Gå til innhold
Arkivverket

[#31024] Halvor Tarjeison frå Tvingeli i Seljord (1846-1891) og foreldri hans?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Halvor Tarjeison frå Tvingeli i Seljord (1846-1891), som utvandra til Amerika i 1880, var:Tarjei Guttormson, fødd i Seljord 1806, ogGuro Halvorsdotter, fødd i Seljord 1818.Men kan nokon med lokal kunnskap fortelja meg på kva gardar i Seljord desse to foreldri hadde opphavi deira?Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den guttorm jeg finner i ekstratelling for Siljord er denne karen, han er nevnt med kone og 7 barn. Kun husfars navn er oppgitt.LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger. Jeg har dessverre ikke bygdebøker for området.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det spørs om okke dette er Tarjei/Torje på gården Aase i 1815. Lenke Han er 8 år og faren heter Guttorm.Mvh. Rune Thorstersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI ble det født en Groe/Guri Halvorsdtr. i Seljord 26.03.1820.Foreldrene var Halvor Heljesen og Oeli Evensdtr.Da må det vøre dem vi finner på gården Skogen i Seljord 1815. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Matrikkelen for 1838 i Seljord viser at Guttorm Bjørnsen (far til Tarjei) fortsatt holder til på Aase. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Gunn og Rune for nyttige og gode innlegg. Det ser jo heilt klårt ut som du Rune har funne rette foreldri og besteforeldri i 1815/1838, men det hadde sjølvsagt vore kjekt å få dette stadfest gjennom ei bygdebok?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Iflg bygdebøkene for Seljord og Flatdal (i Seljord) var Halvor, f. 1846, utv. til USA 1876, 4. barn av Tarjei Guttormsen Åse 1807-1875, g. 1838 m. Guro Halvorsdtr Eiulvsås 1819-1869.Tarjei Guttormsen Åse var f. på GNR 92 BNR 1 ÅSE SUISTOGA i Flatdal i Seljord som 5. barn av Guttorm Bjørnsson Åse 1768-1843 g. 1799 m. Gunhild Steinarsdtr Myklestoga 1779-1854.Guro Halvorsdtr Eiulvsås var f. på GNR 77 BNR 1 Eiulvsås i Flatdal i Seljord som 1. barn av Halvor Gregarsson Eiulvsås 1782-1858, g. 1816 m. Anne Tarkjeldsdtr Sundbø 1793-1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Harald for godt innlegg! Då var altso opphavet til Guro feil, men det er godt å få det retta!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Hvis du ønsker flere oppslag i bygdebøkene for Seljord, f.eks. flere forfedre til de personene du var interessert i, kan du kontakte meg direkte: haraldflaten@c2i.net .Mvh Harald Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Molfrid Loftsgarden

Hei! Håper at noen av disse opplysningene kan være til hjelp:Kirkebok for Seljord - MINI I11, kort nr.5: Halvor Tarjeison, født 2.desember 1846 - døpt 13 desember s.å. Foreldre: Tarjei Guttormsen og Guro Halvorsdtr. TvingeliKirkebok for Seljord - MINI I14, kort nr.8: Utflyttede 25 april 1880: Ungkarl Halvor Tarjeison Tvingeli til AmerikaKirkebok for Seljord - MINI I9, kort nr.3: Tarjei Guttormson, født 6.april 1807 -døpt 1807 i Flatdal kirke (usikker på eksakt dato) Foreldre: Guttorm Bjørnsen og Gunhild Stenersdtr. Aase.Kirkebok for Seljord - MINI I11, kort nr.9: Ækteviede - 27.juli 1838 Ungkarl Tarjei Guttormson - 31 år - Aase i Flatdal - far: Guttorm Bjørnson Pige Guro Halvorsdtr. - 19 år - Eiulvsaas i Flatdal - far: Halvor GregarsonGreier ikke å finne Guro Halvorsdtr. fødsel- eller dåpsdato, men her er hennes konfirmasjon.Kirkebok for Seljord - MINI I11, kort nr.6: Guro Halvorsdtr. konfirmert 2. november 1834 (nr.18) - 16 år - Eiulvsaas i Flatdal Foreldre: Halvor Gregarson og Anne Torkildsdtr. Karakter: God relgionskunnskap og flid. Koppervaksinert 10.juni 1820 - attest 11.oktober 1834.Kirkebok for Seljord - MINI I7, kort nr.4: Gunhild Stenersdtr. døpt 1779 (usikker på eksakt dato). Foreldre: Stener Høljeson og Saave Knudsdtr. Myklestoga.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Molfrid for innlegg! No har eg fått på plass dei opplysningane som eg treng om opphavet til denne huslyden! No manglar eg berre nøyaktige opplysningar (middle name og birth date) for eldste sonen som Halvor fekk i Dane Co., WI (Theodore, fødd august 1887)!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.