Gå til innhold
Arkivverket

[#31049] Anton Ørbecks første ekteskap etterlyses.


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Anton Ørbeck fra Eidsvoll, f. ca.1865, antagelig benevnt som skredder, giftet seg i slutten av det 19. århundre. Antagelig i Kristiania. Hustruen døde etter ganske kort tid. Spørsmålet er: Hva het denne hans første kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Ola! Her er en link til Anton i FT 1900: Lenke Antar at det er ham. Gir jo noen holdepunkter. Har du fått en mail fra meg? Hvis ikke oppgi riktig mail adresse til terje23@online.no. Jeg fikk en mailadresse av Wenche, men er ikke sikker på om den var riktig. Mvh Terje Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettesrsen

Inga er Anton Ørbecks 2. kone. Kan det stå noen ledetråder i kirkeboka ved innførsel av hans 2. ekteskap, og hvor giftet han seg 2. gang? Ser at Inga er født i Drammen, og at deres første barn er født der. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Ola! Har kikket etter dødsfallet etter Antons første kone i dag. Fant Anton i adressebøkene for Kristiania bosatt i Carlmeyers gt 6 3. etg i 1897 og 1898. Han var da ansatt hos Sev. Jacobsen som exped. Denne gaten tilhørte Jacob menighet. Jeg kikket etter både ekteskap og dødsfall fra 1895 og framover uten å finne noe. Rakk ikke mer i dag,men jeg kan se nærmere på det etter ferien. Har du noen flere holdepunkter? F. eks. tidligste år han kan ha giftet seg. Det er også en mulighet å sjekke dødsfallsprotokollene for Oslo dersom hun står oppført med etternavn Ørbeck. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Terje - jeg tror som du, at vi tar ferie. Jeg kan skaffe flere oppl., men det tar litt tid, og akkurat nå er det andre saker som må utføres. Hilsen Ola Lj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjsn! Jeg lurer på om du eller Terje kan hjelpe denne damen med en Håkon Fredriksen f. 1909 som har vært fosterbarn på Ørbek?Prøver med leke til hennes tema: LenkeHun er ny som slektsforsker og vil sikkert bli glad for hjelp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gunn, først litt pirk: Du skriver at det er flere Ørbek-gårder i Eidsvollområdet. Dette kan være misvisende, idet alle Ørbæk-brukene ligger samlet på et lite område på en 300-400 dekars størrelse. Håkon Fredriksen har jeg aldri hørt om, men jeg vet at de på Ørbæk stadig, særlig på 1800-tallet, hadde såkalte pleiebarn. De kom som regel fra Kristiania fattigvesen. Hvis gutten ikke finnes i folketellingen av 1920, har han vel flyttet innen den tid. Jeg skal spørre noen som er eldre enn meg, om de kan huske ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei!Jeg ringte mine besteforeldre i Eidsvoll i går og fikk til svar at bestefar dro kjensel på navnet Gustine og spesielt Lina som var tjenestepike på Ørbæk gård. Var det gjerne tjenestefolkene som tok seg mest av fosterbarna på gården?Kan dette være en ledetråd for videre slektsgranskning av Fredriksen slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! dette var da spennende. Om du sender meg din mail-adr. til meg ( ghug@frisurf.no) så kan jeg se om jeg kan scanne noen bilder til deg fra Ørbek. Har en kopi av Gustine og en liten gutt. Litt vanskelig å bedømme når bildet er tatt, men du kan jo få det jeg har liggende.