Gå til innhold
Arkivverket

[#31044] Landstrykerflicka Ollana Olsdatter, Trøgstad/Eidsberg eller Holmedal i Sverige


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Foreldrene til min tippoldemor Ingrid var feltjeger Gustaf Holm fra Kroken i Holmedal (Årjäng) og landstrykerflicka Ollana Olsdatter. Min tippoldemor var født i Holmedal 16. sept 1845. I kirkeboka for Holmedal står noe som jeg tolker dithen at Ollana var norsk. Ingrid ble konfirmert i Trøgstad i 1860 som Ingrid Gustafsdatter Stensrud. Senere bruker Ingrid også en gang etternavnet Edsberg. Jeg har regnet med at mor til Ingrid flyttet til Trøgstad/Eidsberg en gang etter at Ingrid ble født, men har ikke funnet noen bekreftelse på dette. Far til Ingrid flyttet til Eidsberg i 1848, men jeg kan ikke se at han bodde sammen med sin datter Ingrid noen gang. Det jeg lurer på er om Ollana, eller hva hun egentlig het, hadde noen slekt i Trøgstad/Eidsberg, eller noe annet sted. Jeg lurer også på om Ollana fikk flere barn, eventuelt hvem faren til disse barna var. Er det noen som har opplysninger om Ollana så er jeg svært takknemlig for svar. Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest kjartan Brastad

Prøver denne igjen. Oleanna (eller Ollanna) Olsdatter var mor til min tippoldemor Ingrid. Ingrid ble født i Holmedal i Sverige og er konfirmert i Trøgstad i 1860. Jeg har dessverre ikke flere opplysninger om Oleanna. Mine spørsmål er; 1) Vet noen om Oleanna var av de reisende? Hun er ved Ingrids fødsel oppgitt å være landstrykerflicka, men betyr det at hun var reisende, eller betyr det noe annet? 2) Bodde Oleanna i Eidsberg/Trøgstad-området og hadde hun flere barn enn Ingrid? Far til Ingrid flyttet til Eidsberg i 1848 og fikk flere barn der, men ikke med Oleanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei.Har du funnet Ingrid i i FT1865?Kanskje du skal ta i bruk eliminasjonsmetoden... Jeg så litt på det som ligger på FS/IGI mht fødsler i Trøgstad. Det er minst to kandidater til Oleanna Olsdatter født i Trøgstad, en i 1820 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500222225628&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke og en i 1828 LenkeSistnevnte må være den som gifter seg her Lenke og som finnes her i FT1865 LenkeOleana f. 1820 finner jeg ikke igjen i farten.Kirkebøker for Trøgstad ligger på FS/IGI med batchnr C423643 (1814-1844) og C423644 (1845-1864) bytter du ut C'en med M finner du gifte i samme perioder. Med utgangspunkt i batchnummeret kan du søke på fødte kun med foreldres fornavn eller etternavn. Fyller du kun i batchnr kan du 'bla' i hele registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Tusen takk for opplysningene så langt. Det er godt mulig at den jeg leter etter er en av de to du har funnet. Foreløpig vet jeg jo ikke noe om hvor Oleana kom fra. Hun kan komme fra Trøgstad, men er i Sverige i 1845 og får et barn der og blir da kalt landstrykerflicka. Det kan være familietilknytning som fører henne til Trøgstad senere, eller det kan være andre grunner. Jeg finner henne ikke som innflytter til Norge, og ved fødselen til Ingrid ser det ut som det står at hun er norsk. Ingrid forsvinner forøvrig fra Trøgstad ganske fort etter konfirmasjonen og er registrert med sitt første barn i Kristiansund i 1863. Senere får hun ca 10 barn til hvorav en er min oldemor. Ingrid og hennes mann levde som reisende og det er derfor betimelig å spørre om Oleanna også var en reisende. Dette fremgår ikke av det som vises her, men en del reisende hadde jo baser på husmannsplasser. Hvis jeg hadde hatt en forankring i en eller annen sikker opplysning om Oleanna ville det vært lettere å komme videre. De eneste stedene jeg har sikre opplysninger om henne er ved fødselen og konfirmasjonen til Ingrid, men på ingen av disse stedene gis det opplysninger om alder, fødested eller foreldre. Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjartan Brastad

