Gå til innhold
Arkivverket

[#31007] Moltzau i Nordland rundt 1650/1750


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg leter fortsatt etter opphavet til halvsøsknene Johan Uldrich Moltzau, Ole Sund og Martha Maria Lindskoug (Lindschouv).Har strevd med å lese skiftet etter jomfrue Martha Maria Lindskoug. Skiftet er på flere sider, og inneholder mange opplysninger og navn som jeg bare forstår bruddstykker av. Tror likevel jeg har klart å få med meg noe:Brødrene (Halvbrødre) Ole Sund og Johan Ulrich Moltzau i Trondheim er døde, og etterlater seg ingen arvinger.Madame 'Dorthea Maria Sal. Petersen fød Sund' krever arv fordi hun hevder å være 'Søskende Barn' til den avdøde. Hun skal være båret til dåpen 22. Søndag efter Trin. 1759. (i Helgeland?) Hennes foreldre er Ole Ingebrigtsen Solsum og Gjertrue Olsdatter. Fra Domkirka i Trondheim har Hr. Angell tydeligvis sendt en dåpsattest som viser at Matha Marias foreldre heter Jørgen Olsen Sund og Elisabeth Olsdatter Lind. Det står ikke når hun skal være døpt.Jeg er usikker på utfallet av arvesaken, om Dorthea Maria Sal. Petersen fikk sin arv. Og jeg har sikkert gått glipp av mye nyttig informasjon. Så det hadde vært flott om noen andre hadde tatt et kikk på skiftet. [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24970/137>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24970/137Jeg har lett etter dåpen til Martha Maria i Trondheim uten å finne den ennå. Hun kan være eldre enn det FT 1801 tilsier (42 år). Tenkte at begravelsen hennes ville gi svar på alderen, men jeg klarer ikke å finne innførselen!Hun levde i alle fall okt. 1803. Da er 'Jomfru Lindchouv' fadder til Christen Sverdrup og Boleta Dreyers barn, Lorentze Christina:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

(27) Lenka til Bodø kirkebok, hvor 'Jomfru Lindchouv' var fadder i 1803 virker ikke. Her er på nytt: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bodø, Ministerialbok nr. 801A04 (1796-1817), Kronologisk liste 1803, side 136-137. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Martha Maria ble døpt 29. april 1738 i Trondheim Domkirke. Nr. 44: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1738, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-51>LenkeForeldrene heter Jørgen Olsen Sund og Elisabeth Olsdatter Lind. Altså samme personer som nevnes i skiftet i Bodø. Hvis dette er Martha Maria Lindskougs foreldre, og Jørgen Olsen Sund er far til de tre halvsøsknene - hvor kommer da navnene Lindskoug og Moltzau i fra?. Disse to navnene 'hører' jo også sammen når vi tenker på Tedichen Nielsdatter Lindschow og Jochum Moltzau. --------Har funnet en Moltzau til i Trondheim som jeg ikke vet hvor hører hjemme. Berreth (Berit) Maria Moltzow har datteren Petternelle til dåpen i Vår Frue kirke 19. aug 1758. Utlagt til barnefader er Lars Jensen. LenkePublice absolverede 1764:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Martha Maria Lindskoug og Ole Jørgensen Sund (Sundt) er helsøsken, dette viser Olses dåp og skifte etter faren Jørgen Olsen.Ole Jørgensen Sundt gravlegges i Vår Frue kirke i Trondheim 17. juli 1787. Nr. 40: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16858&idx_id=16858&uid=ny&idx_side=-23>LenkeHan ble døpt 1733 i Domkirken. Høyre side: LenkeSkifte etter Martha Maria og Oles far, Jørgen Olsen i 1743 viser enken Lisbet Olsdatter med sine to barn på 5 og 9 år. Johan Uldrich Moltzau er ikke nevnt i skiftet, så Jørgen Olsen (Sund eller Sundt) er nok ikke hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grete Singstad Paulsen

