Gå til innhold
Arkivverket

[#30968] Rana Ytteren Johan Jacob Henriksa (1799-1883)


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

Slik jeg har forstått Frøholms Gardshistorie for Mos prestegjeld ble min farfars farfar, Johan Jacob Henriksa, født i 1799. Han giftet seg i 1841 med Anne Marie Andersdotter. Begge bosatte seg på Ytteren, Midtgarden.Jeg har videre forstått Frøholm slik at Johan Jacobs Foreldre var Henrik Tomassa (1753-1811) og Kirsten Israelsdotter (Plurheia) (1755-1800). Hun var enke etter Jens Olsa som døde i 1793 og giftet seg med Henrik Tomassa 1797. De var bosatt på Nordigarden på Nedr-Gruben hvor Henrik var bruker frem til sin død i 1811. Johan Jacob ble født i 1799. Etter at Kirsten døde i 1800 giftet Henrik seg på ny med Ane Oline Arnstdotter.Mitt Problem er at:I Ft. 1801 finner jeg ingen Johan Jacob. I Ft. 1865 er hans alder oppgitt til 55år. I Ft. 1875 angis hans fødeår til 1811.På bakrunn av dette vil jeg spørre om følgende:Er det noen med tilgang til kirkebøker eller skifter som kan hjelpe meg med å avklare om Henrik og Kirsten var Johan Jacobs foreldre??Mvh. Tom Erik Grannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!det er skiftet etter Kirsten Israelsdatter på Gruben Nedre 1800, hun er gift med Henrich Thomasen, barna er Ole Jensen 14, Israel Jensen 11, Kirsten Jensdatter 19 og Hellena Jensdatter 12.Sånn som jeg ser skiftet så måtte alle barna være av Kirsten Israelsdatter og Jens OlsenJeg skal se om jeg finner han i kirkeboka.Der er ikke nevnt noen Johan Jacob Henriksen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei! I skiftet etter etter Henrich Thomasen på Gruben Nedre 1812, han er gift med Anna Oline Arentsdatter.Her er nevnt en Johan Jacob Henrichsen som er 1 1/2 år, Johanna Henrichsdatter 6 år og Arina Henrichsdatter 4 år. Skal finne de døpt i kirkeboka.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei.. Så langt ser det ut til at det går i retning av at Johan Jacob beholder sin far, men at han får ny mor og nytt fødselsår.Er det noen som kan hjelpe meg med Henriks foreldre og evt. tidligere aner, - evt. også Anna Olines. Om henne har jeg registrert at hun muligens kom fra Alterskjær.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ungkar Hendrich Thomasen og Kirsti Isralesdatter Ner Gruben blir viet i Mo kirke 1. nyttårsdag 1797. s. 359Han er fra Ner Gruben da de blir trolovet, har ikke klart å finne barn på Henrich og Kirsti.Jordsatt i Mo kirke 4. søndag etter hellige Tre Kongersdag 1800. Kirsti Israelsdatter Ner Gruben d. 26. Jan. 47 år gammel.Ægteviet 5. søndag etter trinit 1800 enkemann Hendrich Thomasen Ner Gruben med Anna Olina Arentsdatter Alterskjær, forlovere: Jens Olsen Ildgruben og Jon Jonsen Alterskjær. side 410Jordsatt 2. søndag i faste 1801 Hendrich Thomasen Ner Gruben Drenge Barn, dødfødt, fullbåret. side 420Døpt 5 søndag etter Påske 1802: Hendrich Thomasen Ned Gruben Barn: Maren Kirstina, Døpt 2. søndag etter hellige tre Kongersdag 1805 Hendrich Thomasen Gruben Barn: Johanna. side 467Alt dette er fra Kirkebok for Mo 1790-1806, PF 408.Døpt 8. søndag etter trinit 1807, Hendrich Thomasen Ner Gruben barn: Aina?? (Aira eller Stina syns det var et vanskelig navn å lese) side 297.Døpt første søndag etter Hellige tre Kongersdag 1810, Hendrich Thomasen Ner Grubens barn: Jacob. side 323.Jordsatt (klarer ikke å tyde dagen kan være 5 søndag i faste)1811 Hendrich Thomasen Gruben, 52 år. side 332Disse siste fra Kirkebok for Mo 1807-1819, PF 408-409. Dette er de barna jeg har klart å finne døpt. Har ikke klart å finne din ane Johan Jacob døpt enda, skal se en gang til. Han er jo 30 da han gifter seg så han kan jo være født etter at faren dør.