Gå til innhold
Arkivverket

[#30961] Kan noen hjelpe meg med å tyde dette fra en kirkebok?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKan noen hjelpe meg å tyde dette?Barnet heter Kristine, og ble tydeligvis født uekte, men hvem er foreldre?Mvh Lars Ovebilete0353.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Hei,Noe i denne duren:'tjenestepige Lina Larsdatter Helstad eier 1857 og tjener Johannes Jensen Aarrud eier af Ringsaker 1848'mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan det stå Tjenestepige Lena Larsdatter Hilstadeie og Tjener Johannes Jensen Aaserud eie af Ringsaker - eller noe sånt? Jeg må innrømme at min lesning av plassnavnene er en kombinasjon av å lese og å gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei, og takk for god og kanskje riktig tyding. Hilstadeie høres fornuftig ut fordi det er en gård på Nes Hedmark, hvor denne utskriften stammer fra. Og Ringsaker er jo bare et steinkast derfra.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Leif og jeg har visst postet våre innlegg samtidig. Jeg kan være enig i at det kan se ut til å stå 'eier' - men det kan også være en slurvete skrevet 't1, altså 'eiet' (m.a.o. plassen). Tallene leste jeg som årstall, uten at jeg fikk noe mer meningsfullt ut av dem. Jeg tror ikke det er snakk om eiendeler. I så fall: Hva slags eiendeler - og hva slags måleenhet? Tallene er dessuten plassert utenfor tekstsammenhengen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Uten å vite når barnet Kristine ble født, tipper jeg at årstallene er foreldrenes fødselsår. Den som førte kirkeboka (er det klokkerboka, mon tro?) synes å ha lagt seg til en vane med å føye til foreldrenes fødselsår.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg er ganske overbevist om at det er foreldra sine f.år, men ikkje 1848 og 1857, men 1857 og 1857, her er sannsynlegvis mor og mormor til ho som vart heitande Kristine:Lenke *(anmeldt af Karen Larsdtr)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei MariannJeg er ikke sikker på om du har rett, fordi den jeg fant (se lenken over)bor på Hilstad(eie).Men hvorfor mener du det står 57 og 58 i stedet for 47 og 48 ?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fødselsåret står åpenbart over fornavnet. Jørgen 1838, Lina 1857, Johannes 1857, Mathias 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ikkje `57 og `58, men `57 og `57.Det står 1857 over namnet hennar, det står 1857 over namnet hans.1848 som står lengre nede, trur eg gjeld personane som er blitt ført opp etterpå, det står også over eit namn, såvidt eg kan sjå.Dessutan var det ganske vanleg å skriva opp f.året for foreldra.Eg held fast på at sjølv om gardsnamnet på den eg fann er feil, så er det rette folket :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dessutan trur eg det står Lina, ikkje Lena, for visst du ser på dei andre 'i-ane' hans, så har han litt 'tjukke i-ar', som kan forvekslast med e-ar.Eg trur at 'prikken over i-en' er like under ett-talet i det øverste årstalet(1857).Trur også at faren er den Johannes du har funne på ein gard med eit namn som nok kan forvekslast med Aarstad/Aanstad e.l.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei og takkOg her er Lina i 1900:LenkeDet begynner å flaske seg nå.Kristine, datteren til Johannes og Lina, kalte seg i voksen alder Kristiansen til etternavn, uten at jeg har forstått det, men her er jo forklaringen:Lina giftet seg med en Kristian (se lenke), så det er vel ikke unaturlig at hun tok det navnet selv.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og forøvrig står det nok Aarsrudeie, om det fremdeles skulle være noen tvil om det. På denne plassen bodde visstnok Marthe, den første utdannede jordmora i Ringsaker kommune, i 1811. (I tillegg til fødselsassistanse var det viktig at det var en skikkelig og kyndig person tilstede ved fødselen som kunne bevitne jentas uskyld ifall barnet skulle dø ved fødselen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.