Gå til innhold
Arkivverket

[#30993] Donering av legeme til Universitetet i Oslo


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Min oldefar donerete bort sitt legeme til forskning til Universitetet i Oslo. Jeg regner med at han uansett ble begravd i etterkant. Hvor vil det være naturlig å lete etter denne personens dødsmelding? Han er registrert død i kirkebøker tilhørende fødested/bosted for foreldre og søsken så jeg tenkte at han kanskje ble registrert i kirkebøkene for kirkesognet i nærheten av Universitetet. Han skal ha dødd i perioden 1916-1920.Jeg har allerede vært i kontakt med UiO, men de hadde ikke han registrert i sine papirer.Min oldefar het: Frans Oskar Jonassen Glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det at han donerte legemet til forskningen, har ingen betydning for hvor han er registrert død.Jeg vet ikke om jeg har forstått ditt spørsmål riktig. Du skriver at han er 'registrert død i kirkebøker tilhørende fødested/bosted for foreldre og søsken'. Hva mener du egentlig å si her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Beklager, det var kommet bort en 'ikke' i den setningen. Jeg har lett etter han i alle tenkelige kirkebøker som ville ha vært naturlig i forhold til stedet han var på da han døde, samt fødested osv, uten å finne ham død eller registrert i kirkebøker. Så min tanke var at han kanskje ble gravlagd i nærmeste kirke tilknyttet UiO, men jeg vet ikke hvilken kirke det isåfall ville ha vært. Er selvfølgelig også ute etter andre forslag, eller om andre vet noe om hva som skjedde med de som donerte sitt legeme til forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg vet ikke hvor medisinsk fakultet holdt til på begynnelsen av 1920-tallet, men gamle Rikshospitalet er kanskje ikke en dårlig gjetning? Det fantes jo egne kirkebøker for Rikshospitalet (Fødselsstiftelsen), men såvidt jeg kan se, finnes bare fødsel og dåp i disse bøkene: [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-oslo.html#Rikshospitalet>LenkeHar du prøvd Byarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om han bodde i Oslo vil han vel stå i dødsfallprotokollene, men de ligger vel på Riksarkivet og der er det stengt til ut i sept. Det er jo mulig han var dissenter og at det er derfor du ikke finner noe i kirkebøkene.Det er ikke sikkert det finnes noen grav. Kroppen hans ble vel universitetets eiendom og de kunne bruke den til hva de ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Han har trolig donert sitt legeme til Anatomisk institutt som i det aktuelle tidsrommetlå i Oslo sentrum i universitetsbygningen på Karl Johan. Har du kontaktet Anatomisk institutt, som nå forlengst har flyttet ut av sentrum til Gaustad. Telefonnr. er 22851150Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Tusen takk alle sammen for alle innspillene, det e alltid så kjekt å oppleve at så mange vil hjelpe til *S*.Carl: Jeg har ringt Anatomisk institutt siden det hørtes ut som et svært godt forslag, og det kan se ut som det var riktig sted. De hadde register over alle og skulle sjekke dette opp for meg i løpet av morgendagen, så nå venter jeg i spenning og håp om at de har han i sine registre så jeg endelig kan få en dødsdato og ikke minst en bekreftelse på hvor han ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, du skal ta kontakt med Anatomisk Institutt, UiO, og be arkivaren der fremskaffe saksmappen på din oldefar. Ha for hånden alle opplysninger du kjenner til, som fullt navn, fødselsdato/år, antatt dødsår, bopel ved dødsfall etc. Tenk også godt igjennom hvordan du vil grunngi din henvendelse, og dokumenter så godt du kan at du er oldebarn av vedkommende. Anatomisk Institutt har et meget strengt regelverk å forholde seg til.I tillegg til forskningsdataene, skal det i saksmappen også ligge en fotokopi av et juridisk dokument, en såkalt testamentarisk erklæring, som din oldefar måtte undertegne sammen med to vitner, og sende inn til Anatomisk Institutt for registrering etter at han hadde bestemt seg for å donere legemet. (Erklæringen ble returnert din oldefar etter registrering.)Dessuten skal det finnes opplysninger om donoren ønsket gravlegging i kiste - det vanlige er å kremere legemet - og hvor urnen eller kisten skulle leveres for gravlegging. Det er logisk å anta at urnen/kisten ble levert til det kirkesogn hvor din oldefar hadde fast bopel ved dødsfallet, men han kan ha ordnet gravfeste et annet sted, og dette fremkommer i registreringspapirene.En detalj til slutt; det kan gå opp til 3 år før gravleggingen av donerte legemer finner sted. Legemet må først ligge i formalin i ett år, deretter har Anatomisk Institutt hjemmel for å bruke legemet i forskning i opp til to år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg ser nå etterpå at mitt innlegg egentlig var unødvendig, ettersom du har fått kontakt med Anatomisk Institutt.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Aud: Alt er av interesse og mye av det du har skrevet fikk ikke jeg opplysninger om når jeg ringte anatomisk institutt. Nå er dette en gammel sak og jeg vet ikke hvordan det ligger an med taushetsplikt osv, men min oldefar antas å ha dødd i perioden 1916-1920, og jeg er bare ute etter dødsdato og eventuelt hvor han ble begravd. Men på hans nærmeste familie så forstår jeg det slik at liket ikke ble frigitt så de kunne få begravd ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det at din oldefars legeme ikke ble frigitt, trenger ikke å bety noe annet enn at han var likegyldig til hva som skjedde etter at forskningen var avsluttet, og dermed hadde gitt beskjed om at legemet skulle kremeres uten noen slags seremonier med urnenedsettelse overfor pårørende.Uansett må din oldefar ha vært en meget spesiell person, det er ikke mange som donerer legemet sitt til forskning, selv ikke i vår opplyste tid.Kom gjerne med tilbakemelding når du har fått opplysningene fra Anatomisk Institutt. Jeg er litt interessert i prosedyren omkring dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg lover å gi tilbakemelding på denne saken. Dessverre så er det få som kjente min oldefar så veldig godt, men grunnen til at han donerte den bort var fordi han hadde en lidelse, familien er ikke helt sikker på hva det var, men han hadde utvekst på øvre del av ryggen og var svært 'lut' i holdningen. Så jeg håper jo selvfølgelig på et svar her også hvis de vil frigi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.