Gå til innhold
Arkivverket

[#30976] anders halvorsen ørbæk - ørbæk i eidsvoll


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

For oversiktens skyld:Dette er vel emigrasjonen fra Kristiania i 1908, båtbygger Anders Halvorsen Ørbæk [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=185419&merk=185419#ovre>LenkeI 1900 finner vi enkemann, båtbygger Anders Halvorsen, f. 1825 i Eidsvoll, bosatt på Morstuevangen i Stange, Hedmark LenkeI 1875 er han husmann med litt jord og båtbygger, bosatt på Temmeligvold (Ørbæk) i Eidsvoll med kona Ingeborg og seks barn LenkeI 1865 bor han også på Temmeligvold, Eidsvoll LenkeSønnen Hans ble konfirmert i Eidsvoll i 1878 Lenke og i 1881 er datteren Randi konfirmant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hei, Grethe Flood - takk for svar. De opplysningene du har, er kjent. Hans hustru var Ingeborg Marie Pedersdatter, også hennes opphav kjenner jeg til. Anders reiste til Amerika i 1808 for å besøke sønnen Peder, men kom tilbake etter noen få år. Det er hans foreldre som er problemet. Det finnes ingen kirkebøker fra Eidsvoll i angjeldende periode, som kjent. Han har selv skrevet i en bok at han er født 18.5.1825 og var etter eget sigende født på Ørbæk i Eidsvoll. Hilsen Ola Ljødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Ingeborg Marie var fra Nord-i-stua Ørbekk (191/1), f. 18.12.1834 , d. 21.03.1894. Foreldre var Per Andersson fra Olvibakken av Negarn Olvi, f. o. 1788, d. 1855 og Rangdi Larsdotter fra en plass under Store-Hverva i Stange, f. 1798, d. 1891. Ingeborg Maries dødsfall ble meldt til sorenskriveren 24.03.1894. Som arvinger var nevnt ektefellen Anders Halvorsen, Sønnene Peder(U.S.A) Hans (Olvi), Oskar (Ørbekk), døtrene Julie (Mostuvangen), Ragnhild (Eidsberg), Inga (Ørbøkk), Emma Severine (Ørbekk)Anders døde 25.02.1913 og dødsfallet anmeldt dagen etter. Som arvinger er oppgitt sønnene Per Ørbæk i Amerika, Hans A. Ulvin, Oskar Andersen i Kristiania, døtrene Julie gift med Martin Andresen i Stange, Ragna Melby, enke i Kristiania, Emma Ørbæk i Amerika, Inga, gift med Hans Martinsen i Stante, samt 'et barn efter avdød datter Lina i Amerika. Navn og alder ukjendt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for interesse og opplysninger. Dessverre (!) har jeg dette fra før. Hovedspørsmålet står fortsatt ubesvart: Hvem var Anders Halvorsens foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk, Trond Lunde for noen nye opplysninger som jeg ikke var obs. på med det samme. Du skriver at en av arvingene etter Ingeborg Marie i 1894 er nevnt som 'Ragnhild' (Eidsberg), og som arving etter Anders Halvorsen er nevnt 'Ragna Melby', Kristiania. I 1881 er 'Randi' konfirmert. Jeg antar at disse tre er samme person. Prester og andre øvrighetspersoner var ikke alltid så nøye med navneskrivingen. Jeg tror jeg vil forsøke å etterlyse etterkommere av 'Ragna Melby'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck

Er dette en offentlig side på nettet? Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn. 1834-66, rode 43 side 448? Ellers takk til Tron Lunde og andre for all hjelp for å finne mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ragna Melbys sönn Astbjörn f. 27 mai 1899 er spolöst forsvunnet, etter linken Terje Pettersen legger inn på Ragna,16 juni 2005. Er det noen som kan hjelpe meg? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å legge inn lenke til tema 30975 her: LenkeI folketellingen som Terje viser til i innelgg nr. 7 er Asbjørn hos sin mor Ragna Melby.I hvilken kilde mener du han er forsvunnet?Kan hende jeg ikke har lest de andre temaene godt nok?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Gunn! Astbjörn f.27 mai 1899. Jeg ville vite hvor han ble av, om han giftet seg eller om han döde som ung mann. Dette er min slekt, Astbjörns mor Ragna var min farfars Oscars söster.Oscar sto på hennes adresse siste gang jeg så noe om Astbjörn. Jeg vet at henne döde i Oslo. Men sönnen er det ingen i slekten som vet noe mer om. Håper du forstår sammenhengen? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.