Gå til innhold
Arkivverket

[#31010] 1900 Folketelling - Bergen


Gjest Gordon Collett
 Del

Recommended Posts

Gjest Gordon Collett

I Stord Bygdebok s. 349 står det:“1) Andrea Gurine [Gudmundsdatter, f. på Orninggard] var gift med Ole [Nilsson] Yttredal. Dei handla i Bergen, men då mannen døydde, flytte enkja attende til Stord and dreiv handel der. Dei hadde borni: a) Ole, posteksp. g.m. Kristine Nilsdatter Ådland... b) Brynhild g.m. Knut Høyland... c) Ludvik, postman på Stord, g.m. Borghild Folgerø...”Jeg har funnet i kirkeboken at Ludvik ble konfirmert 6. okt. 1918 og da bodde familien ved Fyrholmen, Stord. I konfirmasjons opplysningen står det at han ble født 22. juli 1903 i Bergen.Jeg har også funnet i kirkeboken vielsen til Brynhild og Knut Høyland der det står at hun var født 1. jan. 1902 i Bergen.Dvs. at det er mulig at deres første barn, Ole, ble født i 1899 eller 1900. I allefall er det mest sannsynlig at Andrea Gurine og Ole var gift da den 1900 folketellingen fant sted.Jeg kan finne Andreas foreldre, Gudmund Frugård og Barbro Larsdatter, og søskene i folketellingen for Stord i 1900.LenkeMen jeg kan ikke finne hverken Andrea eller Ole Yttredal i 1900, gift eller ugift, i Bergen, på Stord, eller ved å prøve ett landsoppfattende søk.Har noen råd om hvordan å finne de i folketellingen? Målet mitt er å bekrefte fødsels dato til Brynhild og finne ut hvor i Bergen hun ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du finner vielsen mellom Ole og Andrea Gurine her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=27211&merk=27211#ovre>LenkeDet kan kanskje hjelpe deg litt videre. Det kan være vanskelig å finne nyfødte i 1900-tellingen, det var ikke alltid at disse ble skrevet ned. Det beste er nok å bla gjennom kirkebøkene for å finne dåpen. Nå vet du når de er viet og hvor, så da kan du gjerne lete i kirkebøkene for Johanneskirken fra vielsesåret og framover. Kirkeboken finner du digitalisert her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gordon Collett

Takk for opplysninger. Jeg kunne heller ikke finne Welhavensgate 17 i folketellingen. Kansje det er vanskelig å se ifra gaten og ble forbi gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloI henhold til omtale under dokumentasjon for FT 1900 mangler det ca. 70 huslister fra Bergen.Jeg har ikke oversikt over hvilke adresser, men emnet har blitt omtalt tidligere her i et av forumene.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.