Gå til innhold
Arkivverket

[#31007] Moltzau i Nordland rundt 1650/1750


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

I debatt '30898: Meng' fra innlegg 15 og utover omtales slekten Moltzau i Nordland (Bodø og Dønna) rundt 1650/1750, bl.a. søsknene Catrine, Urbanus og Jochum (alle f. ca. rundt 1679-85), barn av Jochum Moltzau (1644-1726) og Tedichen Nielsdatter Lindschow.Catrine Moltzau skal være født (rund 1670 ?) i Hernes, Bodø. Hva slags yrke hadde faren (Jochum), som altså senere (når, rundt 1675-80 ?) flyttet til Dønna ?Kapellan til Saltdalen, Knut Larsen Rist (f.ca.1652) skal han blitt gift 3.g. (i 1709) med Helene Catharina Moltzau (1680-1762). Er hun søster av Catrine, Urbanus og Jochum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Det jeg har om Jochum Moltzau er stort sett funnet på internett, samt noe i Lensvikboka. Han ble født i Lûbeck, Tyskland 1644, og kom i begynnelsen av 1670-årene til Bodø. Hadde tittel som barber og feltskjær og var den første 'lege' i Nordland. Han var den største jordegodseieren i Bodø-distriktet, og eide størstedelen av det som i dag er byen Bodø, stort sett arv gjennom kona Tedichen's stefar Peder C. Tønder, som igjen hadde kjøpt opp eiendommene av Preben von Ahnen.Jeg har følgende barn: Hellena Catharina (1678-?). Catharina (1680-1715). Jochum Friderich (1682-1715). Sogneprest i Øksnes g.m. Kirsten Egede. Caspar (1686-1753). Falchert (1688-1768). Urbanus (1690-1747). Feltskjær på Tordenskjolds flåte, g1.m. Maren Meing, g2.m. Rigitse WinterSkulle gjerne visst mer om Tedichen Nielsdatter Lindschow's aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo (nermo@online.no)

Jeg kjenner kun navnet på Tidichen's far, som var Niels Bertelsen Lindschow (ca.1605?-før 1655), første ektemann til Folchen Fremmersdatter (ca.1625-ca.1686 Dønna), som 2.g. var g.m. Lorentz Frantzen og 3.g. med Peder C. Tønder.Tidichen var oppkalt etter sin mormor Tidichen Eidensdatter ('Titken Iddesdatter') fra Holland?, som ble begravet i Trondheim den 29 Mai 1667. Etter at 'Fremmer' døde g. hun seg m. Arnt Johansen (gullsmed i Trh.) og deretter med ammunisjonsforvalter Caspar Till, som eide Vollan på Leinstrand.Du skriver at Urbanus Moltzau døde 1747, men det passer litt dårlig med at første kone Maren Meing skal ha dødd dette året, og at Urbanus giftet seg pånytt. Medmindre han da døde umiddelbart deretter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Takk for nyttige opplysninger.Var litt rask her, det var jo Maren som døde 1747. Urbanus Moltzau døde 16.11.1767. Han ble 19.06.1750 g.m. Rigitse Winter (1709-1797).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er skifte på Hernes Ytre, Bodø etter Caspar Moltzau i 1753 og da er Urbanus M oppført som bror av avdøde i Trondheim. En annen bror er Folquart M Gjærøe i Rødøy. Videre en søster Malena M på Sande i Senja og gift med Søren Kildal. Urbanus er død ved skiftet etter Folquart M i Ertsvik Bodø i 1768. Er dette samme U. M som er nevnt her? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Inger Eide

