Gå til innhold
Arkivverket

[#31007] Moltzau i Nordland rundt 1650/1750


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

(Per/50:) Johan I. Borgos skriver i innlegg 10 at Jochum Frederik Moltzaus likpreken ble holdt i Hadsel kirke 17. nov. 1715. Jeg tenkte kanskje datoen var riktig, men at året heller er 1717, og at sønnen Poul er født året etter. Han er jo oppgitt å være 8 år i skiftet etter farfaren, Jochum Moltzau i 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Grete: Urbanus Moltzau var sønn av Jochum Moltzau (1644-1726) og Tedichen Nielsdatter Lindschow. Han var g.m. Maren Meing. I debatt 30898 nevner du en Maren Christensdtr. Meing, vet du noe mere om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Trond. Jeg vet dessverre ikke så mye om henne. Men jeg har funnet ut at hun var en Christensdatter. Hun kalles dette når hun og Urbanus Moltzau får sønnen Friderich Vilhelm døpt 29. april 1717 i Fredrikstad: LenkeFriderich Vilhelm ble gravlagt 16. mars 1718 i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Så de bodde i Fredrikstad, da er det kanskje ikke usannsynlig at Maren er fra Meng-slekta der da? Da er kanskje de andre barna født der også, vet du når de flyttet til Lensvika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har ikke funnet noen spor som tyder på at hun er en Meng. Tror ingen av fadderne ved dåpen i Fredrikstad er familie, har i alle fall ikke funnet noe som tyder på dette. Men den ene fadderen, Johanna Munchs tror jeg må være Johanne Guttormsdatter Meng, kona til byfogd Søren Rasmussen Munch.----Urbanus J. Moltzau og Maren Meing flyttet til Trondheim i 1720 og til Lensvik i 1737. Følgende barn er funnet:1. Tedichen Catharina, f. ca 1715, dåp ikke funnet. Død 1766. Gift 1736 med klokker Søren Sørup f. 1713. 6 barn.2. Friderich Vilhelm, døpt 29. april 1717 i Fredrikstad, begravd 16. mars 1718, Fredrikstad.3. Jochum Friderich, døpt 15. mars 1719 i Aker, Christiania. Død 1804. Gift 1748 med Ingeborg Joensdatter Landrø. 10 barn. Gift 2. g. ca 1777 med Gjertrud Larsdatter Fjølås. 4 barn.4. Christian Wilhelm, døpt 17. april 1721 i Trondheim domkirke, død 1765. Gift 1751 med Karen Eriksdatter Schanche, f. 1700, datter av Erik Eriksen Schancke og Karen Lorentzdatter Frost.5. Lorentz Nicolaj, døpt 16. oktober 1722 i Trondheim domkirke. Død som barn?------I tillegg hadde Urbanus J. Moltzau en datter med Thora Tobiasdatter: Lispeth Sophia f. 1732 i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Siden jeg har Skiftene for Salten oppe akkurat nå, kan jeg kort sammenfatte skiftet etter Jochum Moltzow, Søndre Hernes i Bodø. Skiftet åpnet i august 1726.Arvinger:Tidichen Nielsdatter Lindschow, hustru av avdødeJochum Fredrich (Skrivefeil: Fredridh) Moltzow. Pastor, Øxnes i Westeraalen. Sønn av avdøde. DødJochum Jochumsen Moltzow, 12 år - Øxnes i WesteraalenPowel J. M., 8 år - Øxnes i W.Casper Moltzow i Bergen - sønn av avdøde.Folqvert Moltzow, Nord-Gierøen i Rødøe, sønn av avdøde.Urbanus Moltzow, Chirurgus ved Obristi Møllenfotz Regimente, sønn av avdøde.Helena Catharina Moltzow, Ektefelle Knut Rist (Ærwærdige Hr Knud R). Også omtalt Lena, datter av avdøde.Catharina Moltzow. Datter av avdøde. Død. Ektefelle Lars.Mogens Larsøn Blix, Mohuus i Skjerstad, 22 år. Dattersønn av avdøde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Tusen takk Grete og Inger.Grete, har du navnet Singstad fra Lensvika i ST? Min morfar het John Johansen Singstad og kom derfra (Jostu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Hei Trond!Min farfar var Kristoffer Singstad f. 1903 (Akimstu). Han var sønn av Knut Nilsen Singstad og Elisabet Jensdatter Tøndel.Og Urbanus Jochumsen Moltzau og Maren Christensdatter Meing er i mitt anetre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.