Gå til innhold
Arkivverket

[#31000] Bothilde Olsdtr, f. ca 1762, Bildøy, Sotra


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Enke for annen gang etter FT 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11245&gardpostnr=87&personpostnr=2110&merk=2110#ovre>LenkeHun var først gift med Nils Eriksson Ågotnes: Lenke Det maa vaere far til Mette Nilsdt som var födt ca 1785.3. gang med Michel Larsson Angeltveit i 1801: LenkeKonfirmert 1779: LenkeHvem var hennes foreldre? Har funnet en Ole Andersen paa Bildöy, f. ca 1735.Men har bare funnet han som enkemann gift for andre gang i Digitalarkivet. Det maa vaere förste kona som var mor til Bolethe.FT 1801: LenkeGift 2. gang med Susanna Olsdtr i 1772: LenkeHvem var far til Nils Eriksson Aagotnes?Se ellers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Heidi, det skulle vel vise at den Ole Andersen jeg fant var hennes far da. men hvem var moren? Rart at det andre ekteskapet hans staar, men ikke det förste. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Kjellaug,Har hatt lite tid til å se på dette i kveld, men jeg kan prøve meg litt videre i morgen.Ser du på dokumentasjonen for 'Vigde i Sund', vil du se at det er et stort gap midt i - derfor finner du neppe første vigselen der. Ser at Ole Andersen også døper sønnen Ole, men heller ikke der står navn på fruen.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk-:)Da er utvilsomt foreldra til Eric Stephansen/Stephensen, Stephen Erikson Aagotnes (1668 - 1752) og Anna Hansdtr (1672 - 1714)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, Anna Hansdtr kan ikke vaere mor hans, hun döde i 1714 ser det ut for og Eric er etter FS, födt i 1722. Saa Stephen Eriksson maa ha vaert gift flere ganger.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja Steffen Eriksen Ågotnes var gift fleire ganger, eg har derimot problem å finne det heilt korrekte. I skifte etter Erich er mora nemnt som Martha Andersdatter, om det er samme Steffen me finner på Kobbeltvedt er usikkert, men de som nemnes i skiftedesignasjon har no samme navn som sønnene til Steffen Eriksen. Lenke Tore Turøy meiner eg har vært borti i desse tidligere, kanskje han har noe å tilføye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen, jeg trodde de holdt til paa Aagotnes, men jeg vet ikke hvor Kobbeltveit ligger i forhold til det, finner det ikke i kartboka jeg har.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Rimelig at du ikkje finn Kobbeltvedt i noka kartbok. Men du finn nok Kolltveit, som bygda heiter etter ca 1920.MVH Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja det er riktig at Steffen Eriksen bodde og døde på Ågotnes, dette er da også ein av grunnene til at eg ikkje klarer å finne ut hva som menes i skiftedesignasjon. Det er da kanskje tilfeldig ein Steffen med samme navn og med sønner med samme navn eller at grunnen til han er nevnt i denne skiftedesignasjon er en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg vil tilbake til innlegg 1, og sjå på kva Norvald Austarheim har skrive. Han laga på -80 talet ei dokumentsamling under tittelen 'Fjell Gard og Ætt', den er aldri utgitt, og vert det heller ikkje. Den er kjent for å vera ikkje altfor pålitelig, men dog. Ole Nilsen Bildøy (1739 - 1804) fødd på bruksnr 3 og budde som vaksen på bruksnr 4 på Bildøy. Her kan det vera lett å gå i surr, for han hadde ein bror, Ole (1732 - 1766). Ole gifta seg omkring 1760 med Metta Olsdatter Foldnes, datter til Ole Nilsen og Guri Hansdatter, og fekk borna a) Bothilde b) Berta f 1762, døde som barn c) Ole f. 1763 døde som barn. Metta døde i 1766, alder 35 år, og då var Bothilde det einaste levande barnet. Ole gifta seg igjen, med Susanna Olsdatter Algrøy, datter til Ole Tomassen og Guri Olsdatter. Dei fekk borna d) Anders 1772 - 1779 e) Nils f. 1774 f) Guri f. 1776 g) Ole 1778 - 1778 h) Anders f. 1780 i) Thomas 1782 - 1849 j) Kari f 1787, døde truleg ung. Ellers vil eg og takka alle som har bidradd i denne diskusjonen, for eg har mangla info om kvar det vart av Bothilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til MagneEg trur at det er blingsa litt med Ole-navnet på Bildøy i Austrheim sin skrift.Ole Andersen Bildøen g. Mette Olsdatter. Ole Andersen sin far er Anders Nielsen Bildøen g. Guri Steffensdatter Ågotnes (datter til Steffen Eriksen Ågotnes og Anne Hansdatter Bildøen) Mette Olsdatter sine foreldre er Ole Nielsen Foldnes g. Guri Hansdatter Bildøen. Guri og Anne Hansdatter er søstre. De er igjen døttre av Hans Nielsen Bildøy.Den andre Ole som eg har på Bildøy, er Ole Engelsen Bildøen (har ikkje fødselsåret på han, men noenlunde født samtidig med Ole Andersen). Ole Engelsen er sønn av Engel Hansen