Gå til innhold
Arkivverket

[#30959] Mathias Carlsen, 'eiendomsbesitter i Hevne', 1700-tallet


Gjest Andreas Snildal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Ifølge diverse sekundærkilder var Elen Maria Brandt (f. 1738, datter av offiseren Hans Bentsen Brandt) gift med en Mathias Carlsen, 'eiendomsbesitter i Hevne' (Hemne i Sør-Trøndelag).Jeg vet ikke hvor dette ekteparet bodde, eller når de døde. Ifølge sekundærkilder, skal Elen Maria ha dødd i 1820. Mathis Carlsen dukker opp som forlover ved vielsen til Elen Marias brorsønn Tøllef Fredriksen Brandt i Hemne (Vinje sogn) i 1814, så det bør ikke være noen tvil om at mannen har eksistert.Jeg har lett i folketellingen 1801 over hele landet etter Mathias Carlsen og Elen Maria Brandt, men har ikke vært i stand til å finne noe som kan ligne en gang.Er det noen som har noen gode forslag om hvordan jeg kan finne ut mer om Mathias Carlsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Kan det være denne karen her?døpt 13.04.1755 i Vinje, Mattis Christopher Alberg, Jonas Carlsen og Anne Petronelle Aschanius, faddere: Christopher Budde, Ole Størsæt, Lars Brechen, Eli Hofsæt, Giertru OpsalenEn bror, Mentz Aschanius blir døpt 19.11.1753Jonas Carlsen gift i 1731 med Birgit Hechmann, de har et barn til dåp i 1733, uten navn.Jonas oppgift i 1737 med Elisabet Ren, finner ingen barn.Det er jo ikke helt sikkert at dette er samme Jonas, men vel trolig. Han blir forøvrig konsekvent titulert 'mons'En jomfru Brandt er fadder i 1756 til Esten og Berit Myrens sønn Lars, det kan jo passe med Elen Maria.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hei!Takk for svaret, dette var interessant. Litt i yngste laget kanskje - 17 år aldersforskjell mellom ektefellene er jo temmelig mye, i alle fall når det er kona som er eldst.Det kan forøvrig nevnes at Mathias Carlsen trolig også tilhørte de mer kondisjonerte - ved vielsen i 1814 blir han titulert 'hr', så hva angår sosial klasse burde denne passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Interessant tema! Har brukt timer på disse to Carlsen, Mathias og Jonas, uten å finne særlig mye håndfast, men Thurn-Christensen i Kristiansundslekter mener jeg hadde noe + at jeg har funnet noe på slektsider på nettet. Sjøl hadde jeg en 'fra løse lufta'-teori om at de kunne være brødre...Burde kanskje åpnet et nytt tema for Jonas, men ettersom det er en 'kobling', fortsetter jeg her for å rasjonalisere litt.Et sted ble Jonas (f1723?? - d før 1757??) kalt Friis (kan det bekreftes/avkreftes?), ellers Jon/Jonas Carlsen, proprietær til Vinge/Vinje-godset, g1753m Anna Peternella Mentzdt Ascanius (f1729 Aure/Nesset-d1779 Hemne - eller 1805 iflg.FamSearch).Anna Peternella har en nevø, Peder Ascanius Bie (1750-1787) som i okt. 1775 troloves (og senere blir gift) med enkefru Helvig Maria Brandt Flor (f~1732-d1792 Folldal)iflg. KB Tynset/Alvdal/Folldal. Helvig Maria er Elen Brandts søster, og jeg fant Elen som fadder i Kvikne/Alvdal/Folldal ca.1765-70. Så 'forsvinner' hun fra KB her, og jeg har henne gm Mathias Carlsen uten flere data. (Merkelig at vi ikke finner noe i FT1801.)Ikke mye nytt/nyttig, men kanskje noen spor som kan forfølges.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, er Jonas f. ca. 1723 så er det selvsagt ikke ham som er g. 1731 m. Birgith Hecmann og i 1737 m. Elisabet Ren. (Var disse giftermålene i Vinje/Hemne ?)Det virker mer som Jonas og Mathias er brødre, ja, og at Mathias døpt 1755 dermed oppkalles etter farbror. Men hvem er deres far (Carl ?). De er begge tydeligvis proprietærer i Vinje/Hemne, så penger og eiendom har nok denne eventuelle Carl (f.1685/1690?) hatt ...Men Friis ? Det fantes riktignok en Carl Johannessen Friis (1714-1794) (fra Frisvoll, MR ?, flyttet rundt 1750 til Lesja), men han kan neppe være far til noen født før ca.1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Takk for innspillene! Det er nok mer logisk at Jonas Carlsen var en bror av Mathias Carlsen, og at sønnen ble oppkalt etter farbroren.Interessant også å se koblingen til Helvig Maria Brandt. Det var også nytt for meg at Elen Maria muligens har hatt tilhold i Kvikne/Alvdal/Folldal på slutten av 1760-tallet, men det overrasker meg ikke, siden også broren Fredrik Christian Brandt bodde i Folldal. Jeg tipper at dette var før hun ble gift med Mathias Carlsen. Har du (Marie) noe mer eksakt årstall for når Elen Maria forsvinner fra kirkebøkene?En ting til, Marie, hva er Kristiansundslekter av Thurn Christensen (finner ikke