I skiftene for Salten er det bare nevnt en Johan Ulrik Moltzow. Han nevnes i et skifte så sent som i 1807 - som bror av avdøde Martha Maria Lindskoug, jomfru, Skoug i Bodø.Han har også en bror, Ole Sunde. Begge arvingene oppholder seg i Trondhjem.Er det samme person som den som omtales i innlegg 7? Noe merket sølv er også nevnt i skiftet om det kan gi noen spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for svar. Strever med å lese innholdet i skiftet, men ei Martha Maria er i alle fall nevnt. Nordlandene nevnes også, så det kan nok hende at dette er den Johan Ulrik Moltzow som nevnes i 1807. Vet du hvem hans foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg antar dere kjenner livsløpet til Jochum Frederik Moltzau, som nevnes i (1). Han døde 33 år gammel i 1715 som prest i Øksnes (likpreken holdt i Hadsel kirke 17.11.), og etterlot seg enka Kirsten Egede og sønnen Jens, som blei født samme året som faren døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Her er Martha Maria Lindskoug i Bodø i FT 1801. Lenke Hun er oppgitt å være 42 år. Dvs at hun er født ca 1759, og det gjør det vel lite sannsynlig at hun er søsteren til Johan Uldrich Moltzau f. ca 1727. Men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Johan (10). Jeg kjenner til barna til Jochum Moltzau og Tedichen Nielsdatter Lindschow, men jeg kjenner ikke livsløpet til alle, og i alle fall ikke etterkommerne i de første generasjoner.Urbanus Jochumsen Moltzau er den jeg selv kjenner best livsløpet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det kan være barn av to ekteskap, skiftet av 1807 gir bare disse sparsomme opplysningene. Men jeg kan nevne det merket sølvgjenstander:Formue 468 - gjeld 104Gullring E:L:S:L:SBrystnål M:M:LSølv merket A:A:S - A:H:S:B - J:J:S B:R:DHer er skiftet:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 38 , 1807-1808, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Fol. 296-626. Gammelt register bakerst.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24970/133>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24970/133Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk Inger. Har prøvd å finne Martha Maria Lindskoug døpt i Bodø, men hun finnes ikke døpt mellom 1758-60. Alderen i 1801 kan jo være feil, eller hun er døpt et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Johan/10:) Hadde ikke Jochum F. Moltzau og Kirsten Povelsdatter Egede i Øksnes også en sønn Poul Jochumsen Moltzau som døde i 1754, som kjøpmann på Godthåp, Grønland ? Når ble han født ? (Han overlevde altså ev. sin far).Kjennes foreldrene til Marie Moltzau, g.m. sogneprest i Fet, prost i Nedre Romerike, Grønlandsmisjonær, Peder Jensen Egede (1722-1789) fra Myklebostad på Dyrøy (brørsønn av Kirsten Povelsdatter Egede) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Bør vel begrunne hvorfor jeg nevner disse stedene. I lenken til Ellefsens side, innlegg 11, ser det ut som om noen av Lindschowene oppholdt seg på Dønna og i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til Per (17): I mine (arvede) slektsnotater har jeg Poul Jochumsen Moltzau som født i Øksnes, Vesterålen i 1715, og død i København i 1754. Jeg har ikke kontrollert opplysningene.Videre skulle han være gift i Bergen domkirke 21. september 1740 med Else Marie Amble (f. 8. april 1715 i Kaupanger, Sogn og død 14. juli 1805 i Hurdal) Disse opplysningene er heller ikke sjekket.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(20/Else:) Og hvem var foreldre til denne Poul Jochumsen Moltzau (1715-1754) ? Om det er sogneprest i Øksnes, Jochum Frederik Moltzau / Kirsten Povelsdatter Egede, så ser det jo ut som han er tvilling med Jens, som skal ha vært eneste barn som levde da faren døde. Og det må jo da være feil. Om ikke 'Jens' i innlegg #10 er feil for 'Poul' ... (Jeg heller mest til det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Etter Poul Jochumsen Moltzau (1715-1754)'s død skal Else Marie Amle (1715-1805) ha giftet seg om igjen (i 1760) med enkemannen etter den Marie Moltzau jeg spør om i innlegg #17, nemlig Peder Jensen Egede (1722-1789). Spørsmålet var altså hvem som er Maria's foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

(24) Per, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvem Marie Moltzau er datter til, men det kan forhåpentligvis noen andre.Når det gjelder skiftet i innlegg 7 etter Johan Uldrich Moltzau, f. ca 1727 har jeg fått tydehjelp. Her står det at avdøde er ungkar og var logerende der han døde, at Ole Sund (Sunde? eller Schudt?) er halvbroder 'som bor her i byen og er sængeliggende', samt en halvsøster Marthe Maria, hun er ugift og boende hos Professor Schytte i Norlendene. Så da er det ingen tvil om at dette er samme personer som nevnes i skiftet fra Bodø 1807. (8, 11, 14 og 15)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.