Gå til innhold
Arkivverket

[#30967] Kan noen hjelpe meg med sønnen av dette ekteparet?


Gjest Oddrun Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddrun Ronessen

Kjenner noen til opplysninger om Borni Ellingsdatter fra gården Sletten, og mannen hennes Hans fra gården Østrim?Borni ble døpt 08.11.1749 i Lyngre. Lenke I folketellinga i 1801 for Magnor er Borni oppgitt å være 52 år og Hans 50 år. De har en sønn som heter Elling Hansen, han ble døpt 21.09.1779 i Lindås. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hva som skjedde videre med denne Elling. Flytta han,gifta han seg og har han etterkommere? Alle opplysninger er av interesse. Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDu skriver FT 1801 Magnor, men det er Manger, og her er ekteskapet:BORNI ELLINGSDRMarriages: Spouse: HANS HANSEN Marriage: 06 JUL 1777 Lygra, Hordaland,Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Takk for kjappe svar.Den Elling jeg leter etter flytta nordover og finnes her LenkeDet jeg ønsker å finne ut er om 'min' Elling er sønn av Borni Ellingsdatter og Hans Hansen.Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHvis du ser ekteskapet (innlegget til Carsten) står det Sletten ved brudgoms gård.Det vil sannsynligvis bety at denne Elling er barn av Borni og Hans, og dermed ikke den samme som er flyttet nordover.Og det som er veldig greit hadde vært at du hadde lagt ut alt du visste med en gang, også din lenke fra 1801, så hadde det blitt litt enklere å eliminere og lete.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei Carsten.Der røk håpet mitt! Det er nok sønnen av Borni og Hans du har funnet, så da står jeg fortsatt på bar bakke. Da ser det virkelig mørkt ut for å finne ut noe om 'min' Elling. Den eneste tilleggsopplysningen jeg har er at da han gifta seg begynte han å skrive seg for Elling Hanssen Høyer.Men takk for hjelpen.Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei Lars Ove.Ja vi leter etter samme Elling. Inger har konsentrert seg om 'Høyer' navnet, og jeg prøver Hansen, siden det kan virke som om han brukte bare Hansen/Hanssen før han gifta seg. Men dette er virkelig ei lei nøtt, det er jo kjemperart at vi ikke skal kunne finne ut noe om hans forfedre.Hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Hei Inger.Eg vill tru att Borni og Hans har budd på Radøy, heile tida. Tidligare Manger kommune ligg i dagens Radøy kommune. Det finns Sletta/Sletten både på Radøy og i Lindås. Sletta i Lindås er i Myking sokn, ikkje Lygra. Så eg vill tru dei har budd på Sletta på Radøy, og har tatt turen over fjorden for å døypa to barn i Lygra kyrkja.Om dei budde på Sletta i Myking, er det mulig å sjekka opp med ”Bygdebok for Lindås Myking sokn”.Lurte ellers på om Elling Hansen Høyer, kanskje er ein variant av ”Høye”/ Hauge, i Myking sokn i Lindås. Garden Hauge i Myking, blir lokalt uttala Høye. Og til tider er navnet blidt skreve som Høye, Højes, Hoye osv. Og om Elling Hansen budde der, skulle vera mulig å finna i same bygdebok.Helsing Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei Marit.Tusen takk for tipset!Skal få bestilt boka fra biblioteket, men du skulle ikke tilfeldigvis vite om 'Bygdebok for Lindås Myking sokn' er et ett binds bok, eller om det er en serie bøker? Vennlig hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Boka for Myking sokn er den første i ein serie av bygdebøker for Lindås. Eg prøvde å huska navnet på forfattaren hin dagen, utan att eg kom på det. Men er no komme fram til att han mest trulig hette Toft til etter navn.Helsing Marit PS. Beklager att eg kalte deg med feil navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg har hatt denne bygdeboka for Myking i hendene, ein eitbinds murstein. Kan ikkje huska om der var rettingshefte med, men eg trur det var. Boka er skriven av Martin Toft og utgjeven av Lindås bygdesogenemnd i 1981.Med helsing Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Tusen takk til Marit og Magne for opplysninger om bygdeboka. Nå skal jeg låne den, og se om vi kommer videre i jakten på Elling.Vennlig hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.