Gå til innhold
Arkivverket

[#30990] Kr.ania, begravelse betalt av fattigvesenet. Hvor og hvor lenge finnes graven?


Gjest Cathrine Magne
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Magne

Min tippoldefar Magne Osmundsen dør iflg Kristiania skifteretts dødsfallsprotokoller på byens sykehus 11 juni 1902, 41 år gammel. Bostedsadresse er Kirkegårdsgt. 23. Han blir begravet på fattigvesenets regning. Det står ingenting om arvinger eller skifte.Kirkegårdsgt. tilhørte vel i alle fall i 1899 Petrus menighet? Vil jeg finne ham i kirkeboken her, eller fantes det et eget sted for de 'fattige'? Merket/umerket grav? Begravelsen ble betalt av fattigvesenet, men hadde den gjenlevende familien senere kunnet velge å betale for å beholde gravstedet?Har via kirkevergen i Oslo fått navn på fester av sønnens gravsted og kommet i kontakt med fjern slekt ( se også tema Lenke). Heller ikke disse vet noe om hva som skjedde med Magne (dødsårsak), eller hvor han ble gravlagt.Alle tips om hvilke kilder jeg kan/bør benytte er velkomne - eller om noen har konkrete opplysninger. :-)Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Siden Magne Osmudsen døde på Byens Sygehus, kan det tenkes at det kan finnes en pasientjournal på ham, eller at han er innført i en sykeprotokoll fra en av sykehusets avdelinger. Inntil 'de almindelige sygehuse' på Ullevål kom i sving rundt 1902-1903, lå avdelingene som sorterte til Byens Sygehus rundt om i byen. Jeg tror jeg ville forsøkt Byarkiv i Oslo, som har pasientarkiver fra kommunale sykehus. Det er også mulig at dødsfallprotokollene i Byarkivet kan gi deg svar på dødsårsaken, så fremt det finnes bevart protokoller fra 1902. Uansett ville jeg ha forsøkt å kontakte Byarkivet i Oslo Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Takk for tips om kilder. Venter på fjernlån av mikrofilm for Petrus, og kan jo i mellomtiden sjekke med Byarkivet og deres kilder. Også kirkevergen i Oslo vil vel kanskje kunne sitte med informasjon om gravsted og eventuelt når dette 'utløp'? Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Hei! Da Fattigvesenet har betalt for begravelsen og understøttet han, burde det også finnes opplysninger i dennes protokoller. Disse finnes også i Byarkivet.mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Du betaler en festeavgift mener jeg for gravplassen.Hvis den ikke fornyes,slettes graven,for å gjøre plass for nye.Jeg tror det er snakk om 20 års feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei. Leste på Byarkivets nettsider at 'sykejournaler' ført av Fattigvesenet er arkivert for perioden 1844-1930. Har sendt en mail til Byarkivet for å spørre om de finner min tippoldefar der. Takk for alle tips som viser vei til ukjente kilder!Hvis jeg forstår det rett så har altså Fattigvesenet, siden de betalte for begravelsen, dermed også betalt for gravplassen de neste 20 år? Hva da når disse årene er omme - hvem mottar 'tilbud' om fornying av feste? Er de pårørendes personalia ført noe sted slik at disse får beskjed når gravstedet er i ferd med å slettes?Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Uten at jeg skal være helt sikker.Vil da referere til noen av mine aner,så vil det ikke bli gitt noen varsel,familien må selv passe på.Dette kan jo variere(i nyere tid)fra kommune til kommune.Det har jo gjennom årene vært oppslag i pressen hvor pårørende har møtt en slettet grav.Selv om gravstenen er slettet og der er kommet en ny grav,så er jo ikke arkivet om hvor han ligger slettet,selv om der i dag er en ny gravsten.Har litt erfaring med dette ,da jeg har i mine yngre dager jobbet som ferievikar som graver på kirkegård.Der var det stadig sletting av graver for nye nedsettinger,ikke alltid en like hyggelig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Har mottatt en mail fra kirkevergen i Oslo der det skrives at de ikke finner min tippoldefars grav. Kirkegården ved Sofienberg kirke (tidligere Petrus) er også slettet. Jeg får satse på at jeg finner svar i kirkeboken eller hos Byarkivet. Hva slags arkiv viser plassering av gravsted?Nei, å være graver er vel ikke alltid like lett. Trist hvis gravstener blir borte uten at noen får beskjed. Det kan jo være mange grunner som gjør at familien trenger en påminnelse om festeavgift før gravstedet slettes.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tror protokollene for Sofienberg kirkegård befinner seg på kirkegårdskontoret på Grefsen. Forhør deg der. Der vil du finne opplysninger om hvor graven konkret befant seg.Såkalte 'frigraver' ble automatisk slettet tidligere. På nettopp Grefsen gjorde de for et par tiår siden et unntak: De kontaktet de pårørende for graver på et bestemt felt som var avsatt for frigraver (det lå mange fra Gaustad der f.eks. har jeg fått høre). De fleste av gravene ble nok slettet, men noen, deriblant min oldemors grav, ble fortsatt som en vanlig grav og eksisterer fortsatt. Min nærmeste familie var ikke en gang var klar over at min oldemor lå i en frigrav (det var hennes svigersønn som tok seg av saken og jeg tror ikke han var altfor interessert i å betale for graven). Det var ikke så vanlig å bygsle graver tidligere, de fleste av mine forfedre ligger i graver som for lengst er slettet - men jeg har oppsøkt kirkegårdskontorer rundt omkring slik at jeg vet hvor graven var og hvor restene befinner seg. De blir ikke fjernet, bare spadd dypere ned i jorden når graven tas i bruk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Takk for tips Svein. Det fine med sånne 'nøtter' er at man lærer mer og mer om mulige fremgangsmåter i forhold til forskjellige problemstillinger, og hvilke kilder som er tilgjengelig.Ha en flott St. Hans! :-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.