Gå til innhold
Arkivverket

[#30945] Grorud, Slemdal, Telemark


Gjest Ruth Brumer Bratvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Er det noen som kan gi meg mer informasjon om Ole Andersen Toklev, født 30.09.1835 på Grorud i Slemdal. Hans foreldre var Anders Olsen og Gjertrud Kittelsdtr.Ole var gift med Ingeborg Jakobsdtr og hadde 2 barn med henne, siden med Maren Knutsdtr som han fikk 4 barn med.Er interessert i all info rundt disse.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel gårdene Grorud, Slemdal , Telemark, 1865.Her ser det ut til at familien har flyttet vekk på denne tiden.LenkeMvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ikke navnet Toklev som gårdsnavn i Telemark.Finner derimot noen liknende navn i Vaale i Vestfold. Kan det være derfra familien kommer ?LenkeEr ikke så lokalkjent i Siljan, men det finnes vel bygdebøker som dekker dette området?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel vielsen til Anders Olsen og Gjertrud Kittelsdatter.LenkeDato ser ut til å være notert her sammenfallende med sønnen Oles fødsel. Det bør sjekkes i kirkebøker.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Det ser slik ut, men jeg er svært usikker. Det er jo Laurdal i Telemark også. Da jeg sjekket 1801-tellinga, stemte det ikke med denne Anders. Må nok videre i kirkebøkene for å finne ut mer.Takk for innspill.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hierpeland (Hjerpeland idag), Nordre og Søndre, er gårder i Svarstad sogn (hovedsognet) i Lardal i Vestfold, nabodistrikt mot øst til Siljan (tidligere Slemdal). Anders Olsen ble født 1800 på Nordre Hjerpeland. Hans foreldre var Ole Nielsen, f. 1760, g. 1781 m. Helene Pedersdatter Blåland (Blåland ligger i Hem sogn i Lardal). Ole var sønn av Niels Olsen fra Gåserud i Lardal, f. ca 1725, og Ingeborg Hansdatter, gift 1750. (Kilde: bygdebok for Lardal, bind II. side 269).Toklev ligger langt nord i Siljan, men ikke så langt nord som Grorud, som er denne kommunens ytterpunkt i nord.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.