(#1-3) Tidichen Nielsdatter Lindschow var først gift med Bredo Clausen Stabell. De ble gift i Trondheim 22. des. 1666. Han var født ca 1632 i Skedsmo, AK, og døde i Salten, NO 1676. Stabell var sogneprest til Hadsel i 1664 og prost over Vesterålen og Lofoten. Ble sogneprest i Bodø 1666 og var samtidig prost i Salten trolig i tiden 1666-1676.Tidichen Nielsdatter Lindschow og Bredo Clausen Stabell hadde sønnen Nicolay Stabell, som i følge Erlandsen ble sogneprest til Eivindvik i Sogn.---Det ble skiftet etter Matrone Tidichen Nielsdatter Lindschow i Salten 31. mars 1734. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24937/31Sønnen Nicolay Stabell er død og hans barn er arvinger:Hr. Mathias Stabel, Capelan til EivindsvigJohan Stabel, i Danmark (?)Nicholay Stabel, Raadmand i RandersJens Stabel, i KiöbenhafnAnna Cathatharina Stabel, ugiftMaria Margrethe Stabel, til ægte Hr FrorupMagdalena Stabel---- Arvinger fra Tidichen Nielsdatter Lindschows ekteskap med Jochum Moltzau er barna:Hr. Jochum Moltzow, Prost til Øxnes i Westeraalen, er døed og efterlater sig 2 barn: Jochum Moltzow og Povel MoltzowCaspar Moltzow, boer paa gaarden HernesFolqvart Moltzow, boer i Helgelands …. Paa Nord Gierren i Rødøe ….Urbanus Moltzow, Regiments Chirurgus, og boer ved TrundhiemLena Catharina Moltzow, til ægte … Hr Sofren KildahlCatharina Moltzow, enke nu døed, og efterlater sig Mongs Larsen Blix, barnet i Schierstad fierding paa gaarden Moehuus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det ble skiftet etter Jochum Moltzau i Bodø 26. august 1726. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24935/53-- Mest. Jochom Moltzow som er …. og død. Til rigtig …. For hans efterlatte Kiæriste Madame Tidichen Nielsdatter Lindschow og Deris sammen afvlede Børn:Jochum Friderich, var Pastor til Öxnes i Westeraalen, er død og efterlatt 2 børn, Jochum Moltzow 12 aar og Pofvel Moltzow 9 aar.Casper Moltzow, i BergenFolqvert Moltzow, boer i Helgelands … paa Nord Gieröen i RødöenUrbanus Moltzow, Regementz Chirurgus ved obirste Möllenfortz RegimenteLena Catharina Moltzow, til ægte Hr. Knud RistCatharina Moltzow, død og efterlatt Mogens Larsen Blix 22 aar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jochum Friderich Moltzaus sønn, Poul er oppgitt å være 9 år i skiftet etter farfaren Jochum Moltzau i aug. 1726. Poul er oppgitt på alle nettsider å være født 1715. Hva som er rett vet jeg ikke, men kan det være en mulighet at han er født i 1716 – etter farens død?---Pouls eldre bror, Jochum, f. ca 1714 vet jeg ikke noe mer om enn at han levde i fortsatt ved skiftet etter farmoren, Tedichen i 1734. Er det noen som vet hvor han ble av?---Johan I. Borgos skriver i innlegg 10 at det ble holdt likpreken for Jochum Friderich Moltzau i Hadsel kirke 17. nov. 1715. Likprekenen inneholder kanskje interessante opplysninger, er det noen som er i besittelse av denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Per, angående spørsmålet ditt hvem Marie Moltzau er i innlegg 17 og 22, så tror jeg dette er Maria Amble (Else Marie). Hun giftet seg på nytt med Hr. Peder Jensen Egede 15. aug. 1760 i Tinn, Telemark. Her kalles hun enken Madame Maria Moltzau. Peder er ikke oppgitt å være enkemann, så dette er nok hans første ekteskap. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(38:) Catharina Moltzow's efterlatte sønn Mogens Larsen Blix ble f. ca. 1704 (ref. skiftet i 1726 etter Mogens' morfar, innl. #34), men hva menes altså med 'barnet i Schierstad fierding paa gaarden Moehuus' ? (ref. skiftet i 1734 etter Mogens' mormor, innl. #31).