Gå til innhold
Arkivverket

[#30985] Koppekone, hva er egntlig det ?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI forbindelse med en folketelling på Nes Hedmark kom jeg over yrket: 'Koppekone'.Jeg tror jeg har lest noe om dette fenomenet, men husker ikke helt hva det dreide seg om.Noen her som vet hva det er?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei CarstenJeg falt mest for denne forklaringen, og tror jeg går for den:'My guess is her role is that of feeding young animals, using a cup'HeheMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiPå lenken til Carsten står nok den rette forklaringen:'A 'koppekone' would perform an operation on people in the following way. She would warm a cup an place it on someone's skin to let the vacuum that builds as the temperature goes down suck out matter from wounds or just draw blood.A 'koppekone' is sometimes also called 'Klok kone', a local lady with knowledge of herbs and basic treatment. Sometimes they were midwives too. People believed that some of them could throw spells and therefore treated them with respect. The word 'whitchcraft' is looming in the background.'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ei koppekone drev med kopping. Denne metoden brukes den dag i dag innen alternativ medisin. [url="http://www.smil.uio.no/index.php?columns=3&action=resource&what=view&resourceid=2135&clickCount=1>LenkeEi koppekone kunne sikkert være ei 'klok' kone også. Men det er kanskje ikke sikkert at ei 'klok' kone alltid drev med kopping. Det fantes dessuten 'signekoner' som supplerte middelalderske hokuspokuskunster med urter og andre helbredende remedier. Den mest kjente av disse konene var Anna Brannfjell:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg såg for nokre år sidan eit 'koppesett', som hadde vore i bruk på Osterøy ved Bergen. Venninna mi hadde arva det av svigermora (fødd ca 1910-1920). Eg hugsar ikkje heilt om svigermora hadde brukt det sjølv i ungdommen, eller om ho hadde det etter mora/svigermora. Eg trur koppane vart nytta på same måten som iglar. Dessverre lever ikkje venninna mi lengre; og eg trur ikkje dei andre i familien var så interessert i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.