Gå til innhold
Arkivverket

[#31023] Olga Helene Marie Olsen, fra Bergen til USA 1929, hvor bodde hun 'over there'?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOlga har følgende data:Olga Helene Marie, datter av Smedsvend Johan Alfred Olsen, Skostrædet 9a og Nilsine Olsdtr., ble født 27. april 1901.dro til USA her: LenkeHvor bosatte hun seg, og hvor døde hun ? Er det mulig å finne etterkommere?Med vennlig hilsen, og på forhånd takkLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Her er hun i 1930; hun bor hos Nils Jacobsen:Name: Olga Olson Age: 29 Estimated birth year: abt 1901 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Sister-in-law Race: White Home in 1930: Evanston, Cook, Illinois Det er ganske sikkert rett dame; imigrasjonsåret er notert til 1929.Hun er ugift i 1930Jeg har lagret image'n men vet ikke hvordan jeg kan få den over hit. Send meg en epost på torelisa@online.no så kan jeg sende den som vedlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei,og takk for rask tilbakemelding !Jeg ser at Olga bor hos sin svoger, og da må jo også hennes søster befinne seg der borte. Olga hadde to søstre, men bare den ene kan være aktuell, og det er:Jenny Ovidia, datter av Johan Alfred Olsen Hollændegt. 13, og Nilsine Olsen, ble født 30. oktober 1907Har forsøkt å søke på utreise, men finner henne ikke. Noen som kan hjelpe meg med henne også?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Dette kan ikke være rett Olga fordi Nils Jacobsons eldste sønn er f.1919 i WI. Ingen av Olga's søstre, Jenny f.1906 eller Charlotte f.1903 er 'gamle nok' til dette. Dessuten reiste Olga til Everett, Snohomish Co. Washington.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Hans, hvordan vet du at Olga reiste til Everett, Washington? I emigrantlisten står det jo at hun skal til Evanstone.Har du kilder for noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Uffda, blingsa igjen..hadde en annen i hue og blandet de to i farten. Men.. åkke som, den Sister-in-Law til Nils Jacobson passer dårlig hvis om atte ikke han er gift 2. gang med en av Olgas søstre. De kan jo ikke være mor til eldste sønnen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det kan fortsatt være rett dame: Det er i hvert fall ingen andre passende i Evanston, dessuten finner jeg ikke andre Olga Olsen som emigrant fra Norge som passer inn. Hennes navn, alder, reisemål og emigrasjonsår stemmer.Nels giftet seg første gang 1917. Han er ikke oppført som enkemann; men det er heller ingen ektefelle registrert sammen med han.Jenny Ovidia finner jeg ikke i Evanston i 1930Joda, det synes merkelig.Skal titte litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Tor, og alle andre hjelpere.Hun var bosatt i Evanston, Cook County. Det er bekreftet.Hun hadde også en bror som reiste over, Sam Johnsen (eller Samson Olsen som han ble døpt), og det jeg vet (tror) er at også han var bosatt i Cook County.Nå er ikke jeg så veldig kjent utenfor Hedmarken, men ligger Evanston ikke i nærheten av Chicago?Legger ved lenke til utreisen til Olgas bror:LenkeKan det være at Olga og Sam m/frue har bosatt seg i nærheten av hverandre kanskje?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Dette må vel være rette folk:Name: Sam Johnsen Age: 31 Estimated birth year: abt 1899 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Roomer Race: White Home in 1930: Chicago, Cook, IllinoisImage'n viser også at han bor sammen med Gunda, alder 26. De imigrerte henholdsvis 1924 og 1923. Bor hos Hans Hansen (27) Margaret (28)Ifølge image'n var Sam 23 'ved 1. ekteskap'; Gunda 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

He TorJa dette er riktige folk ! Sam ble født 16/7-1898.Men da blir spørsmålet: Går det ann å finne ut mer om Sam/Gunda ? Og er det mulig å koble Olga og Sam/Gunda der borte?Utfordringen blir å finne etterkommere til disse folkene slik at kompisen min har noe å lete etter når han reiser overMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Beklager; med mine kunnskaper kommer jeg ikke videre. Jeg har sett gjennom obit'er og SSDI i håp om å finne en av dem uten å lykkes.Det er vel tvilsomt om de fikk barn ettersom de hadde vært gift i 9 år og øyensynlig var barnløse i 1930. (teoretisk kunne Sam ha vært skilt og ha barn et annet sted)Et spørsmål til andre lesere: Fantes det adresseregistre for Chicago på 30-40 tallet? Det ville kanskje kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.