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Fant Blixboka i sin helhet på nettet, her et utdrag:-----------------------------------'Barn til 77.IV.6. Laurits (Lars) Hanssønn Blix og Catrine Molzow.105.V.1.Lars Lauritssønn (ell. Larssønn) Blix, født 1687, skal ha bodd på gården Tuv i Bodin før familien kom til Mohus i Skjerstad. Han må være død før omkring 1760 da hans navn ikke finnes i Skjerstads eldste kirkebok, som begynner ved denne tid. Lars Lauritssønn (eller Larssønn) Blix eide jordeiendom Mohus i Skjerstad, som tidligere var ervervet av hans mor-far, Jochum Moltzow. En sønn kjennes VI.1.VI.1. Mogens Larssønn Blix, Mohus. 106.V.2. Mogens eller Morten Lauritssønn eller Larssønn Blix, født 1704. I Saltens eldste matrikkel fra 1744 finnes han innført som eier og bruker av 1 pund og 18 mark i Misvær.Videre er han oppført som eier og bruker av Mohus, 1 vog. Som eier av en annen vog i Mohus oppføres Meløy kirke. Mogens eller Morten døde 1788. Gårdene Misvær og Mohus arvet han etter sin morfar, Jochum Moltzow, født 1644, død 1726.Etter Jacobsen: 'I den eldste bevarte kirkebok for Skjerstad forekommer ofte Mogens (Morten) Larsen Blix-s navn som fadder eller forlover til naboene på Mohus og i Misvær, og i hans senere år da alderen og kanskje sykelighet hindret ham fra å komme til kirken, sees presten ofte å ha vært på Mohus og meddelt ham nattverden. han døde vinteren 1788, 84 år gammel. Hans kone døde 1776.Mogen Lauritssønn ( eller Larssønn) Blix, født 1704, død 1788, fra 1744 eier og bruker av gården Mohus. Ved skiftet etter sin morfar, Jochum Moltzow, 28/8 1726 arvet han sin mor, som da var død, 44 riksdaler i ort 2 skilling utlagt slik:Mohus 4 pund....32 riksdaler1/2 vog Støver ....7 riksdaler 3 ort1/2 vog Rverå....10 riksdalerSum 49 riksdaler 3 ort'---------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Som en ser innholder boka regelrette feil, Lars Luritssønn Blix er IKKE sønn av Cathrine Moltzau, og IKKE far til Mogens. Han er Mogens eldre halvbror. Men det som står om Mogens Larsen Blix er jo likevel interessant. Misvær og Mohus har han altså arvet fra sin morfar Jochum Moltzau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Etter en rask kikk i kirkeboka for Skjerstad fant jeg to barn av Mogens Larsen Blix og Maren Hansdatter Mejer. (Har kun lett mellom 1735-37) 'Døpt Mons Blix og Maren Mejers Egte barn af Mohuus N. Catrina.' Døpt 1735 i Skjerstad, NO. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16629&idx_id=16629&uid=ny&idx_side=-43>Lenke'Døpt Mogens Blix og Maren Hansdatter Mejers Egte barn af Mohuus N. Abel.' Døpt 1737 i Skjerstad, NO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Grete/42-41:) Det kan da vel ikke være Mogens (30 år) som i 1734 (i mormormorens skifte) omtales som 'barnet' ? Kan han selv ha fått barn, kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det kan være utfordrende å lese gammel skrift, og det kan føre til misforståelser og feil. - Særlig når man glemmer å bruke hode, f.eks. ved å kalle en 30-åring for 'barnet'. Beklager, Per!--------Jeg har nå fått hjelp til å tyde tallet som oppgir Poul Jochumsen Moltzaus alder i skiftet etter farfaren i 1726. Mine mistanker om at dette var et 8-tall og ikke et 9-tall viste seg å være rett.Hvis man kan stole på alderen i skiftet - betyr dette at Poul var født ca 1718 og IKKE 1715, slik de aller fleste nettsider oppgir. Broren Jochum, 12 år i 1726 må være født ca 1714.Faren, Jochum Frederik Moltzau må da være død tidligst 1717. Liktalen ble kanskje holdt i Hadsel kirke 17. nov. 1717? Kanskje står det her at han etterlater seg én sønn, og at dette senere er blitt feiltolket til Poul? Den eldre broren Jochum finnes nemlig ikke på de overnevnte nettsider så langt jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.