Gå til innhold
Arkivverket

[#30983] Opphavet til navnet Waterloo


Gjest Per Aage Pleym Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Siden det nærmer seg 180-årsdagen for slaget ved Waterloo, utfordrer jeg forumets deltagere:Er det noen som vet opprinnelsen til efternavnet Waterloo, som flere nordmenn har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser i FT 1900 finner du 1 dame i Oslo som heter Waterlow og hun var født i London.Så finnes det 4 i Leksvik og de bor på gården Vaterlo. Desverre så er sida med Ryghs gårdsnavn ute av drift så jeg fikk ikke sett der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Kan det være at menn som kjempet for Danmark/Frankrike (Napoleon) har tatt navnet?I 1815 var jo Norge allerede en del av Sverige, så det må jo i tilfelle har vært soldater som 'overvintret' i Danmark efter maktskiftet i Frankrike i 1814 og ikke dro tilbake umiddelbart efter at Norge ble løsrevet fra Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vaterlo er plassnavn under gården Rosvald: Lenke Navnet er ikke nevnt i Rygh. Innlegg 3 antyder jo at navnet kan ha et spennende opphav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er - visstnok - betydning av selve navnet:-The meaning of the name 'Waterloo' is 'damp earth',Ellers finnes jo ordet 'vater' også i norsk i betydning vann: Vaterland, vatersott. Opprinnelsen er vel den samme som i Waterloo, plattysk/flamsk. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Opphavsmannen til navnet er Ole Olsen Hønåsplassen i Leksvik; det er ham den nevnte boka (innlegg 3) handler om. Så vidt jeg husker fra det jeg har lest om denne saken, var Ole i soldattjeneste ved Waterloo. Etter å ha kommet hjem til Leksvika - til fots - gav han plassen sin navnet Waterloo (Vaterlo).Håper noen kan utfylle dette mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.