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei igjen!Jeg har nå snakket med 'tante Gudrun', dattera til oldefar og fikk litt mer informasjon om min familie. Faren til oldefar hette Karl Wilhelm Fredriksen, han var født og oppvokst i Christiania etter som jeg forstod. Han fikk 5 barn med sin første kone. Da han ble enkemann måtte han sende fra seg ungene sine for å kunne få jobbet. Så, min oldefar og hans bror Ragnar ble sendt til Ørbæk. Jeg tror Ragnar kom seinere, men oldefar Håkon og Ragnar vokste opp på Ørbæk. Oldefar ble der til han var konfirmert. Seinere giftet han seg med Olaug Alise fra Nannestad og flytta til Dal i Eidsvoll.Saken er den, jeg snakket med mamma i går og hun fortalte meg at hun var mye på Ørbæk sammen med oldefar når hun var liten hos ei dame som hadde Østerud til etternavn. Hun er død nå. Det jeg lurer på er hvem denne damen er? Var det et annet pleiebarn Gustine og hennes familie hadde tatt seg av? For når jeg snakket med 'tante Gudrun' i går nevnte hun også at det var ei jente som han oldefar vokste opp med på gården. Kan det ha vært denne Østerud?En annen ting. Var Gustine gift med en som hette Ole?På forhånd takk! Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gustines mann het riktig nok Ole (født Andersen); de to var min mors tante og onkel - og forøvrig søskenbarn! - alle generasjoner kalte henne 'tante' Gustine!Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei atter en gang!Tusen takk for hjelpen!Da er det riktige Gustine det er snakk om. Det var jo bra. Tok hun seg av en som hette Ragnar Fredriksen, da? Og Håkon?Hvem er da denne Østerud? Et annet pleibarn som tanta di tok seg av?På forhånd takk! Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenke til 1900-telling på Ørbek. Her har du Ole Andersen og Gustine med sønner. Lenke Har sendt deg de bildekopiene jeg har , Jeanette, kan hende grandtanten din kan kjenne seg igjen på de eldste bildene fra Ørbek? Lykke til med din leting . Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Alf Lorents ble født 11. oktober 1899, nr. 180: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3514&idx_id=3514&uid=ny&idx_side=-192>Lenke. Foreldrene var da bosatt i TomtegataAnton og Inga Lovise ble gift 23. oktober 1898, nederst på sida: LenkeDet står at hans første kone døde 24. november 1894De ble gift i Johannes menighet i Oslo, men vielsen er ikke ført i kirkeboka der.Anton var fra Oppstun Ørbekk, gardsnummer 191 bruksnummer 10. Faren Anders Jensson var fra Dalsrud nordre av Korslund, født 2. oktober 1821, død 12. april 1908. I dødsmeldinga 13. april er nevnt 'søn Anton Andersen i Kristiania'. Mora Magnhild Gudbrandsdotter var fra Stange, født 3. september 1830, død 19. januar 1928. Anton er ikke nevnt som arving i dødsmeldinga etter henne 20. januar 1928Antons første kone het Hulda Marie, født i Røyken 1864 og gravlagt fra Oslo Domkirke 1. desember 1894, nr. 74: Lenke De var da bosatt i Rådhusgata 5 BEi Hilda Marie født 2. februar 1864, nr. 33, :Lenke Det er antakelig hun som ble gift med Anton, ettersom hun er den eneste Hilda/Hulda Marie døpt i Røyken 1864. Står hun da i så fall oppført med feil navn 1865?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Anton og Hulda ble gift borgerlig 13. april 1893, nr. 12: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5415&idx_id=5415&uid=ny&idx_side=-314>Lenke.Hun utmeldt av statskirka samme dato, nr. 16: Lenke.Hulda Hansen ble konfirmert 5. oktober 1879, foreldre skipstømmermann Jakob Hansen og Maren Lorentse Olsdatter, nr. 31: LenkeDøpt 12. mars 1865, nr. 18: LenkeI 1865 bodde de på Nærsnestangen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk til Trond igjen! Opplysningene du gir, stemmer overens med det jeg har notert fra før. Vi kan bare se bort fra den Hilda Marie som ble født 2.2.1864 - med helt andre foreldre enn de som er anført ved Hulda dåp, konfirmasjon og vielse (Jacob Hansen og Maren Lorentse Olsdtr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.