Gå til innhold
Arkivverket

[#30969] Birthe Maria Pedersdater Opsahl


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Som en gjentjeneste til en danske, ønsker jeg hjelp vedr Birthe (Dorthe) Maria Pedersdatter Opsahl, født ca 1789 og født i Christiania.Hun får barn i Oslo 17.5.1818 - Peder - med Søren Steffensen Kjær, en danske. De flytter til Tønsberg i 1821. Da er navnet hennes Brithe Maria Pedersdatter Opsahl og hun var 32 år. De får flere barn i Tønsberg før de flytter til Danmark fra Laurvig ca 1832.Også i Danmark dukker visst dette Opsahl navnet opp. Er det noe som kjenner til denne personen? Hun skal være født i Christiania. Jeg har tatt en rask sjekk i Oslo Domkirke uten treff.mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1801, i Romedal, Hedmark, på gården Opsahl, dukker det opp en Dorthe Pedersdatter i ”passende” alder, 12 år, f.ca. 1789… Lenke, men den er vel heller tvilsom…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

det er en hake ved det, siden hun oppgir å være født i Christiania Men det er kanskje jevere å komme fra Christiania ;-)2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

det blir oppgitt i Danmark når hun dør. Så det behøver ikke stemme helt. Men siden mannen er en danske, men borger i Christiania, burde vielse være mulig å finne. Tror ikke de giftet seg på landet. Så jeg tror vielse nå være en plass i Oslo området.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

HeiEr det noen som sitetr med Oslo Domkirke mini 5 som kan slå uegte barn side 1098 og 1099, Det er 2 stk Berthe Maria der. Rakk ikke å sjekke og tyde hele teksten før biblioteket stengte. er det noen som kan hjelpe.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

På p.1098 eller 1099 er ingen 'Berthe Maria' oppført. 1099 er siste side for 'uekte' barn i denne kirkeboken. Det er to Maria der, men ingen med far Peder.Jeg fikk 10 sider bakover i tilfelle det var tastefeil (1088-1089), men ingen der heller.Kan du huske hvilket år (dette er 1798)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Pagina 1038 samt 1039-1040:1. Martha Nielsdatters datter Berthe Maria født 23.05.1790, begravet samme år, antar jeg ikke har interesse (p.1038)2. Pigen Anna Michels Datter fra Bragnæs, besvangret i sin Tieneste hos Høker Gunder Heiret, ligger i Barsel-Seng hos Skibstømmermand Torsten Ammundsen i Paaske Gaarden i Vatterland, hendes Datter Berthe Maria (fød den 27de Junii). Fadd: Ammund Torstensen Matros, Helge Christensen fisker, Ole Johansen Artillerist, Sÿbilla Hans Datter gift og Johanna Jacobs Dattter. (af Hr. Nannestad) . Som barnefar var utlagt ”Simon Ellingsen Sergeant ved det Nordenf. Gev. Inf. Regim.'Siste er døpt i vor Frelsers Kirke i Christiania 04.07.1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Takk skal du ha, Geir. Da har jeg fått avskrevet de to.Hvilke andre kirkebøker bør sjekkes i kategorien Christiania?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Slottsmenigheten (Garnison hhv. Aker, delvis overlappende) samt Tugthuset (Mini 1 - meget liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg kommer ikke til noen gard Opsal i Romedal ved å bruke lenken din Grethe. På oppslag i Romedal bygdebok bind 4 hvor Opsal står omtalt finner jeg Dorthe døpt 20/1 1790, datter av Peder Olsen som eide Opsal. Hun ble gift med Trond Jørgensen Refsal. Under husmenn står Peder Andersen Opsalstuen gm Anne Nilsdatter. De hadde dattera Berthe døpt 24/7 1791. Mer står det ikke om de. Sannsynligvis bodde de bare kort tid på denne husmannsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore Granly

HeiEr det noen som kan tyde alle detaljene for meg på vielsenAker mini 11 side 236 kort 7/8Forlovelse 9/3 Søren Stephensen og Birthe Marie Petersdattermvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Jeg noterte ikke fadderne ved denne dåpen:f. 17/5-1818 døpt 17/6 Per Sørensen Kjær Foreldre: Søren Steffensen Kjær, borger og (skredder mester?) og hustru Dorothea Maria Født OpsahlOslo Domkirke mini 7 1817-1824 side 36 nr 44 kort 1/11Er det noen som har boka og kan hjelpe meg.Takker og bukker2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.