denne på http://www.bibsys.no/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Jonas Carlsen 1g 06.06.1731 Birgitte22.11.1733, likprediken over Birgitte Hechmann, lest over deres barn2g 14.08.1737 Elisabet Ren19.08.1747, liigprædichen over sl mad Karlsend 19de sept 1755 blev Jonas Carlsen begravenWinge 04.04.1757, copuleret: monsr Hendric Beuser med Anne Petronelle CarlsenHenrik og Anne er faddere titt som tett, men jeg finner bare et barn:29.03.1762, ved st Andreæ, bapt: Lisbet Cathrine, parent: Hendric Beuser & Anne Petronelle Ascanius, test: major Albrect Christopher Holck, capitain Christopher Lossius, capitain Christian Brodkorb, frue Henrica Brodkorb, frue Maren LossiusLisbet Cathrine begravet 30.01.1763Etter 1763 har jeg ikke oversikten. Legger til at jeg ikke finner Jonas Carlsen titulert som Friis i kirkeboka. Men jeg vet fra Leksvik at fogden Mogens Friis ble gift der 12.06.1725 med Anna Bjerk, enke efter Hans Christen Aalum. Men det er vel en avsporing.Det var nå det jeg fant,mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Gjelder alle de nevnte datoene kirkehandlinger i Vinje/Hemne ? Er det 'sikkert' et denne Jonas Carlsen (vel f. rundt 1700?) er den samme som i 1753 gifter seg (for 3. gang ?) med Anna Peternella Mentzdatter Ascanius (1729-1805) ? I så fall er selvsagt f.året 'ca. 1723' feil (innlegg 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Takk til Leif for utfyllende opplysninger!Dersom dette er en og samme mann, må han være født senest ca. 1710. Mathias Carlsen er vel trolig født på 1730-tallet med tanke på hustruens alder og at han fortsatt levde i 1814. Med andre ord må det være temmelig stor aldersforskjell mellom disse dersom de var brødre.En mulighet er selvsagt at det ikke var Elen Maria Brandts ektemann som stod som forlover i 1814, men at det var den antatte nevøen Mathias Carlsen f. 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Til Per, alle hendelser er fra kirkeboka for Hemne/VinjeTil Marie, 16.02.1805 er korrekt dato for Anne Petronelle, begravet 26.02 i Vinje, 76 årEt skifte eller to kan sikkert kaste mer lys over dette, men det har jeg ikke mulighet til å sjekke fra min posisjon.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Håper det er ok med en liten sidesving: Hvem var Birgitte Hechmanns foreldre/slekt? Jeg forsøker nemlig å få litt overblikk over tidlige Hechmann/Hickmann-personer i Norge og husker ikke å ha truffet på henne før. Med vennlig hilsen Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg skal se om jeg finner skifte etter noen av disse personene. Jeg tror ikke vi kommer noe videre her uten 'friske' kilder.Gine: jeg foreslår at du lager et eget tema for Hechmann, slik at det blir enklere for andre å finne Hechmann-diskusjonen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei igjen!KB for Alvdal/Folldal er det lenge siden jeg lånte, men kan ved leilighet få tak i filmen igjen og sjekke når Elen Maria 'forsvinner' fra Østerdalen. (Minn meg evt på det).I tema 12895 finnes noe om denne Carl J. Friis. Han har i allfall oppholdt seg i Lesja, der han visstnok gjorde kål på ei anselig formue. Han blir i 1773 GIFT på Kvikne gm Anna Peternellas niese, Anne Femmer Bie. Han er mye eldre enn denne kona og kan sikkert ha vært gift før.I samme tema nevnes ETC, noe jeg har tolket son Einar Thurn-Christiansen, og da sannsynligvis hans 'Kristiansunslekter' som er en slags familieoversikt.(Biblioteket lånte inn boka for meg for noen tid tilbake).Mvh, Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Takk Marie!Du trenger ikke låne inn kirkebøker fra Østerdalen for min del - jeg bor i Oslo og har god tilgang til kirkebøker på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marie Tollan

Til Leif i innlegg 10:Hvis Anna Peternella døde i 1805, hvorfor er jeg da ikke i stand til å finne henne i 1801-tellinga?Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her står det litt mer om ETC:LenkeEllers er Tore Kristiansen i Kristiansund ekspert på ETC. Se f.eks. tema 4854 (3). Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Til Marie i innlegg (15), at hun døde i 1805 må man vel stole på, det er en helt grei notering. At hun ikke finnes i ft1801 er ikke mye å gjøre med, der deler hun skjebne med mengder av andre. Hvor mange som totalt mangler i de store folketellingene vet jeg ikke, men vi snakker et stort antall. Jeg har selv aner som er sporløst borte, men finner de i kirkeboka.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.