Jeg har prøvd anbytarforum før, for noen år siden, men uten respons. Det er mulig jeg var lite presis da i hva jeg søkte og det er nok grunn til å prøve igjen. Dette er jo mennesker som i liten grad har satt spor etter seg i offentlige registre og hele denne delen av familien har derfor vært en nøtt for meg de siste 10 årene. Jeg ser forøvrig at jeg har en opplysning til som kan ha betydning. Ved Ingrids fødsel eller dåp er Ingrid Olsdatter i Skallabyn oppgitt som noe jeg leser som 'veil.' Jeg har regnet med at dette kan bety at hun er en av fadderne. Jeg har ikke funnet ut hvor Skallabyn er, og heller ikke om det er noe slektskap mellom henne og Oleanna. Ingrid Olsdatter kan neppe være i slekt med far til den nyfødte Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det står Ingrid Olsdtr Stallarbyn som vitne ved dåpen. Gård (ort) i Holmedal.Det kan være den Ingrid Olsdotter som finnes der i husforhør 1845, født 1814 i Holmedal og gift med Carl Carlsson født 1807. Flere barn.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Takk for gode forslag. Jeg har sjekket lokalkartet og nabogården til Kroken i Holmedal heter nå Stallarebyn. Ingrid, datter til Oleanna ble registrert født under Kroken, og far hennes, Gustaf Johannesen bodde der. Jeg leste stedet for Skallabyn, men det nok en feiltolkning for Stallarebyn. Da forstår jeg hvorfor jeg ikke fant stedet da jeg søkte. Ingrid Olsdotter var da mest sannsynlig en god nabo. Til Liv; det ser ut som du har tilgang til husforhøret for Holmedal i 1845. Jeg leste i det for mange år siden, men har ikke rukket å sjekke det igjen. Jeg leste da navnet til mor til Ingrid Gustafsdotter til å være noe helt annet enn Oleanna eller Ollanna. Dette navnet har jeg fra Ingrids konfirmasjon. For meg var navnet litt for uforståelig, uten gjenkjennelse til andre navn. Hvis du har tilgang til dette husforhøret ville jeg vært svært interessert i å vite hva du leser om dåpen til Ingrid. Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

En rettssak som tok til 19. september 1859 i Eidsberg ser ut til å berøre disse folkene. På Grina under Langebrekke bodde Gustav Johannesson (38 år)og hans sykelige kone Gurine Andersdatter, og blant barna nevnes Inger Gustavsdatter som ble '14 Aar gammel en Maaned før Juul'. I Gustavs fravær hadde to beduggede karer tiltvunget seg adgang, brutt opp et skap og forsynt seg med to flasker bayerøl, da de mente at Gustav skyldte dem penger. Inger tok til motmæle mot de to inntrengerne, men forgjeves. Saken ble gjenopptatt 10. oktober, og da opplyste Gustav at hans kone 'ved Døden afgik i Gaar Morges'.De to ble 18. oktober dømt til hhv 8 og 4 dagers vann og brød for simpelt tyveri etter straffeloven av 1842, og de var åpenbart fortørnet over dommen. Før 1842 ville folk som tok seg til rette i andres påsyn ikke kunne dømmes for tyveri, en vanærende gjerning. Så vidt jeg husker var også Gustav blitt dømt for tyveri et par år i forveien.Kilde: Rakkestad sorenskriveri, ekstrarettsprotokoll 3 og domsprotokoll 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Tusen takk for nye opplysninger. Gustaf var nok en vidløftig kar. At han skyldte penger var ingen overraskelse, men jeg visste ikke at han var dømt for tyveri. At datteren Ingrid bodde hos ham var også nytt for meg. At hun ble 14 en måned før jul er jo en liten overdrivelse. Hun var født 16. september 1845. Han flyttet til Eidsberg i 1848 og giftet seg med Gurine i 1849. Hun døde av tæring 9. oktober 1859. Jeg er ikke kjent med at Gustaf og Gurine hadde barn sammen. Gurine var fraskilt kone og hadde kanskje barn? Gustaf fikk forøvrig et barn utenfor ekteskap i 1856, men det var dødfødt. I neste ekteskap fikk han og kona 7 barn som jeg heller ikke vet hvor ble av. Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg tvilte litt i går om det sto Oleanna, jeg mente det står bare Anna. Etter å ha sett nøye i kveld har jeg også kommet til at det må være OLEANA. Det er ikke lett å lese dette her. Jeg sammenlignet l'ene i andre navn, de var skrevet på samme 'korte' måte. Stor O og A er omtrent like på flere andre navn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Til Liv. Jeg gikk nok litt i surr i korte l'er og hadde problem med å holde a fra o i husforhøret. Ikke rart jeg kom litt på vidvanke med navnet. At det virkelig står Oleanna (med en eller to l'er?) var beroligende, så tusen takk for at du tok deg tid til å se på dette. Nå begynner en hel del ting å falle på plass for meg. Ingrid ser ut til å ha bodd hos sin far Gustaf. Rettsreferatene som Sten refererer til har utdypet min kunnskap om ham og hans familie. Han gifter seg igjen i 1860. Da tjener kanskje Ingrid på Stensrud og blir konfirmert under det etternavnet i 1860. Med ny familie hos faren var veien vekk fra hjemstedet kanskje kortere enn ellers. Jeg mangler fortsatt kunnskap om hvem Oleanna var. Hvis dette var Oleanna født i 1828 og gift 1852 er spørsmålet om hun var en som i Sverige ville bli kalt landstrykerflicka. Jeg må nok prøve å finne lokale arkiver fra den tiden for å se om det kan stå mer der. Hva gjorde hun forøvrig i Sverige? Noe annet jeg også strever med er hvordan Ingrid fra Eidsberg kunne havne i Kristiansund 17-18 år gammel med en 30 år gammel mann fra Møre. Han levde nok som reisende og var kanskje på reise i Smålenene? Ingrid var kanskje et lett bytte da, men de holdt sammen så lenge han levde og fikk ca 10 barn sammen. Her er det mange ubesvarte spørsmål som opptar meg og rom for mange gjetninger. Dette var absolutt ikke A4 mennesker, noe heller ikke etterkommerne var. Hvis noen skulle ha mer opplysninger om disse folkene er jeg fremdeles svært takknemlig for slike. Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Jeg har forsket en del på reisene/tatere både i Sverige og Norge, og 'landstrykarflicka, landstrykare, vandringsmann/kvinna forekommer ofte i samband med disse folka. De reisende på den tiden krysset grensa til og fra Norge ofte, som regel hadde de slekt i begge landene, og det var også en metode å holde seg fra 'lovens lange arm'At Ingrid reiste fra Eidsberg til Möre er i grunnen ikke så rart, for de reisende forflyttet seg over store strekninger også i Norge. Jeg har en database over en hel del reisendeslekter, men kan ikke finne 'din' Oleana eller Ingrid der. Nå opererte jo Ingrid med flere etternavn, og jeg lurer på hva mannen hennes, han fra Möre het. Om du ikke vil skrive det her i forumet kanskje du vil meile meg?Bodde Gustav Holm i Eidsberg med sin nye familie? Kan ikke finne han der i FT 1865.mvh, Åse H. a-ha@tele2.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjartan Brastad

