Gå til innhold
Arkivverket

[#30948] Wennerstrøm fra Hitterø (Hidra), Flekkefjord


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Min oldefars bror Even Egeli (1874-1915) var gift med Josefine Mathilde Wennerstrøm, f. Eid, Hitterø (Hidra) 1. mars 1875, d. Kristiania 17. mai 1921; datter av Jan Pet(t)er Wennerstrøm, f. Sverige, og Marie Larsdatter fra Eid, Hidra, jf. bl.a. kirkeboken for Hidra.Jeg finner igjen Petter Vennerstrøm, f. 1845 i Sverige, jernbanearbeider, i FT 1900 i Hæskestad (Lund), nå enkemann. Han er ganske sikkert den samme som nevnt i kirkeboken, jf. opplysningene over. Det finnes samtidig en sønn Herman Wennerstrøm, bosatt i Oddernæs ved Kristiansand der han arbeider som murersvenn, f. Hitterø 1873, gift med Betzy, f. 1874 i Kristiania. De har døtrene Hedvig, f. Kristiansand 1896, Thea, f. Oddernæs 1898 og Jenny, f. Oddernæs 12.02.1900.Jeg har ikke sjekket kirkeboken i Hidra for andre enn Josefine Mathilde, for hun er jo den eneste som inngår i min Egeli-slekt, men det antas at Herman og Josefine hadde flere søsken. Det skal finnes brev (har ikke flere detaljer akkurat nå) som tilhører en USA-gren av familien og som forteller om slekt i Flekkefjord-området. Nå kommer am. etterkommere av Josefine Mathilde til Norge i slutten av juni, så spørsmålet mitt er om det er noen som tilfeldigvis har mer informasjon om Wennerstrøm-familien?Dag T. Hoelseth (e-post: dagtho krøllalfa yahoo punktum com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Jeg kan ikke hjelpe deg med eventuell etterslekt, men kjenner litt til familien.Jan Peter Henriksen Wennerstrøm f. 1845, d. 03.11 1922 var ifølge kirkeboken for Hidra født i Filipstad i Värmland som sønn av en Henrik Pedersen Wennerstrøm. Etternavnet er også skrevet Wennestrøm. Han ble gift 09.03 1873 i Hidra m. Anne Marie Larsdatter Eie, f. 03.04 1849. Jeg kjenner følgende barn: 1) Herman Martin, f. 27.04 1873. 2) Josefine Mathilde, f. 08.03 1875. 3) Petter Marselius, f. 14.03 1880.Som enkemann ble Jan Peter gift igjen 12.10 1901 i Hidra med enken etter svogeren Søren Johannes Larsen Eie: Helene Tonette Osmundsdatter Osen, f. 30.10 1856 i Bakke sogn (V.A.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk for respons! Jeg har tolket gårdsnavnet i kirkeboken for Hidra som Eid, mens du skriver Eie (antar at dette er dagens skrivemåte). I FT 1900 står det Eide.Når det gjelder Josefine Mathilde (Wennerstrøm) Egelis fødselsdato, så tolket også jeg kirkeboken dithen at det stod *8.* mars 1875. Men i «Anmeldte døde i Oslo 1918-1921. Vaalerengens menighet 1915», Helserådets arkiv, Oslo Byarkiv samt i 'Folketælling i Kristiania den 1. februar 1913' er fødselsdagen oppgitt til å være *1.* mars 1875. Jeg lurer på om det finnes andre kilder som kan fastslå fødselsdatoen? Gravstedet på Østre Aker finnes ikke lenger. Må nok uansett lage en note om usikkerheten rundt fødselsdatoen.Jeg antar at nevnte Søren Johannes Larsen Eie er her i 1865-tellingen (?):LenkeAnne Marie ser ut til å oppholde seg et annet sted, hvis det er så at jeg har lokalisert den rette familien.Jeg har forsøkt å søke frem både Helene Tonette Osmundsdatter og Petter Marselius Wennerstrøm (navn forsøkt i alle tenkelig varianter) uten å ha hellet med meg. Vet du hvor de oppholdt seg?Siden du har dødsdatoen til Jan Peter Wennerstrøm (1922), antar jeg at du har funnet denne i kirkeboken (for Hidra). Jeg får vel sjekke med kirkevergen i Flekkefjord om graven mot all formodning fremdeles eksisterer.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Når det gjelder gårdsnavnet så benytter Statens Kartverk navnet Eie. Det er imidlertid liten ingen tvil om at det er eidet mellom Vesterøyna og Austerøyna på Hidra som ligger til grunn for navnet.Jeg har for øyeblikket ikke tilgang til kirkebøkene for Hidra men to uavhengige avskrifter jeg benytter har begge 8. mars 1875 som fødselsdato for Josefine Mathilde.Du har funnet Søren Johannes Larsen og hans familie i lenken i innlegg 3 (jeg vet ikke hvor Anne Marie befant seg da). Konen Helene Tonette kan du finne her i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61045&gardpostnr=417#nedre>Lenkeog her er hun som enke på Eie i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk igjen for interessante opplysninger. Jeg må ha vært litt fantasiløs angående søkingen etter Helene Tonette i FT 1865...Ville ellers satt pris på om du kunne sende meg opplysninger om gravstedets plassering pr. e-post (dagtho krøllalfa yahoo punktum com). Har i tillegg sendt e-post til kirkevergen om gravstedet eksisterer ennå. Er det ev. bygdebok jeg må ta utgangspunkt i angående opplysninger om Søren og Helenes etterslekt?Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.