Gå til innhold
Arkivverket

[#31020] Malte portretter


Gjest Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

De aller fleste slektsforskere/-samlere ønsker å krydre sin slektshistorie med bilder av forfedre, deres familie og andre illustrasjoner. Tall og ord alene kan lett bli for tørt i lengden. I Digitalarkivet finnes et skannet bok ”Katalog over malede portræter i Norge” utgitt i 1886 som viser at det for 120 år siden hang en lang rekke personportretter på veggene rundt i landet. Siden da har mye skjedd og hvor portrettene befinner seg i dag er det vel ingen som har oversikt over. Noen har sikkert blitt borte i brann, kastet eller gitt bort til historieløse arvinger, mens noen er blitt tatt vare på og henger i offentlige bygg, i kirker og på vegger i private hjem. Eller er stablet vekk på loft eller i kjellere.Hvorfor ikke ta vare på den gjenværende del av denne kulturarven og dele den med andre før det er for sent.Innen data, foto, digitalisering samt bruk av Internett har det skjedd en utrolig utvikling de siste 20 år Hva om det ble satt i gang en dugnad for å fotografere portrettmalerier og arkivere disse digitalisert på nettet slik at alle får tilgang til portrettene, uavhengig av bosted.Bidragsytere kunne være alle med interesse for historie og slekt og som samtidig har et digitalkamera, PC og Internettilkobling. Og som eier eller vet om et malt portrett og har litt personaldata om vedkommende.Ideelt sett burde innsendte digitale fotoer vært samlet og systematisert hos Digitalarkivet, men om kapasiteten der er liten, finnes det da andre som kan ta på seg en slik oppgave ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Samling og systematisering av portretter er alt vel ivaretatt av Riksantikvaren gjennom «Norsk Portrettarkiv». På Riksantikvarens hjemmesider Lenke står det bl.a. dette: «Norsk portrettarkiv: Foto av kunstnerisk fremstilte portrett av nordmenn. Her er det registrert ca 30 000 portretter. Det er ca 12 000 bilder som er digitalisert i Portrettarkivet.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Til Randi: Kva meiner du med 'alt vel ivaretatt'? Betyr det at alle malte portrett fra 16- og 17-hundretalet er fotograferte og identifiserte? Eller er også portrett frå attenhundretalet fotograferte/identifiserte?Dersom Riksarkivet ikkje har alle, burde resterande portrett verte registrerte før tida går og kunnskapen om kven som er portretterte går tapt - eller i verste fall bileta blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Jeg visste ikke om det nevnte portrettarkivet. Finnes det en katalog over de portretter som er avfotografert? Eller må man besøke Riksarkivet en onsdag eller torsdag mellom kl. 10 og 14 for å få vite om noen av 'mine' finnes på foto? For oss som ikke bor på Østlandet er mulighetene til å få svar heller små. Om Riksarkivet skulle legge ut katalog eller aller helst disse portrettene på nettet ville intet være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Og om det skal vere råd for publikum å komplettere arkivet, bør dei absolutt leggje ei liste over portretta ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Det må visst presiseres at det er riksantikvaren som har portrettarkivet, ikke riksarkivaren og riksarkivet. Hos riksantikvaren er det annerledes enn på riksarkivet, med andre forhold og åpningstider. Jeg ser imidlertid ikke bort i fra at om man bor utenbys, kan man skrive eller ringe dit for å finne ut om foto av et portrettmaleri finnes der eller ikke. Adresse og telefon finnes på hjemmesidene i linken i innlegg 2 (som altså ikke bringer en til arkivverket, men til riksantikvaren, som er en helt annen statlig institusjon).Ad innlegg 3: Med 'vel ivaretatt' mener jeg at når det er registrert foto av 30.000 kunstnerisk fremstilte portrett, hvorav 12.000 er digitalisert, er dette temmelig omfattende. Jeg har lett gjennom noen få deler av dette