Ingrid giftet seg 1866 med Lars Peter Eriksen Ulvestad fra Ulvestad på Vatne på Sunnmøre. Før det brukes etternavnet Edsberg om henne, noe jeg regner kommer fra Eidsberg hvor hun vokste opp. Etter 1866 bruker hun etternavnet Ulvestad. Lars Peter var av lokal bonde-/fiskerslekt på Sunnmøre men levde som reisende. Han og Ingrid reiste sammen. Han var så vidt jeg vet skjærsliper. Hun lagde mellom annet kunstige blomster som hun solgte. Far til Ingrid, Gustaf giftet seg 2. gang 1860 i Rødenes med Maren Sofie Christiansdatter (født 1838). De fikk barna Christine Josephine (1861), Gunnerius Boldevin (1864), Ove Olger (1867), Anna Caroline (1870), Elise (1875-1875), Mathilde Elise (1877), Amanda Emilie (1884). Hvor det ble av disse barna har jeg ingen kunnskap om. Familien bor flere steder, Eidsberg, Mysen, Rødenes, Tune. I 1864 flyttet familien fra Hethull i Herland sogn i Eidsberg til Tune og bodde der i 1865. Han er nevnt som murer, gårdbruker, leilending, innerst, husmann med jord. Jeg har ingen holdepunkter for å tro at han var av de reisende, selv om han tydeligvis var en urolig sjel. Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Sten Høyendahl

En tyverisak mot Gustav Johannessen Grinna gikk helt til høyesterett, og kan leses over fire sider i Norsk Retstidende 1854, s. 405.Norsk Retstidende antar jeg kan leses ved alle større bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Takk for nye opplysninger om Gustav Johannesen. Jeg har ikke tenkt på at Norsk Retstidende kunne være en aktuell kilde for opplysninger om denne familien, men jeg burde ikke være overrasket over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Norsk Retstidende startet opp så vidt jeg husker i 1836 med årlige utgaver, ca 800 sider pr år, og fram til 1870-/1880-årene ble en mengde saker gjengitt her, mange helt uproblematiske bagateller. Dessverre finnes det ikke noe navneregister for denne tiden, bare et årlig register over sakstyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.