Gå til innhold
Arkivverket

[#31005] Bygdebøker, gardshistorie, slektshistorie for Heidal, Oppland?


Gjest Berit Holmen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Deter ikke utgitt bygdabok for Heidal og det vil heller ikke bli det (kommunestyrevedtak !). Jørgen Espelund og Semon Prestgard har imidlertid skrevet litt hver for seg hvorav Espelund er mest å stole på. Hvor i Heidal har du slektsinteresse ? Mvh. Helge Hålåsæter, fra Heidal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg var litt for snar: Det er bygdabok med gards- og familehistorie som ikke vil bli utgitt. Generell historie om Sel, Heidal og Vågå er hittil utgitt i 2 bind, og det tredje er på gang. Hilsen Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Jeg er bare litt nysgjerrig: Hva er grunnen til at det ikke kommer til å bli utgitt en bygdebok med gards- og slektshistorie (ifølge kommunestyrevedtaket som nevnes)? Er det et økonomisk spørsmål eller er det noe helt annet som ligger bak vedtaket? Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kommunestyret i Sel var sikkert både fattige på klingende mynt og fattige i ånden. (jeg husker ikke begrunnelsen men mener at alle 31 representantene stemte likt.) De siste 70-80 årene dekkes dog av verket Norske Gardsbruk som viser status på gardene samt familiene til gardbrukerne. Særlig siste utgave, som kom i 1994, har god oversikt over familiene. Mvh Helge Hålåaæter. p.s.: Hvis det er aktuelt, kan jeg være behjelpelig med oppslag i gardsboken som dekker Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Var det ikke at de var misfornøyd med at de ikke fikk sitt eget separate bind, men måtte finne seg i en sam-historie med Sel som de ble slått sammen med i 1965, eller spiller min skrantne hukommelse meg et puss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nei, det var nok det forholdet at de ikke skjønner verdien av slektsgransking. Du er inne på noe, da vi heidøler var fornærmet over at navnet Heidal ikke er med i tittelen på bøkene. Det heter 'Bygdebok for Vågå og Sel'. Jeg for min del synst at det er greit at bøkene omhandler nåværende kommuner. Jeg tror at forfatteren, Ivar Teigum, befinner seg i mellomkrigstiden med skrivingen av bind 3. H.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Javisst. Jeg regner med at kommunestyrene senere vil vedta å utgi gårds- og slektshistorier, med henvisning til de gode nye utgavene for Lom (og Lasje og Dovre). Gausdal kommunestyre vedtok forøvrig omkring 1982 at de aldri skulle finansiere gårds- og slektshistorie for Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det skal være Lesja, selvsagt. I Vågå og Sel var det er gårds- og slektshistoriearbeid på gang fra ca 1982 som tok slutt ved enden av 80-tallet ved forfatterens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Holmen

Takk for hjelp så langt. Helge: Jeg leter etter opplysninger om Marit Pedersdatter Horgje, g. m. Ole Iversen fra Solgjem. Jeg er etterkommer etter deres sønn Peder, g. m. Kiersti Torstendatter Fougner.Min mormors mor kom fra Veikleslåa (Slåa) i Kvam, og det er hun som 'fører meg' bakover til bl.a. Marit Pedersdatter.Hans: Takk for lenke.MVH Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Svar på innlegg 14. Peder Sølfestson Horgen, f. 1684 – levde i 1744, g.m. enken Marit Iversdtr. Kvålen, f.1687, d.1743 Barn: 1. Peder Pedersen, f. 1725, d.ca. 1801 2. Marit Pedersdtr., g.m. Ole Iversen Solgjem-Melby, d.1796 Kjøpte eller byttet til seg Mellby. Barn: 1. Iver Olsen Mellby, f. 1745, d. 1823, g.m. Rønnaug T. Harildstad, f.1740, d.1822 Barn: 1. Tord Iversen Melby, Kvikne, f. 1772, g.m. Kari Amundsdtr. Forbrigd, f. 1776 3. Iver Pedersen, f. 1727, g.m. ei jente fra Uppigard Bu på Sel 4. Ole Pedersen, f.1730, Falt i Holsteinkrigen 1758-62 Marit var tidligere g.m. Peder Stenersen Faukstad Barn: 1. Stener Pedersen Faukstad, f.17** 2. Kari Pedersdtr. Faukstad, g.m. Lodvar Olsen Kongsli, f.1704 3. Sigrid Pedersdtr. Faukstad, g.m. Iver Olsen Sandbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg snakket med en person i Sel som burde kjenne argumentene bak vedtaket om å nedprioritere gårds- og slektshistorie. Han sa at gårds- og slektshistorie ikke var nødvendig for man kunne få vite alt man trengte på Opplandsarkivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Berit Holmen i Kongsvinger.Jeg er også i slekt med Peder Olsen og Kirsti Tostensdatter Fougner som ble gårdbrukere på gården Teige i Kvam og min oldefar, Paul Christensen ble født på Veikleaaen i Kvam i 1860. Det kunne være interessant å skrive/snakke om saken og utveksle informasjon. Min mail adresse er: hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Knut Bryns informant for innlegg 17 kan ikke være særlig orientert. Hvilket vedtak skulle det f eks siktes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Bryn

Min kilde er godt nok informert, men utsagnet kom i en uformell sammenheng og jeg vil ikke henge ut vedkommende. Jeg tror likevel det kan avspeile holdningen i Sel til gårds- og slekthistorisk baserte bygdebøker, - en holdning som jeg selvsagt ikke deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.