Den Anne M. som ble født i 1859, kan jeg ikke finne konfirmert.Det styrker mistanken om at hun døde tidlig.Jeg fant henne som nevnt i forrige innlegg ikke hos foreldrene i 1865. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Der er ei Anne i passande alder på Kringlebotten i 1965, men ho er nemnd mathiasdotter. 'Mora' heiter Johannesdtr, det same som mora til ho som er konfirmert. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den som leter finner.Her er fødselen til Anne på Kringlebotten i 1860.Jeg gjorde nok Mons M. og Anne J. urett da jeg påstå at Anne M. var født utenom ekteskap.Lenke. Det gjenstår imidlertid å bevise at dette er den Anne M. som giftet seg med Hans i 1880. Trolig er det Mons M. og Anne J. som giftet seg i Lindås 11.10.1850, i følge FS. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. innlegg nr.4. Mathias Henrichsen og britha Johannesdtr. giftet seg i Lindås 17.10.1851.De fikk 7 barn mellom 1854-1874.Så det er nok en annen familie.Men det er merkelig at Mons Monsen og Anne Johannesdtr. ikke er å finne i 1865.Men....... om man ser på FamilySearh IGI vil man oppdage at Mons og Anne får 5 barn mellom 1852 og 1867.De to siste i Hammer pr.gj.Ogda finner jeg dette.Lenke. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da var vi tilbake til utgangspunktet.Et par ved navn Mons Monsen og Anne Johannesdtr. giftet seg i Hamre 22.07.1861.Det er nok dem vi finner i 1865 tellingen i Hamre.Under døpte i Masfjorden har jeg funnet disse barna født i Masfjorden 1851-1860 av foreldre Mons Monsen og Anne Johannesdtr.Kringlebotten.1. Anne født 27.07.1852 (trolig død liten)2. Marthe født 23.11.18563. Anne født 15.03.1860. Dessverre går ikke databasen lenger enn til 1860, men jeg finner altså ikke denne familien i 1865. Derimot finner jeg en Marthe Monsdtr. 9år som pleiedatter. Lenke. Kona på gården heter Johanna Johannesdtr. og kan være en søster av Anne J.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her er ekteskapet mellom Thorkild og Johanna. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=MSFOO851&gardpostnr=120&merk=120#ovre>Lenke Johanna er født på....... Kringlebotten.Faren var Johannes Olsen.FamilySearch viser at Johannes Olsen og Anne Olsdtr. også fikk en datter Anne 20.02.1825 i Lindås.Det er skifte etter Johannes og Anne på Kringlebotten, Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Selv om jeg ikke har fått svar på spørsmålet mitt i Arkivforumet ang. ekteskapet melom Hans og Anne i 1880, er jeg tilbøyelig til å tro at jeg har funnet den rette Anna Monsdatter.Her er dødsfallet hennes på Hope i 1938.Lenke Der er det opplyst at hun ble født 15.02.1860, vilket stemmer med opplysningene mine i innlegg nr.2 i debatten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei, til ditt innlegg nr. 7 er følgende å bemerke. Mons Monsen Åstveit 1835-1923 var født på Åstveit av foreldre Mons Monsen Åstveit 1805-1849 og Pernille Zachariasdatter Strømsnes 1812-1889. Mons var fører av Eidsvåg mølle sin dampbåt, han ble gift 23.07.1861 i Åsane kirke med Anne Johannesdatter Bjørvik 1829-1917, hun var fra Indre Holmedal. Deres barn var Marthine Johanne 05.031862-16.07.1923, Pernille Karina 21.01.1867-21.01.1946 og Johannes Martin 26.11.1873-16.11.1932.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Mons Monsen Fossen, f. 1823 på br.nr 2 på Fossen som sønn av Mons Monsen Orknes fra Gulen og brita Sjursdatter. Mons Monssen Fosse var gift med Anna Johannesdatter Kriglebotten, f. 1825. De hadde følgende barn: Anna f. og død 1852; Johanna f. og død 1853: Brita f. og død 1855: Marta f. 23.11.1856 G.m Hans Johannesen Hope i Lindås.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner nå et ekteskap på FamilySearch IGI mellom Hans Johannessen og Marthe Monsdtr. 19.08.1878.Men Marthe må ha død tidlig og Hans giftet seg på nytt med søsteren Anne i 1880.Jeg ser at du ikke nevner Anne f.15.02.1860 blant barna til Mons og Anne på Kringlebotten.Men oversikten her i Digitalarkivet blant døpte i Masfjorden 1851-1860 viser jo at de fikk en ny datter som ble døpt Anne 15.02.1860 på Kringlebotten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Birger.Har du noen opplysninger om når Mons Monsen og Anna Johannesdtr. Kringlebotten døde, jeg er ikke i stand til å finne dem i 1865. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Mons Monssen Fossen døde 4.10.1864 og Anna Johannesdtr. Kriglebotn døde 2.7.1862.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager Rune at jeg glemte å nevne Anne, f. 15.2.1860, dpt. 15.3.1860. Det er derfor mulig at du har rett. Men Anne står ikke nevnt i Masfjordboka, Bind II, side 1043, hverken som født og følgelig heller ikke noe om hennes giftermål. som er min kilde. Men jeg ser at ved skifte etter Anna Olsdatter ble bruket b.nr 2, 7 utl. for 100 spdl. på datteren Anna Johannesdtr mot at hun svarte helsøstrene og halvsøstrene deres arv i penger. Og det er alt som står.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Rune, Marie, Johan Ludvig og Birger for mange interessante innlegg i denne debatten. Eg har fått dei opplysningane som eg treng, etter at Debattforumet på ny har synt seg som ei framifrå kjelde!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Selv om Lars har fått sine svar, limer jeg inn svaret fra Yngve Nedrebø ang. ekteskapet mellom Hans Johannessen og Anne Monsdtr.Det bekrefter at det vi har funnet er korrekt.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 15.06.2005 05:55 (2) Bruden var født på Kringlebotten 14. februar 1860 og var ifølge vigselsinnførselen datter av avdød gardbruker Mons Monsen Kringlebotten. --------------------------------------------------------------------------------Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.