Gå til innhold
Arkivverket

[#30960] Captein Johan Hübner Holst


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hvem er denne Captein Johan Hübner Holst ? Han står bak mange 'Captein Holst gifteseddel'.I 1744 bor han på Søndre Rive i Aremark og får en sønn: HANS, foreldre :Captein Johan Hübner Holst og Fru Elen Margrete Dampe.Faddere: Anne Sophia Thorbjørnsen Dampe,Giertrud Maria Berghs, Leutn. Johan Didrich Nägler, ..? Andreas Hoffnagel og Apotekeren Niels S..?.Navnene på fadderne er også 'kjente' , men jeg vet ingenting om dem.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Av faddere her er i alle fall Andreas Hoffnagel kjent i Halden. Han var postmester og sorenskriver til Idd og Marker. Dessuten var han bror til Peder Hoffnagel som startet Herrebøe Fayancefabrikk på Idd.Apotekeren Niels Nielsen Sæd som virket i Halden fra 1732-72, er helt sikkert fadderen Niels S… Sæd var nemlig gift med Alhed Dampe, en datter av den rike kjøpmannen Hans Torbjørnsen Dampe. En mulig søster til Elen Margrethe Dampe, dåpsbarnets mor. (Sæds datter Anna Sophie ble for øvrig gift med kjøpmann Peder Anker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel helt på siden av det du spør om, men i 1801 dukker det opp en 27 år gammel premierløytnant ved ”sydenf. regiment” på Fredriksten festning ved navn Johan Hübner Holst, sønn av Hans Gram Holst og Isabella Dorothea Leganger [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10101.wc2&gardpostnr=175&personpostnr=1429&merk=1429#ovre>Lenke. Denne Johan H. H. er altså f. ca. 1774 og kanskje identisk med den Johan H. H. som er omtalt her? LenkeEt annet sted er sønnen til Hans Gram Holst omtalt som Johan Hübner von Holst http://www.idd.no/nordby.htmHer i Dansk biografisk leksikon står det at Hans Gram Holst (1744-1815) var sønn av Johan Hübner Holst (1707-1778) http://runeberg.org/dbl/8/0006.html - fortsetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mange takk Liv !Jeg prøver å finne ut litt historie om de personer som på en eller annen måte er 'innblandet' i mine aners liv,det være seg prester som døpte, viet dem osv.,og i dette tilfelle personen bak gifteseddelen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Rita. Da jeg arbeidet med mine ane, fogden Jørgen Nielsen Holst (1599-1676) på Herseter i Trøgstad fant jeg en artikkel av S. H. Finne-Grønn i Norsk tidsskrift for Genealogi 1:224 hvor det ble antydet at Jørgen var av svensk adel og 'etterlyst av Riddarhuset'. På www.riddarhuset.se fant jeg en svensk adelsslekt Holst som stammet fra spannmåler ved Københavns provianthus Hans Pedersen Holst (1668-1715). Hans sønn var dansk general og tjenestegjorde i Norge. Sønnesønnen Johan Hubner Holst, født i Berg ved Halden,var oberstløytnat og knyttet til prins Christian August av Augustenborgs stab under krigen mot Sverige i 1807-09. Da Christian August ble svensk tronfølger i 1809, fulgte Johan Hubner Holst med over i svensk tjeneste som oberstløytnant, senere general. Johan Hubner Holst ble adlet under navnet von Holst i 1817. For ordens skyld; jeg har ikke påvist noen forbindelse mellom Jørgen Nielsen Holst og Johan Hubner Holst eller andre svenske adelsslekter. Om Johan Hubner Holst finner du mere på Riddarhusets hjemmeside. Hilsen Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Johan Hübner Holst (1774-1836) greide å bli kommandant på Fredriksten festning, noe som varte i bare ett år. 1815-16. Etter det ble kjent at han tidligere som svensk offiser hadde vært med å planlegge et felttog mot Norge, ble han avsatt av Stortinget og landsforvist til Sverige. Der gikk det ikke lenge før han ble adlet og kalte seg da von Holst. Han ble samtidig den svenske kongens privatsekretær.Jeg fant denne Johan Hübner Holst døpt i Berg (som skrevet i innlegg 5) 26.5.1774. Foreldre: Hans Gram Holst