Bildøen, som igjen er bror til Guri og Anna Hansdatter Bildøen.Når det gjelder Susanne Olsdatter, 2 kone til Ole Andersen Bildøy, så er ho datter til Ole Thomassen Algrøy og Guri Olsdatter Våge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Til KjellaugDu har heilt rett, eg har blingsa litt, han heite Ole Andersen. Son til Anders Olsen og Guri Steffensdatter stemmer og med det eg har funne fram til.Til OddvarAustarheim fortel om to brødre, som begge heite Ole. Kva som stemmer her, går eg ikkje god for.Men no er det sagt at neste bind av den nye bygdeboka, som Halvor Skurtveit arbeider med, skal koma i tide til å koma under juletreet i 2007. Det skal omtala både Ågotnes, Bildøy, Foldnes, og for den saks skuld Kobbeltvedt/Kolltveit. Algrøy er omtalt i bindet som kom i april i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Utklipp tingboka 1730: Dernest fremstillede sig for Retten Anders Nils/øn Bildøen som haver erlanget deris Kongl/ig Maj/este/ts allernaadigste bevillingsbrev paa at maa egte Guri Stephensdatter Aagaatnæs, og begierede at deris tvende indkaldede Vidner Ole \Eide/ og Anders Vaage edelig maatte afhøris og om deris Slegtskab forklare; hvilke begge for Retten møtte og et efter andet edelig og eenstemmig udsagde: at Anders Nils/øns fader Nils Bildøen og Guri Stephensdatter Aagaatnæssis Moderfader Hans Bildøen Vare Sødskende, og saaledis Anders Nils/øn Bildøen og Guri Stephensdatter hin anden i andet og tredie Led beslegtede og ei nermere hin anden i Svaagerskab eller Slegtskab paarørende;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen til dere som kommer med innslag her, jeg er litt usikker paa hva jeg har naa, men skal sjekke det senere i kveld.Da var det ikke Anders Olsen men Anders Nilsen som var gift med Guri Steffensdtr.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I min data har jeg alt et par paa Bildöy. Guri Hansdtr Gjöen som var datter av mine 8. tipper (Hans Ingjald/Engelson Gjöen og Kristi Knutsdtr Maage)og f. ca 1643, ble gift 1664 med en Anders Hansson Bildöy og bosatte seg der. Undrer meg paa om dette paret har en forbindelse med Guri og Anna Hansdötre Bildöy?Guro Hansdtr Gjöen hadde ellers en söster som het Bothilde. merkelig hvor mange navn som gaar igjen her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hvis vi ser på ekteskapsløyve som vart gitt til Anders Nielsen og Guri Steffensdatter, så er de teoretisk ikkje i slekt, så hvorfor ett løyve da ?Min konklusjon på dette, som da vil gjøre at løyve likevel stemmer og som i tillegg kan legge grunnlaget bruken av de navn som du her sikter til er følgende.Anders Nielsen Bildøen er sønn til Niels Andersen Bildøen, som igjen er sønn av Anders Hansen g. Guri Hansdatter Gjøn. Anne og Guri Hansdatter Bildøen og ikkje minst broren Engel, som også er svært mykje brukt i Gjøn/Hålandsdalen, er da barn til Hans Nielsen Bildøen. Den einaste fornuftige forklaring er at Guri Hansdatter Gjøn må ha vært gift 2 ganger, da første gang med far til Hans Nielsen Bildøen, altså Niels NN, for så å bli gift med Anders Hansen Bildøen f.trulig på Algrøy. Dvs. at Hans Nielsen Bildøen og Niels Andersen Bildøen er halvbrør. Anders Nielsen Bildøen og Guri Hansdatter Bildøen er søskenbarn, og Anders Nielsen og Guri Steffendatter er da beslekta i 2 og 3 ledd. Nettopp gjennom at Guri Hansdatter Gjøn har vært gift 2 ganger, finner vi årsaken til bruken av navnet Engel på sønnen til Hans Nielsen Bildøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tenkte meg og at det maatte vaere noe slikt. Undres paa om det var skifte etter Huri Hansdtr Gjöen? Da kunne vi vel finne det ut med sikkerhet. Engel/Ingjald er jo typisk Gjöennavn.Er det mulig at det staar noe mer om dette i bygdeboka fra Haalandsdalen og Fusa?Jeg har leita rundt paa nettet, men finner kun Guri Hansdtr Gjöens ekteskap med Anders Nilsen Bildöen (FS) - jeg har faatt opplysningen for lenge siden og er ikke sikker paa hvem som gav det til meg.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nei det finnes nok ikkje noe skifte etter Guri, som er funnet ennå. Det står nok heller ingenting om dette i bygdebøkene for Hålandsdalen/Fusa. Eg veit heller ikkje hvem som er faren til Hans Nielsen Bildøen, derfor blir det nok med teorien bak det heile, i hvert fall inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Oddvar: Det er i hvertfall en mulighet ettersom slektskapet maa vaere der et sted.Til Magne: Det ser slik ut-:) Guris söster Ingjer var min 8. tippoldemor Guris bror Ingjald var min 8. tippoldefar Guris söster Anna var min 7. tippoldemorLitt utvanna blir det nok, men vi har i allefall felles aner.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.