Gå til innhold
Arkivverket

[#31000] Bothilde Olsdtr, f. ca 1762, Bildøy, Sotra


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Polden

Hei igjen Kjellaug.Dette ser ut som vi er 12-menningar (nermer seg veldig allmenning, men). Fekk litt lyst til direkte kontakt, eg antar at vi kan bidra med store mengder data til kvarandre. Ser at eg kan laga ei etterkommarliste godt over 400 sider etter Guri. Men eg vil ikkje leggja ut mail eller telefon i eit so ope forum som dette. Forslag ?Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

her er min adresse: kellydotpetitalfakröllnumericabledotfrdot=punktummvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Heia Magne. Står til? Jeg har ikke noe bakover på Anders Hansen Bildøe og Guro Hansdatter (Gjøn), men litt om hvem deres barn:Hans og Kirsten ble gift med. Ikke noe om Nils bakover desverre.Hans sin slekt har du vel fått av Marit Lønøy ? Kirsten var gift med Detlof Jørgensen Helmer.Han var sønn av Jørgen Helmers og Ellen Brønildsdatter. Jørgens foreldre var Herman Helmers og Anne Magers.Vi havner altså i Bergen og KK.Det ser ut til å være stor kontakt Bildøe og Bergen. Snakkes . Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom denne anetavla er rett så er Hans Nilsson Bildøy f.1649, Guri Hansdt Gjøen skal være født 1643 og kan da umulig være mor hans.Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Terje: Er du interessert i anene til Guro Hansdtr Gjöen, saa har jeg en god del.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Hei Kjellaug. Vet ikke om det er jeg som tar feil Guro. Har notert følgende. Anders Hansen Bildøe f.ca1631 død ca1718 Fjell,odelsbonde og lensmann.Gift med Guro Hansdatter. Notert tre barn:1:Hans Andersen Bildøe ,lensmann,gift m Gierche Eilertsdat Garboe.2:Nils Andersen Bildøe,lensmann etter broren, f.ca1660 Fjell gift m.Bothilde, og 3:Kirsten Andersdatter Bildøe død aug 1719 Bergen(NK 25/8-1719) gift m.Ditlof Jørgensdatter Helmer.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det maa vaere den samme Guro Hansdtr (Gjöen). Hun giftet seg til Fjell med Anders Hansen Bildöy i 1664 etter det jeg har notert. Jeg hadde ingen barn paa dette ekteparet da hun bare var söster til tre av mine aner. Det ser ihvertfall ut for at hun er mor til Nils. Jeg vet ikke naar hun döde.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Vi veit ikkje når Guri Hansdatter Gjøn er født, så dette blir heilt å stippelere alder dvs. at om Guri er født ca. 1630, som er noenlunde samme alder som sine søsken, så kan ho godt være mor til Hans Nielsen Bildøen født 1649. Om første mannen Niels da dør noen år etterpå så kan ho igjen gifte seg med Anders Hansen Bildøy.Når det gjelder barn til Anders Hansen Bildøy, så vil eg tru, uten at eg har beviser for det, at Martha Andersdatter g. Ole Olsen Nedre Golten, busett på Geitanger, også er datter til Anders Hansen og Guri. Ole og Martha får også barn som de kaller for Engel.En potensiell sønn er også denne mannen ref. utklipp fra tingboka i 1697: Halfvor Andersen Lood oplæsse En Bøxel Sedel til han/n/em udgifven af Anders Bildøen d/en 15 April 1697 paa En half Woog fisch udj den gaard Giedanger.Dette er da forøvrig samme gard som Ole Olsen og Martha flytter til i begynnelsen av 1700 talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Hei igjen. Jeg er interressert i alt så bare kom med de. Hvordan jeg kommer bort i disse, er at en forfader her i Bergen, skipper Hans Hansen gift med Karen Bendixdatter er notert med 7 barn.Hans sønn Aamund Hanssøn ble gift med Christine Hansdatter Bildøe f.1692 i Bergen. Hun var datter av Hans Andersen Bildøe,lensmann død 1707,gravl i NK 29/3-1707(ved nordre våbenhusdør) og Gierche Ellertsdat Garboe.Etter at denne Hans Andersen Bildøe blir funnet druknet i sjøen, overtok hans bror Nils som lensmann. Sollied har en liten avskrift av skiftet etter Hans.Jeg kan sende deg den hvis du er interessert. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen for innlegg. Til Oddvar: jo sjölsagt kan hun ha vaert mora. Jeg tror jeg tullet med giftermaal og födsel!Til Terje: det hadde vaert artig aa se dette skiftet. Du faar ta kontakt, jeg kan da sende deg det jeg har om anene til Guri Hansdtr Gjöen.kellydotpetitkröllalfanumericabledotfr dot=punktummvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, det var interessant også at dette emnet hadde vært tatt opp för: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeSitter naa og leser skiftet og forstaar det slik at Han Nilsen Bildöy faar 20rdl Faedrearv til del. Det maa vel da kunne forstaas slik at Hans Andersen Bildöy (den avdöde) var hans stefar??Kunne dette da forstaas slik at Guro Hansdtr Gjöen var gift to ganger slik som vi tror?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Hei. Hans Nielsen Bildøen får ikke fedrende arv. Det er noe han har tilgode av Hans Andersen Bildøen.Det står vel Hans Nielsen Bildøen if.bevis 24/3-1704 20 rds. Fadr.arv til sal.David Middeltuens dtr.Elisabeth 23-1-3. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for forklaringen. Det er ikke saa enkelt aa lese slik skrift nar man ikke er vant til det.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Hei, Kjellaug. Eg ser at både Engel og Guri er navn som er brukt i barneflokken til Hans Nilsen Bildøy. Spesielt Engel er eit navn som eg trur ikkje finst i dette soknet uten på etterkommarar til Guro. Men, i den utskrifta som eg fekk hos deg, kjem desse to ekteskapa til Guro i feil rekkefølge. Eg har forresten, i mail frå bygebokforfattaren, fått stadfesta at Marta Andersdatter på Geitanger var datter til Anders Hansen Bildøy (Ho fekk det meste av Geitanger i farsarv).Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var da kjekt at du fikk stadfestet det.Hvem var hun först gift med? Det maa vel ha vaert Nils?Mulig at rekkefölgen ikke kom riktig fram da jeg ikke hadde aarstall her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Det eg har notert, som eg ikkje heilt er i stand til å dokumentera er at Hans i Guro sitt første ekteskap med Nils, var fødd ca 1649, og at ho gifta seg med Anders på slutten av 1650-talet, og fekk 5 born med han.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, dette er nok sansynligvis det rette. Jeg har ca 1664 som giftermaal med Anders.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.