Fosbye (Fosby er en gård i Berg) Og Isabella Dorthea Leganger.Faddere: OberstLieutn. Johan Hybner Holst (hans farfar), Capitain Jens Bierch, Niels Ancher, Madam Anne Stang og Jomfru Dørcher.Dette over vet nok Rita, men jeg tar det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk, lenkene førte fram til riktig person.Den Svenske Riddarhuset Lenke forvirret meg litt,da det står at Johan Hübner Holst 1774 - 1836 var soneson til Spannmålsmeter Hans Pedersen Holst 1668-1715? Han er vel oldefar.Hans Pedersen Holst 1668 - 1715Johan Hübner Holst 1707 - 1778Hans Gram Holst 1744 - 1815 ( Gram ? )Johan Hübner Holst - 1774 - 1836Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Rita. Et lite tillegg til mitt forrige innlegg. Johan Hubner Holst var kaptein da han utstedte giftesedler. D.v.s. at han var militær foresatt for dem som fikk gifteseddel. - Soldater måtte ha tillatelse av sin sjef for å kunne trolove seg. Noen 1700-talls kirkebøker (f. eks. Trøgstad på 1720-30 tallet) er forbilledlig ført og inneholder omtale av hvilken enhet soldatene tilhørte og sjefenes navn, andre går mere lett over dette. Men, dette vet du sikkert. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fadderen Niels Nielsen Sæd var trolig ikke bare i slekt med Holst gjennom sin kone. Han ble døpt 8.11.1707 i Bragernes, med foreldre Niels Nielsen Sæd og Anne Madsdtr Holst.Ved søk på Holst og Sæd på Vigerust's sider finnes flere. I slektsnavnregisteret Bragernes står det en del om apotekerens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk, her er visst mye å hente.Jeg fant trolovelsen til : 1772 13 nov.Aremark. Leutnant Hans Gram Holst og Jomfrue Isabella Dorthea Leganger. cau. Oberst Leutnant Johan Holst og Cappelan Andreas Munch Borch...?Isabella Dorthea Leganger datter av Laurits Leganger (død kl. 2 om morgenen 15 april 1772 i Aremark) og Else Cathrine MunchJohan Hübner Holst sin kone , Ellen Margrethe Dampe, har jeg ikke funnet ut om hun er datter av kjøpmann Hans Torbjørnsen Dampe.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Skal vi tro FS giftet også fadderen i første innlegg, Andreas Hoffnagel seg med en ?? Torbjørnsdatter Dampe. Dette ekteparet bodde og eide Nordby på Idd ved ekstraskatten 1762. Der er bare skrevet Postmester Andreas Hofnagel og Kiæreste.Andreas var sorenskriver fra 6. mars 1739 til han ble avsatt i en høyesterettsdom etter misligheter i 1759. Han fikk faktisk (etter mye 'greier') tilbake Postmesterstillingen. Det etter å ha sittet en stund i fangehullene på Fredriksten festning.Kirkebøkene Idd finnes fra 1720, Halden døpte fra 1768. Der kan en sikkert finne disse Dampesøstrene som faddere eller mødre.Som du ser i linken under kjøpte Hans Gram Holst senere Nordby. Alt tyder på slektskap her.http://www.idd.no/nordby.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ved søk på Rootsweb kommer det fram at Andreas Hof(f)nagel var gift med Karen Hansdatter Dampe. De hadde trolig bl.a. en sønn Knud Hofnagel, som skal ha fått en uekte sønn Erik, med Maria Andersdatter. Barnet døpt i Idd kirke 6.8.1758.Alt dette ifølge Rootsweb.Jeg skrev Torbjørnsdatter i forrige inlegg, det skal være ?? Torbjørnsen Dampe.Andreas skrev navnet sitt med med to f'er, broren Peder med en. Det riktig skal være med to - visstnok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hoffnagelslekten er kjent for meg, men ikke denne Hans Torbjørnsen Dampe.Andreas Hoffnagel ble (ganske sikkert) født i Chra som den eldste sønnen av kannestøperen Knud Andersen. Moren var dtr av smedmester Samuel Hoffnagel, Hennes farfar skal ha vært Borchard Hoffnagel som bodde en tid i Frhald som tollvisitør. Denne stillingen mistet han nok etter at han i krig mistet begge ”Fodebladene”.Andreas kom 23 år gammel til Frhald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.