Gå til innhold
Arkivverket

[#30919] Anna Christine Halvorsdotter Tangsrød, f. i ?Sem (V) 1835 - til Waushara Co., WI


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Anna Christine Halvorsdotter Tangsrød, fødd i Noreg 1.3.1835, skal ha vore dotter av Halvor Knutson og Maren Svendsdotter på Tangsrød!? Ho utvandra til Amerika i 1881 (ifølgje FT1900) og gifte seg i Waushara Co., WI 10.9.1883 med enkjemannen Louis Bell, fødd i Sogndal i Sogn 1.12.1825.Garden Tangsrød finst visstnok berre i Sem (og/eller Borre?) i Vestfold, og no lurer eg på om einkvan med lokal kunnskap kan fortelja meg:* Kan fødselsdatoen til Anna Christine stadfestast? Kvar vart ho fødd?* Kan namni til foreldri hennar stadfestast? Kva yrkestittel hadde far hennar, og kva gard/plass budde dei på?* Og endeleg, kvar (gardsnamn) hadde Halvor og Maren opphavi deira?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kan du lese i bygdeboka for Sem om gården Tangsrød.LenkeDessverre fant jeg ikke den Anne Christine Halvorsdatter du leter etter under Tangsrød.Har heller ikke tilgang på kirkebøker herfra, og dåp ligger heller ikke på digitale kirkebøker under Vestfoldslekt.Giftemålet til Halvor Knudsen og Maren Svendsdatter har jeg heller ikke funnet til nå, men jeg kan godt hjelpe til med letingen.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En Anne Kistine, datter av Halvor Knudsen og Maren Iversdatter, er ifølge VRI født 1. mars 1835 og døpt 20 april samme år i Modum:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29793073&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDu finner familien i FT-1865 Modum på gården Tangerud:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant gården Tangedrød på Modum, Ketil!I 1900 ser det ut til at flere av gårdene med dette navn er ubebodde. Tyder også muligens på at noen kan ha emigrert,LenkeHer var så mye navnlikhet et jeg mener Ketil må ha funnet den rette familien! ( Selv om morens etternavn er litt forandret til Iversen) Flere ganger har jeg støtt på at Iversen er blitt til Siversen eller Syvertsen ) Svendsen kan jo være en feil avskrift et eller annet sted?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg har skrevet gårdsnavnet Tangerud litt feil i forrige innlegg.Ellers lurer jeg på om denne Maren Iversdatter f. Lier kan være denne damen ? LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Iver Nilsen Fure fra Modum er omtalt under bruk 1 på Haugerud gård i Lier. Han var gift med Kirsti Olsdatter, og de er vel da identiske med foreldreparet i lenken i forrige innlegg.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Gunn og Ketil for flotte opplysningar om denne huslyden! Ingen tvil om at det er rette Anna Christine som er funni!Eg finn Halvor Knutson som gardbrukarson på Tangerud i 1801, men står det noko i Lierboki om at det var Maren Iversdotter Haugerud som vart gift til Tangerud på Modum?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kan du lese hva som står i bygdeboka for Lier om Gården Haugerud.Denne bygdeboka er også digitalisert og søkbar på gårdsnavn:LenkeLykke til med letingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her var jeg litt vel rask, så ikke i farten at Ketil hadde gitt deg den samme lenken.Da ble det dobbelinformasjon her.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

IGI har kun en Maren Iversdatter født i perioden 1794-1824: Døpt 31. august 1806, datter av Iver Nilssen og Kirsti Olsdatter:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100010395721&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMaren og Halvor blir gift 21. april 1829 i Modum:LenkeMaren er ikke nevnt blant Iver og Kirstis barn i Liers Historie. Hun er derimot listet opp sammen med foreldrene i FT-1815:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.