Ægteviet 11.juli?? 1841 i Mo kirke ungkar Johan Jacob Henrichsen 30 år f. på Ner Gruben og Ane Maria Andersdatter 25 år f. på Stenbekkhaugen.Brudgommensfar: Hendrich Thomasen og Brudensfar: Anders Pedersen? Forlovere: Peder Thomasen Stenbekhaugen og (neste navn får jeg ikke tak i)Kirkebok for Mo 1827-1841, s. 181.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Fra Innrullerings mantall for Nord Rana 1806- 1811-1814-1818-1824. av Svein EdvardsenI 1806 er Hendrich Thomasen 54 år f. på Enge. Oppsitter på Ner Gruben. Han er brukbar. side 6I 1814 er Israel Eliasen 30 år f. på Høglien oppsitter på Ner Gruben, han er tjenestedyktig. Han har stesønn Johan Jacob Henrichsen 5 år. side 66.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes,

Hei Jeg takker så meget for nyttig hjelp.Når det gjelder Johan Jacob legger jeg inntil noe som tilsier noe annet dukker opp til grunn at han ble født i 1810 og feilaktig ført i kirkeboken som Jacob. Også i Gardshistorien for Mo omtales en sønn Jacob født i 1810 , men her sies det at han døde. Dette kan skyldes at det opereres med en Johan Jacob født i 1799,-og mer enn en Johan Jacob Henriksa fantes det vitterlig ikke i Rana på den aktuelle tiden.Dette får de som arbeider med ny utgave av gardshistorien se på.Etter å ha slått opp i gardshistorien har jeg funnet Anne Olines foreldre i Alterskjæra.Ved hjelp av din siste henvisning til Enge har jeg også funnet Henriks foreldre der.Disse var Thomas Johansa og Maren ?? De skal ha giftet seg i 1741. Henrik skal være døpt 2. feb 1753.Finnes det data om disse to kirkelige handlingene? Hva sier de evt. om foredrenes fødeår og opphav??Håper at du Solveig eller noen andre kan hjelpe.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har funnet Hendrich Thomasen døpt, det var jo lett da jeg viste årstallet.døpt i Mo kirke Maria Renselsedag (som er 2.feb)1753 Thomas Johansen Enges barn: Hendrich,Har ikke funnet Johan og Maren gift enda, kirkeboka er nesten uleselig på enkelte plasser. Men da de døper sin datter Rachel 1. s. etter trinit 1742 står det noe over dåpinnføresele som jeg tyder som =uægføt?? Her blir Thomas Johansen Enges Q. Maren Johansdatter indled. 8.p. trinit.Neste barn jeg finner er Johannes som blir døpt 18.p. trinit 1744.Det rare er jo ar Henrich ikke er nevnt i skiftet etter Maren Johansdatter Enge 1783, der er nevnt ektefelle Thomas Johansen Barn: Johannes, Hans, Rachel, Anna og 2 som heter Michelina.Skal se om jeg kan finne noe mer siden.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes,

Hei Solveig... Med din hjelp har jeg nå kommet til Enge. Marens forfedre Johannes, far, f ca 1681 og Mattis, farfar, f ca 1646 synes klare.Maren ble døpt 29.3. 1710. Hun fikk barn med søskenbarnet Nils Jonsa, Ytreheia, i 1733. Ble gift med Mikkel Iversa i 1737. Barn: Ellen Kristine dpt. 21.3. 