Gå til innhold
Arkivverket

[#30992] Kirstine Marthea Samuelsdatter f.1790 Troms


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Jeg vil gjerne finne ut hvem som var foreldre til Kirstine Marthea Samuelsdatter.Hun ble gift med Hans Peder Jørgensen f. 1792 av foreldre Jørgen Andersen og Ane Jansdatter,Hans og Kirstine ble gift 1815- Tromsø.Har funnet noe om henne på FS,men det går kun på de samme opplysninger jeg hadde fra før- og ingen foreldre. Der er hun oppgitt til å være født på gården Holm/Holmesnes.Det rare er at jeg ikke finner noen ved dette navn i 1801 tellingen,i noen av de nordligste fylkene. Hun skulle jo da angivelig være 10-11 år.Noen som 'ser' bedre enn meg? Eller kanskje har noen samme slektslinje som vet noe om henne?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..vet ikke hvor mye hjelp det er i dette..Jeg har kommet over flere tilfeller der oppgitt fødested er identisk med siste bosted før ekteskapsinngåelsen.. Jeg undres på om dette kan være et slikt tilfelle, for da Hans Peder ble døpt var det oppgitt Holmenes som bosted for faren Jørgen Andersen.. jeg har sett etter KMS, men ikke funnet henne døpt i Tromsø... Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg søkte også i kirkebøkene for Karlsøy osv. men kunne ikke finne henne..Det er veldig merkelig at hun ikke skal stå noen steder...Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Det stemmer at dette er familien til Hans Peder,men hans fam. er jeg godt oppdatert på!Jeg er nok kanskje mest interessert i Kirstine s familie- i allefall i denne omgang.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Er Kirstine Marthea død før ft. 1865 ? Der er jo fødested oppgitt. Har du sjekket ut begravelsen i kirkeboka ? Av og til er fødestedet nevnt der. Hva er angitt som etnisitet på hennes barn ? Det er jo mulig at hun er kommet fra Sverige / Finland og at det er grunnen til at hun ikke finnes i ft. 1801. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Har registrert at Kirstine er født i 1799 i Skjellesvik, Sand i Bjarkøy. Foreldrene var Samuel Knutsen og Marta Larsdatter. Kirstine giftet seg med Hans Peder Holn Jørgensen f. 1792-02-11 på Holmenes i Balsfjord i Troms. Hans var sønn av Jørgen Andersen og Anne Jansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Kirstine døde 1848. Jeg utelukker ikke at hun kan være født et annet sted!Jeg ser også Leifs svar ,men om nå de ble gift 1815,så var hun veldig ung da hun giftet seg,bare 16 år! Da må i så fall året da de ble gift være feil hos meg, og at de giftet seg senere..Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Til innlegg 8: Bjarkøy bygdebok fam. 951: Kirsten f. 1799 død 1819. ' Denne fam. er flyttet ut, enten til Akerøy el. Kjøtta '.I boka Folk og Slekt i Trondenes er hun registrert: Kirsten Samuelsdtr., Skjellesvik, død 1819. MVH Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Her er jeg åpen for alle forslag, vet at det mange ganger blir operert med forskjellige navn og årstall på div. tellinger, kirkebøker og anetavler, om en og samme person.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei Karina. Har tatt en titt i nøkkelbind for Astafjord. Fant en kanskje til deg :Kristine Samuelsdtr. f. 1789 Bjarkøy, datter av fam. 5177 Samuel Enoksen og Jenni Pedersdtr. UGIFT. MVH Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei igjen. Samuel Enoksen er f. 1753 ( Astafjb.) gift med Ingeborg Monsdtr. Bjarkøy.Har bladd gjennom hele Bjarkøyboka og finner: Samuel Enoksen Ukjent g.m. Ingeborg Monsdtr Ukjent.Men i Astafjorboka står hans far Enok Mikkelsen Bolla/IB.-også Senja/TR. Jeg finner Samuel og Ingeborg i FT 1801 1944 Torsken, Røsand. De har fått litt 'rare navn' SAMEL ENOCHSEN 47 år og INGEBOR MONSDTR. 30 år. Håper dette er riktig familie. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg er dessverre ikke så godt kjent i Troms..Hva som er nærmest vet sikkert noen av de andre brukerne!Men,her var det noen gode forslag kommet inn. Kunne forøvrig ikke funnet noen som heter Jenni Pedersdatter,men kan kanskje være død før 1801?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.