Gå til innhold
Arkivverket

[#31037] 'Mikkel og Kari Søvollen' - ny bok om stor slekt i Eidsvoll. Ferdig juni 2005.


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Dette ser ut til å være en slekt jeg har arbeidet en del med. Før jeg er sikker, kunne det være fint å få vite når denne Mikkel levde. Jeg regner med at boka tar for etterkommere etter dette paret, men kanskje det står noe om forfedre også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Mikkel Gundersen fra Frilset i Eidsvoll (med slektsopprinnelse fra gården Lynes- tilbake til ca. 1540) var f. 1779 og hans hustru, Kari Olsdatter Bodding, Nes-R. i 1778. Boken omhandler deres for- og etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Søvollen er et småbruk , beliggende i Habberstadgrenda - midt mellom Eidsvoll og Minnesund, på Østssiden av Vorma. Mikkel og Kari hadde tre barn. Nr. 1 var Gunder ('Lensmands-Gunder') som ble værende på Søvollen og har stor etterslekt. Sønn nr. 2 var Ole. Han emigrerte til Canada, og det er til nå ikke funnet etterkommere. Nr. 3 var datteren Anne Marie som var gift med Hans Christiansen Johnsbråten - de fikk hele 11 barn og stor etterslekt. Det er etterkommere av Gunder og Anne Marie boken (240 sider)i hovedsak handler om, ved siden av endel annet stoff av gårdshistorisk karakter mm. Det er en masse illustrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hei, Knut Bryn - det var da et merkelig sammentreff med to Mikkeler og to Søvoller. Kan jeg få vite hvem og hvor? - hvor der din Mikkel og din Søvollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Gjerne det: Den Mikkel jeg har studert livsløpet til, kom opprinnelig fra Søvollen (Sjøvollen) på Røros. Han var født ca. 1678 og havnet ad omveier på Kongsberg der han døde i 1740. Hans barn brukte navnet Søvollen eller Siøvollen som slektsnavn på Kongsberg. Jeg så nå muligheten for at ett av hans barnebarn havnet på Eidsvoll. Slett ikke noen usannsynlighet ettersom mange gruvearbeidere dro til Eidsvoll for å arbeide på kobberverket/gullverket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ola ljødal

Søvollen er ganske enkelt det sørligste småbruket i Habberstadgreina i Eidsvoll. Sø = altså sør/syd. Navnet har selvsagt ingen ting med dansk sø eller norsk sjø å gjøre. De andre småbrukene i grenda har tilsvarende navn etter beliggenheten: Nordvollen, Vestvollen, Nervollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiGullverk har det definitivt vært i Eidsvoll. Faktisk et ganske stort et også.Gullverket er i dag en bygd i Eidsvoll, som ligger på veien over til Sand i Odalen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Gullverk OG kobberverk, vil jeg legge til. Selv om verket først og fremst er kjent som gullverk ble det produsert mer kobber enn gull. I perioden 1794-1805 da Bernt Anker drev verket var navnet «Det eidsvoldske Gull- og Kobberverk». Dette verket lå på østsiden av Vorma og har ikke noe med Eidvoll Verk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Utrolig hvordan man komme ut på viddene - fra en liten notis om ny slektsbok, er man nå i ferd med å diskutere hvorvidt det fantes kobber-, gull- eller jernverk i Eidsvoll. Det er korrekt at man også utvant kobber, men det var nå gullet man jaktet på,da. Gullverket ble drevet i 2 perioder, uten at det ble det helt store gull-rushet. Men noe annet navn enn 'gullverk' har aldri vært brukt om verket i dagligtalen Eidsvoll. Navnet eksisterer idag som navn på en skolekrets eller et bygdelag (ikke bygd!) i Eidsvoll. Eidsvold Jernværk lå på Eidsvoll Verk, den sydligste del av Eidsvoll, mens gullverket lå langt inne i skogen i øst mot grensen til Nordre Odal. Nevnt slektsbok blir å få kjøpt hos bokhandlerne i Eidsvoll fra 25. juni, men kan også fåes hos meg. Pris i bokhandelen: 298 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg synes personlig at dette ikke har noe med å komme 'ut på viddene' å gjøre.Jeg synes det er lærerikt å kunne diskutere hvorvidt det fantes gruvedrift i Eidsvoll, og hva denne besto av, og hvor. Jeg er selv født i Eidsvoll, og selv om jeg nå er passert 50 lærer jeg fortsatt nye ting hver dag, oggså her, og setter jeg stor pris på.At diskusjonen noen ganger sporer av er et kjent fenomen, men så lenge det ikke går ut over temaet,og det gjorde det ikke her, så synes jeg dette er både morsomt og lærerikt.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Enig i det!!Det som idag benevnes som GULLVERKET, begynner etter tradisjonen ved nordenden av Jønsjøen - etter vei nr. 181.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg nå har vi vært innom noen av gruvene i Eidsvoll, men det var enda en viktig og morsom gruve i Eidsvoll, smaragdgruvene ved Byrud på Minnesund.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Min far, Leif Ljødal, har skrevet (bl.a.) om gruvedriften ved 'Brustadgruvene' (som gullgruvene egentlig het) i sin bok 'Eidsvoll i gamle dager' bind I (1977). Forlengst utsolgt. Smaragdgruvene er verdt et besøk. Like under den gamle Minnebrua ligger forøvrig et interessant museum for den som er interessert i båt-trafikken på Mjøsa i gamle dager. Og for den som har interesse av språklige fenomener, kan nevnes at Minnesund egentlig er et konstruert navn. I Eidsvoll sa alle inntil for få år siden bare Minne - 'Smaragdgruvene VED Minne' (Merk 'ved')! Minnesund-navnet ble laget for at det ikke skulle oppstå forvekslinger mellom Minde ved Bergen og Minne i Eidsvoll (navneforandringen særlig av betydning for post og jernbane). Hilsen Ola Ljødal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg mange kaller det største handlesenteret som ligger i Eidsvoll ved Eidsvoll stasjon for Eidsvoll sentrum, men det riktige navnet er Sundet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Ole. Jeg har Amerikabesøk i disse dager. I neste uke skal jeg være med dem til Eidsvoll. De har aner på følgende steder: Dytterud, Toftnes, Rønsen og Lesja i Gullverket. Har du med noe aktuellt stoff i din bok fra disse gårdene? MONA moaarnes@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hallo, Årnes. Om Dytterud kan du lese i Eidsvoll Bygdebok bind II, om Rønsen, Lesja og Toftnes finner du stoff i bind nr. I (Gårdshistoriene). De stedene du nevner, tyder på at jeg har vært borti amerikanerne dine pr. e-mail tidligere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til Lars Ove. Sundet i Eidsvoll. Hvis du er riktig godt informnert, vet du nok også at Sundet på folkemunne tidligere bare het 'PURKERUD'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.