1739.Etter Mikkels død giftet Maren seg med Thomas i 1741. Barn: Rakel 1742,Johannes 1744,Mikkel 1747,Mikkeline 1750 og Henrik 1753.I mangel av andre hjelpemidler har jeg bladd frem og tilbake i Gardshistorien for Rana på jakt etter en Johan med sønn Thomas født en gang rundt århundreskiftet 1700.Jeg har ikke lyktes. Håper derfor at du eller noen andre kan hjelpe meg med å finne Thomas opphav og forfedre..mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg har vist vert veldig treg i tankegangen om folket på Enge. Jeg har jo Maren registrert som Johannesdatter i mitt slektsprogram og jeg har henne gift med Mikkel Iversen, har ikke sett mer på henne, de hadde en datter Elen Kierstina.Men da er jo Maren Johansdatter sin mor Anne Jonasdatter, datter av Jonas Nilsen Budde og Maren Jonsdatter på Ytteren de er mine aner og vi har også felles aner på Ane Olina Arentsdatter sin side også.Nils Jonsa el. Jonsen som Maren fikk et uægte barn med er sønn av Christense Jonasdatter og Jon Andersen på Ytteråheia som er mine 5. tippoldeforeldre.Jeg har lett etter Thomas Johansen sine foreldre, men ikke funnet dem.Har funnet noen av barna til Thomas og Maren døpt. Men ikke funnet giftemålet enda. Jeg skal føre inn i programmet mitt det som jeg har funnet og gå gjennom det jeg har der. Det er også noe jeg må sjekke med kirkeboka. Så skal du få det som jeg har.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!På Dalosen i Hemnes er det en bruker fra 1709 som heter Johannes Thomasen g.1706 med Maren Dalos. Det står at ingen barn er født på Dalosen. Men ikke at de ikke har barn.3.-4. søndag i advent 1737 (er ført undet ett) får en Thomas Johansen Dalos og 2 andre menn Public. Absolv. for horeri.Kanskje dette er den Thomas som vi leter etter og er han sønn til Johannes Thomasen? Er det noen som vet noe om han?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Den Thomas Johansen Dalosen som jeg etterlyste ble gift 1738 med en Abelone Pedersdatter i Hemnes kirke så han er vel ute av bilde.Har funnet giftemålet mellom Thomas Johansen Enge og Maren Johansdatter de ble viet 26.nov.1741. Kirkebok for Mo sogn 1740-1751, PF 407, side 29Har ikke funnet trolovinga om det står hvor han er fra er vel usikkert. Da han gifter seg står det Enge.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei Solveig.Kan det være så enkelt at Thomas er etterfølger etter tidligere brukere på Enge Jakob (bruker fra 1610 til 1628), hans sønn Nils Jakobsen ( født ca 1605 og bruker fra 1630 til 1678) og dennes sønn Johan Nilsen ( født ca 1659) ???En annen ting jeg har observert er tilstedeværelsen av navnene Henrik og Thomas på Selfors gjennom 1600-tallet. Kan det være noen forbindelse her???mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei igjenNår det gjelder Maren, Thomas kone, mener jeg å ha funnet følgende om hennes aner:Far: Johannes Mathisen (1681-1741) bruker på Enge, gift 1710 med Mor: Anne Jonasdtr. Budde fra Ytteren (1672-1737)farfar: Mathis Person (?) bruker på Enge 1682-1720. farmor. ??morfar: Jonas Nilsen Budde på Ytteren (1639-1716) mormor: Maren Jonsdtr. Selfors ( ?-1690)mormors far og farfar synes å være Jon Henriksen født ca 1610 og Henrik , begge brukere på Selfors.Foreligger det noe som kan supplere, rette eller bekrefte dette ?Budde vil jeg vurdere å følge opp med eget tema.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Skulle ha tatt kontakt før, men har ikke hatt tid.Jonas Nilsen Budde var f.ca. 1639 Øksnes i Vesterålen sønn av kappelan Nils Jonson Budde og Christense Christophersdatter.Simon Ellefset har på sin slektside en del etterkommere på Jonas Nilsen Budde om han har forfedre også husker jeg ikke i farta.Men ta kontakt så skal du få det som jeg har bakover. sol.sund@alstahaug.online.noHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei ...Før helgen tar jeg med siste biten i jakten på Johan Jacobs aner..Etter hva jeg kan lese av gardshistorien hadde hans mor Anne Oline Arntsdtr. følgende:far: Arnt Olsen (??