Gå til innhold
Arkivverket

[#30987] Kleive, Bolsø, Møre og Romsdal på begynnelsen av 1900


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har forsøkt å legge denne etterlysningen inn på DIS uten resultat foreløpig.Søker inngått ekteskap mellom Inga Sofi Iversdatter Hungnes, født 22 apr 1896, Kleive, Bølsøy, Møre og Romsdal (datter av Iver hansen Hungnes og Jensine Iversdatter Brovold) og Ole Wangberg født? hvor?Første barnet datteren Jenny Marie født 28 jul 1917, Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal.Problmet er at filmrullene med kirkebøkene med døpte stopper i 1917 - finner henne ikke der, kan være døpt i 1918. Når det gjelder viede i Bolsøy, så stopper de filmede kirkebøkne i 1906.Har noen mulighet til å slå opp i kib for gifte i Kleive, Bolsøy 1916 - 1917 og se om det finnes en vielse mellom Inga Sofie og Ole Wangberg. Det er sistnevnte som er den store 'nøtten' her. Har ikke annen informasjon om ham en at han sannsynligvis var født utenfor ekteskap, moren skal hete Mette Wangberg og faren NN Hansen. Finner verken Ole eller Mette Wangberg i folketellingene.Inga Sofie og Ole skal etterhvert ha flyttet til et setd utenfor Trondheim. Finnes det 1920 tellinger som noen har tilgang til? Eller finnes det noen som ha tilgang til kirkebøkene for vigsler i 1916- 1917? Andre innspill tas også i mot med takk!Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kan være fullstendig på jordet, men på gården Wangberg Østre i Frosta, Nord-Trøndelag finner jeg en Ole Olufsen, født 1891 Lenke. Dette er det nærmeste jeg har klart å komme kombinasjonen Ole + Wangberg i 1900-tellingen. Men det er som du sier, Guro, giftermålet med foreldrenes navn ville kunnet gi et svar…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Han kan vel være født etter 1900 og ikke med i tellingen? Mange Wangberg (Vangberg) i Kristiansund og Trøndelag. Og noen med navn som ikke ligger så langt fra Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til begge 2, som dere skjønner så famler jeg litt i blinde her. Den informasjonen jeg har mottatt er fra gamle mennesker som ikke husker så godt lenger ... og surrer litt til tider.Til Osvald, hvis han var født etter 1900, var han veldig ung da de fikk datteren i 1917, men det kan jo selvfølgelig være riktig.Til Grethe. Det er ikke sikkert at det er 'så fullstendig på jordet' det du kommer med. Har i ettertid hørt at Ole (Wangberg) sannsynligvis ble plassert i et fosterhjem enten i Leksvik eller Lensvik. Ifølge FT for Nord-Trøndelag er Leksvik nabokommunen til Frosten (din lenke) hvor du fant en Ole på Wangberg. Når jeg sjekker Lensvik (Agdenes) i Sør-Trøndelag finner jeg ingen som passer.Kanskje det er dette med 'født utenfor ekteskap' og 'fosterhjem' som er helt på jordet, og du har funnet rette Ole Wangberg. Jeg får jobbe videre med dette, men er fremdeles takknemlig for innspill! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.