Gå til innhold
Arkivverket

[#30922] Christen Pedersen f.ca.1762 bosatt Leiknes, Tysfjord, Nordl.


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg prøver å finne fødested og foreldre til Christen Pedersen f.ca.1762 han giftet seg i 1786 med Dorthe Sophia Hansdatter Winther de bodde på Leiknes i Tysfjord. Christen døde ca.1795.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Har lett litt i ulike kilder uten å komme videre.Ser imidlertid av opptegninger om familien Winther i Norge http://www.nose.dk/Norge/winther.html#94 at der er ei Anna Sophie Hansdatter(Winther) som gifter seg i Leiknesbogen Tysfjord med Nils Pedersen Winter; disse flytter imidlertid til Sørkil i Hamerøy. Er det noen som kan si om det er noe slektskap mellom disse og den familien jeg søker i innlegget foran?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDe ser ut til at Det er Christen Pedersen Kildal fra Tittelvik i hamarøy som er den aktuelle, Hans mor var Ingeborg Anna Hansdtr, Tittelvik, Tittelvik er feilskrevet i skiftene flere ganger bl a. som Kikelvik. Der Christen og Dorthe Sophie Winther Hansdtr bor når hennes tantes bo gjøres opp.Denne Tanten var Kirsten Pettersen Hønnichen og far til Dorthea var broren Hans Pettersen og moren var Marit Hansdtr som igjn var dater av Hans Iversen og Dorthe Sophie Jakobsdtr Winther. Sistnevnte var ra Tranøy i Troms og datter til Jakob Pedersen Winther og Marit Nilsdtr Høstmark.Christen blir noen ganger kalt Christian g det skaper litt kaos i systemet.kan jo opplyse at begge er av Hønnichenslekten som jeg har skrevet litt om i 'Slekta Vår' tidskriftet til slekstforeningen i Harstad.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Tusen takk til Steinar Olsen, det er nok de rette foreldrene du er kommet frem til .Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Ved søk på gården Tittelvik i det manuskriptet som er lagt ut på Hamarøy kommunes hjemmeside finner jeg Kristen Pedersen Kildal, men han er født 1826 og ikke ca.1760 som han jeg er på jakt etter hva er rett her. LenkeBjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Christen Kildal Pedersen (f.1749) fikk i 1780 tilslaget på gården Finset og underbruket Ekra (Hamarøy) på auksjonen etter handelsmann og skipper Jon Hermandsen Bugge for 501rdl, som han betalte 'udi klingende mynt'. Christen var gift med skipperdatteren Karen Olsdtr Aas fra Bjelgam i Ofoten. Familien bodde på Finset til 1799 da Christen Kildal Pedersen fikk skjøte på en part i Rørvik i Tysfjord og flyttet dit med kone og mange barn. Denne Christen Pedersen er altså IKKE den CP som Bjørn etterlyser, slik Steinar antyder i forrige innlegg.Noe tilknytning hadde imidlertid Christen Kildal Pedersen til familien – han var vel søskenbarn til nevnte Dorthe Sofie Hansdtr???Hvor den etterlyste Christen Pedersen hadde sin opprinnelse, vet jeg imidlertid ikke. Han kom neppe fra Hamarøy. Ingen aktuell CP er konfirmert i Hamarøy i denne tida.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Steinar og Børge, jeg har selv kommet til et forslag som jeg må ha oversett ved tidligere leiting. Jeg fant denne kandidaten under gårdene Botn og Botenøy i Tysfjord kommune. Peder Christensen g.m. Marit Larsdtr1. Christen 20/8 1761 2. Synev 19/5 1766 3. Datteren Marit jordsatt i 1769Marit Larsdtr ”introduseres” etter 7. barnefødsel i 1769 .det er den mest sannsynlige kandidaten så langt.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Bjørn.Har en del omfattende om Winther slekten.Der står noe om de du ettersøker.Vis du ønsker det så kan jeg sende det til deg slik at du får studere det selv.Legg ut adressen di så sender jeg det det.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Roar er interessert i mer om Winther-slekta og spesiellt dersom du har mer om dem jeg ettersøker. Min e-mail adresse: bg08olan@hotmail.comBjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er linjen fra Kildahl-slekten til din PederKristen Olsen Kildal g. m. Berthe Aanonsdtr Kildal, Hægeland, Nord for Kristiansand.datter Barbro Kristendtr Kildahl 1717-1772 skifte 5/10-1772 g. m. Handelsmann i Kjøpsvik Peder Petersen Hønnichen 1714 - 1791 Skifte 1/6-1791 Se og hans søster Christens skiftederes sønn Kristen Kildahl Petersen 1749 -1803 skifte 13/6-1803 g. m.Karen Olsdtr Aas 1760 - 1808 skifte 24/5- 1808(datter av Ole Knudsen Aas og Karen Anfindsdtr Røgh (av Trondenesslekt))og som deres 6. barn finner duPeder Peter Kristensen Kildahl 176 - 1839 skifte 20/9 1839 g. m. Ingeborg Anna Winther Hansdtr (har desverre ikke hennes foreldre)deres barn nr. 2.Kristen Pedersen Kildal var gift med Dorthe Sophia Winther Hansdtrdette burde klargjøre en del.Stoffet er fra Kildalslekten fra Otradal, fra Konrad Naustvik, Margedion Harr og fra kirkeboken og skiftesamlingen. Du finner og mer på Tyfjord kommunes slektsider. Børge har jo og vært bidragsyter.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher ble litt tull til sluttDorthe Sophia Winther Hansdtr 1750 ? var ikke gift med sistnevnte Kristen Pedersen Kildal som jo er født etter 1820, fraen Peder var f. 1796, 9 tallet falt bort.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heioppdaget en feil her.Kristen Pedersen Kildal var gift med Dorthe Sophia Winther Hansdtrdette er feil. Han var gift i Tittelvik. se der på Hamarøysiden (ligger vel en peker ovenfor her)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.