Gå til innhold
Arkivverket

[#30935] Døde på skipet tilbake fra USA ca. 1914


Gjest Trond Bækkevold
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Bækkevold

En bror av min oldefar bodde i en årrekke i Nord-Dakota, men mistrivdes slik at han etter en tid tok med seg familien tilbake til Norge. Kona skal i følge Elverum bygdebok bind 7 side 522 ha dødd på veien tilbake.Hvor kan jeg finne ut mer om dette?Familien var: Jakob Olsen Uthus f.1871 gm. Goro Knutsdatter Husa f.1884 d.formodentlig 1914De hadde minst 2 barn, Selma f.1907, og Carlton f.1908.Jacob emigrerte 1892 fra Elverum.I USA brukte han navnet Jacob Olson. Jacob og Goro bodde i 1910 i Oberon i Benson County i Nord Dakota. (En annen av hans brødre, Petter bodde også der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hva står det i bygdeboka? Når skjedde dette?Er det primært bekreftelse på hennes død du er ute etter eller er du også interessert i flere opplysninger fra deres liv i Dakota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bækkevold

Bygdeboka er relativt knapp: '...Som ung mann reiste Ole Jakob til Amerika. Etter noen år kom han hjem og giftet seg med Goro, som så ble med tilbake. De bodde i Amerika til 1914. Goro døde på båten på veien hjem.'Det jeg er ute etter, er å finne en primærkilde til dette dødsfallet, slik at jeg også kan finne dato og mer om omstendighetene rundt dødsfallet, for eksempel dødsårsak. Men hvor finner jeg denne kilden?Jeg har som nevnt funnet familien i census 1910, men om noen skulle vite noe mer hadde jo det også vært interessant ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg ville kontaktet Utvandrersenteret i Stavanger Lenke Om ikke de kan svare så er Helene Bjørntvedt i ( i lys jakke) spesialist på Amerikabåtene. Det kan jo hende at de reiste med Kristianiafjord,det var vel den båten som sank og noen døde etter de kom på land-husker ikke årstallet men Helene vet hvor båten ligger og omstendigheten. Ellers så har de passasjerlister osv. Gi gjerne tilbakemelding her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bjørn, er du sikker på at det finnes passasjerlister over de som tilbake fra Amerika til Norge? Ett av de store problemene vi har er å finne hjemreiste folk! Meg bekjent finnes det ikke slike lister,men finnes de og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det eneste som er sikkert er at Utvandrersenteret i Stavanger og Helene Bjørntvedt kan det meste om båtene som tilhørte Amerikalinjen- Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare en ide, men om hun var norsk statsborger kan det vel henda at dødsfallet står i kirkeboka for bostedet (Elverum) i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.