arkivet for noen år siden (det var da sortert på slektsnavn) og jeg mener å huske at det også inneholdt bilder fra 1800-tallet. Åpningsspørsmålet omhandlet spesifikt malte portretter, hvilket var det jeg svarte på. Jeg ser ikke bort i fra at det store flertall av bildene i boka ”Katalog over malede portræter i Norge” finnes i riksantikvarens samling. Hvor mange finnes det med i den nevnte boka? ca. 4.000? Det er i det perspektivet 30.000 er en anseelig mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg tok kontakt med Riksantikvaren angåande tre portrett, alle truleg frå før 1850, og fekk følgjande svar:''Vi har søkt gjennom portrettdatabasen, og den eneste vi hadde portrett av med tilhørende opplysninger er av Aage Aagaard. Oljemaleriet viser han sittende. Ifølge opplysningene herfra er maleriet malt av Hans Johan Fredrik Berg, datering 1840?Ca 30 000 portretter er registrert i databasen. Portrettene gjelder ikke en spesiell tidsperiode, men 1700 og 1800 tallet er bra dekket. Det er ikke innkommet noen nye portretter etter 1970.''Malte portrett av kona til Aage Aagard, Birgitte Marie Nørager 1784-1872 og Nicolai Peter Noodt 1783-1861 hadde dei ikkje.Det ser ut til at ideen om samling og systematisering av gamle portrett berre delvis er ivaretatt. Eg vil derfor løfte fram ideen til Rolf Erik Sanne igjen, og håper at nokon vil ta fatt i den. Eit evt arbeid må naturlegvis skje i samarbeid med Riksantikvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Jeg har registrert interesse for det temaet jeg brakte frem, men med ganske så få aktive deltakere i debatten. Jeg takker uansatt Knut for å dele mitt innspill. Et lite spørsmål til de som har hatt adgang til Riksantikvarens portrettarkiv, i hvilken periode er bildene blitt avfotografert og er de alle i svart/hvitt ?En fjern slektning sendte meg en mail forleden med link til en del fotos som lå på Norsk Folkemuseets hjemmeside. Databasen er søkbar er søkbar på navn, kvaliteten er blandet og de bildene jeg har sett er i svart/hvitt. Jeg må innrømme at det er forskjell på maleriet av Johanne Margrethe Smith der hun henger på Ledaal i Stavanger (i farger) og det svart hvitt fotoet av maleriet som er lagt på nettet av Folkemuseet.Så en liten solskinnshistorie, helt uavhengig av debatten, men likevel med anebilder som tema. En franskmann skrev et ”slumpebrev” til en onkel av meg med et lite håp om å oppspore fjern slekt i Norge. I brevet la han ved en enkle slektstavle som viste forbindelsen til min morfar. Franskmannen viste seg å være en firmenning som jeg aldri har visst om. På arket var skannet inn fotos av noen av mine bergenske aner (tipptippoldemor og tippoldeforeldre). Disse hadde den fjerne franske familie tatt vare på i alle år mens de for lengst var forsvunnet fra vårt familiealbum. Så nå vil disse fotoene blitt gjort tilgjengelig for familien i Norge. Slik flaks her en ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Det er interessant det med malte portretter.Selv har jeg i disse siste dagene tenkt på malte portretter av mine forfedre. Og ta (digitalt) bilde av disse portrettene. På gården der min mormor ble født og vokste opp. Gården er fortsatt i slektens eie. Så jeg tenkte å dra opp dit i løpet av kort tid for å få fotografert. Fetter av min mor bor der.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Knut Skorpen

Nå som digitalarkivet har komme så langt at dei kan lage lenker til Gardsbilete i 1900-teljinga, har eg lyst til å løfte dette temaet fram igjen. Eg forstår at lenker til dei malte portretta krever ein innsats frå riksantikvaren, men om han ser kva for ein dugnadsinnsats som vert utløyst av litt offentleg tilrettelegging på dette feltet, så veit han at han får igjen med renter.I det heile bør DA sin serviceinnstilling vere eit forbilde for alle offentleg tilsette (meg sjølv medrekna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.