Gå til innhold
Arkivverket

[#31039] Holrøstenvisa. Sang om et mord i Folldal på 1800-tallet.


Gjest vigdis guldberg myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest vigdis guldberg myhre

Er det noen som kjenner til Holrøstenvisa? Sønn til en av mine aner fra Folldal skjøt sin far gjennom loftstaket, ble dømt og satt på Akershus. Han ble senere benådet og reiste til Amerika. Tror det var tidlig 1800. mvh vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Holrøstvisa med sine 12 vers er å finne på s.335, i Alvdal - ei bygdebok, bind I, bygda gjennom tidene, 1966, av Einar Steimoeggen m. fl. Denne boka må ikke forveksles med Steimoeggens bøker om gard og ætt i Alvdal.Hendelsen, noe det sto kaldgufs av i lange tider, som det står i boka, skjedde i Holrøsta i Alvdal natt til 1. mai 1854. Dessuten står det flere opplysninger rundt hendelsen der. Jeg tar med det første verset:I Østedalen ved Glommens bredderen ungersvend opfostret blev,og Simen Simensen han heder,det samme navn hans fader skrev.I skolen var han visst den bedste,han kunde vel sin spørgsmålsbogog udenad for presten leste,og dertil var han from og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Tusen hjertelig Jan Erik. Dette var til stor hjelp. Vet du om bygdeboka fremdeles er i salg eller må jeg på antikvariat? mvh vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg aner ikke om boka ennå er i salg.Jeg ville anbefale å fjernlåne boka på Deichman, ettersom de ikke har boka til utlån, men har den kun i hylla. Det hadde vært greit med en kopi av de fire sidene diktet er på.Dessuten ville jeg samtidig ha lånt Einar Steimoeggens to bind med gård og ætt for Alvdal, noe Deichman har til utlån, hvis du ikke har vært borte i de to bøkene. Norges beste bygdebok ?, der forfatteren, som levde 1886-1968, fikk med seg mange godbiter fra gammel tid. Noe som i dag hadde vært tapt uten Steimoeggen. Eventuelt kan disse to bøkene kjøpes til kr 480 (kr 600 minus 20 % rabatt) http://www.abok.no/lokalt/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Takk for nyttige opplysninger. Alvdal-boka blir nå bestilt. Jeg har aner i Alvdal og via dem har jeg kommet til Budsjord på Dovre så dette var veldig interessant. mvh vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg vil bare nevne at jeg kjöpte Alvdal-bökene hos Alvdal Bibliotek, Alvdal som kanskje har et rest-opplag. (Dette sagt i tilfelle du senere synes, som meg, at de er meget interessante og du vil ha dem for deg selv ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torgrim Sørnes

Simen Simensen Hafrusten ble faktisk dømt til døden for overlagt drap på sin far, men benådet av Kongen i statsråd til livstid. Han skjøt ikke gjennom gulvet, men tvertimot la han an geværløpet på sengekanten og skjøt sin sovende far gjennom øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.