Gå til innhold
Arkivverket

[#31018] Anders Olsen Hafskår, Fusa - Fana 1767-1781


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Anders Olsen Hafskår fra Fusa bygsla på Haukeland i Fana fra 1767-1781. Kan noen bidra med hans opphav og opphavet til kona? Står det kanskje noe i Fusabøkene?Er det slik at han var gift med Lisbeth Vincentsdatter? Finner dem som foreldre til Sygnie, Mette, Mette, Wincians, Marta og Nils i Fusa 1745-1760.Mette Andersdatter og ektemannen Lars Lars. Krokeide dukker opp som faddere for flere barn av paret Nils Larsen og Anna Heljesdtr. Krokeide i Fana. Jeg prøver å finne/utelukke en slektsforbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg ser i ettertid at det er mulig jeg blander Anders Olsen Giærevig (gm. Lisbeth Vincentsdtr. Opsal i 1742) med Anders Olsen Hafskaar (gm. enke Anna Olsdtr. Lien i 1751).Ifølge bygdebok for Fana er det AO Hafskaar som bygsler på Haukeland - men Mette Andersdtr. står oppført på gården Haukeland når hun gifter seg. Dermed er jeg usikker på hva som er riktig? Håper Fusa-bøkene har svar på dette!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og legger til enda en detalj jeg har kommet over. Både Lisbeth Vincentsdtr. og Anders Olsen dør på Krokeide, hos Mette Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H Skibenes

Anders Olson Gjerdevik f.1724 g.1742 m. Lisbet Vintzensdtr. Opsal f.1723.skøytte og budde på Havsgård før dei flytte til Haukeland i Fana. Dei hadde borna:1 Mette f. og d.17482 Kristoffer f.17493 Kristoffer f.17514 Mette f.17525 Vintzens f.17556 Marta f.17587 Nils f.17608 Marta f.1758Bygdebokforfattaren skriv at 'det ser ut som ingen av borna veks opp.' Det kan vel godt vera feil.Foreldra til Anders: Lenke Ole er lista som ungkar ved vigsla. Det er feil. Dette var hans andre ekteskap.Foreldra til Lisbet:Vintzens Vintzenson Kilen-Opsal (1693-1729) g.1713m. Marita Johannesdtr. Revne (1691-1742)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for opplysningene, Elin! At familien bodde på Havsgård en periode forklarer jo hvor Fanaboka har fått gardsnavnet fra - jeg ble litt i stuss der!Står det noe om Anders sine søsken? Var det en Helge blant dem, som 'tilfeldigvis' hadde en datter: Anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.