Gå til innhold
Arkivverket

[#31031] Hans Pedersen og Live Simensdatter på Kjøsterud, Lier


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

De ble iflg. FS gift på Bragernes 23.12.1833. De fikk iflg. samme kilde sønnen Simen født 7.1.1836.Men hvem var Hans Pedersens og Live Simensdatters opphav? Opplysningene i FS tyder på at han opprinnelig kalte seg Kolberg. Var det Live som kom fra Kjøsterud? Hvor er i tilfelle Kolberg?Hvor finner jeg i så fall Kjøsterud i FT for 1801? Jeg har søkt på alle gardene i Norge med forbokstaven K uten å være i nærheten av noe som minner om Kjøsterud. Dette må være en annen Kjøsterudslekt enn Erland Kjøsterud og hans etterkommere.Så vidt jeg kan skjønne, var Hans og Live besteforeldre til Susanne Kjøsterud, hun med butikken i Akersgata i Oslo. Men spørsmålet er altså om noen av dere har bygdebøker eller andre kilder der jeg kan finne litt mer om hvem Hans og Live var. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Du finner dem her: LenkeVESTRE KJØSTERUD, (bnr. 2),ble i 1835 overtatt av 1) Hans Persen Kolberg fra Eiker, f. 1797, d. 1870, g. m. Live Simensdtr. fra Mellom-Kjøsterud, f. 1805, d. 1890. Barn: Per (se Østre Kjøsterud), Simen, Lena, Kristen, Arne, Hans Andreas, Julie Antonia, Julie Elise. Da Hans døde, overtok sønnen 2) Kristen Hansen, f. 1840, g. m. Margit Olsdtr., f. 1846 i Vestre Slidre....osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Du finner nok dåpen til den godeste Kolberg her: Lenke I skifteprotokollen for Eiker, Modum og Sigdal kan vi se at det skiftes etter Hans Pedersens mormor og morfar på Spæren på Eiker i 1802:Skifte på Spæren skifte 16/2-1802Siri Jonsdatter er dødHennes ektefelle Christen Jacobsen er også død.Etterlatte barn:1.Jacob Christensen er død og efterladt 2 døtre:a) Siri Jacobsdatter 4 årb) Anne Jacobsdatter uten alder2. Berthe Christensdatter gift med Ole Rasmussen i Hokksund3. Anne Christensdatter gift med Peder Hansen Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei og takk, Jan. Jeg hadde vel visse mistanker om hvordan dette hang sammen, men så lenge jeg ikke finner ut av dette med Kjøsterud i 1801-tellinga, fikk jeg ikke orden på sakene. (Iflg. 1801-tellinga bodde Simen Arnesen m/familie på garden Buskerud i Åssiden sogn i Bragernes prestegjeld som igjen lå i Bragernes amt.)Forstå det den som kan. Jeg hadde ihvertfall ikke nok lokalkunnskap til å finne ut av det. Så takk igjen. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner 8 gårder som het Buskerud i Ås-siden sogn og det høres vel litt rart ut. Spørs om det ikke kan være en feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk igjen for interessen, Berit og Lars. Men mye vil ha mer, som de sier.Simen Hansen, sønn av Hans Persen og Live, ble gift med Louise Arnesen, datter av en Andreas Arnesen og hustru Maren Karine Lundgren.Arnesen skal ha vært skipsreder, om noe sånt fantes på den tida. Men jeg finner dem ikke i 1865-tellinga. Noe som selvsagt ikke utelukker at de er der, ett eller annet sted.Kort sagt: er det noen som kjenner til skipsreder Arnesen og hustru og deres bakgrunn? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er første barnet f. Drammen i 1838.LenkeSå følger barnefødsler på rad i følge F.S.Louise Andreasdatter dpt. 23 sep 1840Laura Martine Andreasdatter, dpt. 26 may 1842Anne Maria Andreasdatter, dpt 17 apr 1844.Anne Bolette, dpt 25 nov 1845,Alle f. i Drammen.Muligens også noen flere barn. Du finner dem ved foreldresøk på Andreas Leonard Arnesen og hustru Maren.Med forbehold om ett avskrift. ( Dato må sjekkes mot kirkebøker)Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Andreas Arnesen f. 1820 i følge folketelling 1865 i Drammen. Han er riktignok ikke skipsreder men malermester. Gift med en Maren. Hustru og barn bruker alle Arnesen som etternavn.LenkeAldersforskjellen er 2 år. ( Ofte unøyaktig i Folketellinger) Det pussige er at jeg finner en Arnesen som er skipsreder f. samme år men med Martin som fornavn. Også i Drammen.Noen Andreas Leonard Arnesen eller hustru med etternavn Lundgreen, finner jeg ikke i 1865 tellingen.Er du sikker på det med skipsreder? Han kan jo ellers være død før 1865. Har du sjekket det? Håper du får hjelp til å slå opp i kirkebøker for Strømsø og Eiker. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Bevares for en innsats, Gunn. Hvordan er været nede på Vestfoldkysten?Skipsreder? Jeg sitter med et håndskrevet notat foran meg. Det har overskriften 'Familieoptegnelser,' og skal visstnok ha stått i en familiebibel. I dette notatet står det at Andreas Arnesen var skipsreder, og omstendighetene tatt i betraktning burde det vel være sant...Fødselsdato til datteren Louise stemmer med den som er oppgitt i notatet. Så det er ingen tvil om at du har funnet det riktige paret. Så dette med skipsreder blir jo en liten bisak i det store bildet. Men så var det dette med røk uten ild, da.Takk igjen, Gunn. Jeg skjønner fortsatt ikke hvor grensa gikk mellom Drammen, Lier og Eiker i forhold til dagens grense. Men skitt au. Så lenge vi finner de riktige folka, får vi vel bære over med at gardene heter Buskerud og sånt.Får jeg lov å legge til at vi med dette temaet har funnet løsningen på det mysteriet som ble tatt opp i tema nr. 29743LenkeJulie Kjøsterud, kona til Ålesunds berømte brannsjef og borgermester Johannes Solem, var altså datter av Simen Hansen Kjøsterud og hustru Louise Arnesen. Så verden går framover. Takk igjen til alle bidragsytere. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Hyggelig om det var litt hjelp i mine søkinger. Været er strålelende her og det blir uteliv i godværet.Grensene i Drammen har forandret seg gjennom tidene. ( Også i min tid) Da jeg ble født i byen, hørte den delen jeg bodde i , Strømsø, til Vestfold, resten av byen til Buskerud. Grensen gikk over naboens tomt. Senere ble også denne delen overført til Buskerud.Bragernes og Lier, har nok hatt tilsvarende grense-forandringer. Helt når vet jeg ikke.Morsomt at du har disse gamle opptegnelsene. Viktig å ta vare på gamle slektspapirer.God sommer! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Live Pedersdatter ble i 1791 gift med Simen/Simon Arnesen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi06241785&gardpostnr=367&personpostnr=733&merk=733#ovre>LenkeHos Eiker historielag heter det at de kom fra Krogstadelva, altså i Eiker. Men hvem var deres aner?Kanskje var dette Live og hennes foreldre? LenkeOg kanskje var dette Simens foreldre: LenkeJeg vet så lite om gardene i Eiker at trenger litt hjelp for å bli ledet inn på tørt land. Er jeg på riktig spor, kan jeg saktens komme et stykke til på egen hånd. Men selvsagt med hjelp av Historielagets registreringer. Er f.eks. dette 'min' Simen/Simons konfirmasjon? LenkeLikeledes lurer jeg på om dette er 'min' Live

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.