Gå til innhold
Arkivverket

[#30951] Prokurator i Tromsø Christian A. Lindegaard, f. ca. 1753/54. Foreldre?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Under tittelen 'Gurine Lindegaard' har jeg hatt gående spørsmål om hennes foreldre. Der har jeg fått bekreftet at foreldrene het Christian Andreas Lindegaard og 2. kone Ingeborg Nielsdtr. Marstrand (f. 1773) fra Trondheim.Christians foreldre kan enten være danske (Odense?) eller norske. Bodil Brøgger har nevnt som en ide at han kan være sønnesønn av borgermester i Trondheim Rasmus Nielsen Lindgaard (f. 1680 i Bergen) og Helena Dorothea Høyer (1708-86). Rasmus hadde f.eks. en sønn Petter Rasmussen Lindgaard (f. 1729). Er det noen forbindelseslinjer her? Eller er bakgrunnen dansk? Finne Grønn har i sin bok om prokuratorer, sakførere og advokater nevnt at han er 'formentlig dansk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kronologsik virker det vel like sannsynlig at den eventuelle far til prokuratoren er sønn i Rasmus Lindegaards første ekteskap med Henriette Margrethe Wichmand Hoffmann (1684-1722) ? Her fantes barna - Bodille Abigael f. 1706, - Niels Wickmand L. (1710-1777) og - Petter Christian (f/d 1715), dessuten (antakelig) 5 barn til, f. 17/2-1708, 1709, 1711, 1713 og 1714.Prokurator Kristian Andreas Lindegaard skal vær f. ca. 1753, og jeg har hans 2. kone notert som Ane Jørgina Marstrand f. 1774 (altså ikke Ingeborg). Barn: Barbara Catrina Urgina, Nils, Wilhelm Meunts L. (og altså Gurine ?). I et tidligere ekteskap skal han ha fått Thomas (i 1793).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg ser nå at mye av dette er behandlet i det temaet du nevnte: 30523: 'Gurine Lindegaard, f. 1796 - boende i Tjårnes, Tysfjord, Nordland'.Det virker underlig om 'Barbara Catrina Urgina' skulle være den samme som Gurina. Det er jo angivelig hele fire år mellom fødslene deres.Christian Lindegaard og Ingeborg Anne Jørgine Nilsdatter Marstrand ser ut ut til å ha fått to barn før de giftet seg, og det samme år som kone nr. 1 døde. Friske tilstander. Barbara ser altså ikke ut til å være ført i kirkeboken som døpt, og heller ikke Hans (f/d 1799). Det er derimot Christian, som også døde sped.Det er pussig at Ingeborg Anne (fra Nils Marstrand's første eksteskap) har samme navn som hans 2. kone, som han forøvrig skilte seg fra 1i 1785 etter ett års ekteskap. Nils fikk også barna Ane Olava (1775-1853) og Elen Nicolina (f.1778). Disse ser altså ut til å være fra 1. ekteskap, selv om de oppkallingmessig kan se ut til å være døtre av Ingeborg Anna, som var datter av Nicolai Nielsen Normann og Marta Marie Eriksdatter Grøn.Nils giftet seg 3.g. i 1788 med Christina Berg (1748-1824). Kan hun være søster av Nils' svigersønn Christian Andreas Lindegaards's første kone, Ane Kristine Berg (ca.1757-1793) ?OBS: Siden mye av dette hører hjemme under debatt 30523 poster jeg deler av innlegget der også. Denne debatten her skal handle om Gurina ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.