Gå til innhold
Arkivverket

[#31011] Lars Andreas Erlund (1796?-1852) - gesell frå Borre eller Tønsberg til Bergen?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Lars Andreas Erlund gifte seg to gonger i Bergen:1) Nykyrkja 28.10.1827 med Christine Andersen. Då er han 30 år og fødd i Tønsberg!2) Domkyrkja 28.3.1847 med Inger Louise Ræmisch. Då er han 50 år og fødd i Borre!Diverre syner ikkje databasen på Digitalarkivet kven som var far hans, men namnet er so vidt spesielt at det kanskje er mogeleg å kjenna han att?Kan einkvan hjelpa meg finna rette fødestaden og fødsels- eller dåpsdatoen hans?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har prøvd å finne ut litt om en Lars Andreas Erlund som skulle være født, enten i Horten eller Borre ca 1796.Det var ikke enkelt, men jeg lurer på om du kan titte litt på denne karen jeg fant på F.S.LenkeFor det første passer alder og fornavn. Riktignok er etternavn her blitt Andersen men fars fornavn er Andrias. ( Det er ganske vanlig med litt navnforskjell både på folketellinger og på Fam. Search)Farens etternavn som her er Orlund, mulig feilskrift?)kan meget lett senere bli til Erlund?I folketellingen 1801 for Borre har jeg ikke funnet familien. Mors fornavn er uvanlig, så om hun lever skulle det være enkelt å finne henne.Dessverre er ikke folketellingen for Horten lagt inn under Horten-navn i digitalarkivet. ( Mulig det dekkes av Borre, som området rundt heter) I Borre finner jeg ingen gårdsnavn Erlund, heller ikke i Horten i 1865-tellingen)Jeg har ikke greid å finne denne familien i Vestfold noe annet sted i 1801, men jeg skal lete bedre. ( Kirkebøkene har jeg dessverre ikke adgang til)Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch VRI finner jeg ekteskapet i 1847.Der står det at Lars Andreas Erlund f.1797 var sønn av Andreas Erlund.Bruden var født i 1806 og datter av Andreas Busch.Hun står oppført som Inger Lucie Busch.Det skulle vel bekrefte at Gunn fant rett person i sitt innlegg (nr.2) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var ganske underlig.Når man på landsdekkende søk i 1801 søker på etternavn begynner med Erl, kommer ikke navnet opp.Men søk i Tønsberg 1801 gir treff.Det kan jo tyde på at Tønsberg kanskje er falt ut av landsdekkende søk i 1801.Men der er i alle fall ingen tvil om at dette er rett familie Ketil. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

(Ad innlegg 6 og 8:) Jeg søkte i landsomfattende 1801 på 'Førenamn inneheld let' (for å finne moren som skulle hete 'Ahlet' eller lignende), og da fikk jeg bl.a. det aktuelle treffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det kan se ut som om Tønsberg er med i landsomfattende søk på fornavn, men ikke på etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Gunn, Rune, Ketil og Ketil for mange interessante innlegg! Det hersker nok ingen tvil om at Gunn har funne rett person, og eg har fått dei opplysningane som eg treng!Men eg er samstundes samd i at det er ''betenkeleg'' at ikkje namnesøken på Digitalarkivet sine databaser for 1801 ikkje er fullstendig!? Eg søkte nemlig òg etter Erlun* utan å få ''napp''! Kor mange andre kan eg ha ''mista'' på grunn av dette?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.