-1777), fra 1774 bruker på Alterskjæra og samme år gift med Mor: Johanna Johannesdtr. (1754-1830)Jeg har ikke funnet spor etter farforeldre.Morfar: Johannes Andersen (1710-1780) bruker fra 1740 og i 1743 gift med mormor: Beret Kristensdtr. (1707-1774) Dette er det jeg har om Johan Jacobs aner i Rana.Håper på hjelp til å kontrollere og supplere.På forhånd takk.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Thomas Johansen på Enge har jeg ikke funnet forfedre til.Men foreldre til Arent Olsen bruker på Alterskjer har jeg derimot funnet.Arent Olsen f. på Gråtnes 1744 dp. Fest 3. Pentc. i Mo kirke.Foreldre: Ole Jensen f. ca 1704 på Tybekken i Hemnes. Skifte på Gråtnes 1791. der Arents Olsen er død hans datter Anna Oline er 13 år og nevnt som arving. Ole var oppsitter på Gråtnes. Han var gift 3. ganger.g.1.m. Ane Christophersdatter f. ca 1711 fra Enga, skifte på Gråtnes 1763. Arent er 18 år i skifte etter mora.Ole Jensen foreldre var Jens Olsen/Olufsen Tybekken i Hemnes, mulig sønn av forrige bruker. Skifte på Tybekken 1723 og Kirksten Amundsdatter fra Store Bjerka, d. 1756 på Tybekken.Kirsten Amundsdatter er datter av Amund Thurssøn bruker på Store Bjerka 1661-1709.Dette er opplysninger fra skifter, Mo prestegjelds gårdshistorie og Hemnes gård og slekt.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei solveig Jeg takker for all hjelp i mitt søk etter aner i Rana. Jeg antar at det neppe er mulig å komme noe særlig lengre bakover i tid enn dit vi har nådd nå. kanskje med unntak for Buddene om de var så adelige som noen synes å mene.Skulle du snuble over noe om Thomas Johansen i fremtiden hører jeg gjerne fra deg.God sommer.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Kikket litt på dette. - Har du fått oppl. om 1. konen til Ole Jensen Gråtnes, Anes foreldre ? - Eller var ikke det interessant ? - Ane er i alle fall dr. av Christopher Pedersen, f.c. 1673, skipper på Strømmen. - Han var først på Engja og var g.m. Maren -- fra Utskarpen. - Hans far var Peder Christophersen, Straumen. Kone ukj. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Alv.Takk for dette jeg hadde bare opplysningene fra Mo prestegjeld Gårdshistorie. Og diss må jo Tom Erik ha bruk for og jeg også selv om de ikke er aner av meg.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

HeiTakker igjenI det materialet jeg har fått av deg Solveig oppfatter jeg at du har satt Thomas Johansens fødselsår til 1727. Selv om Maren var en dame utenom det vanlige tviler jeg på om presten ville tillate et giftermål med en 14-åring. Er det ikke mer sannsynlig at hans fødselsår kan settes nærmere 20 år tidligere? Maren var jo født i 1710Finnes det noe skifte etter Johan Nilsen, -jfr innlegg 15.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Alderen på Thomas er satt ut fra da han døde jeg har ikke sett at han var bare ble 14 år da han giftet seg så det må jo være feil.Presten skrivet at han var 60 år da han blir jordsatt 12.p.trinit 1787. Så det er det som jeg har gått ut fra. Så alderen er herved strøket.I Innrulereingsmantallet 1766-1769 er Thomas gammel så prestens alder er nok feil.SolveigSolveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.